واکنش بایدن به پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی

رئیس‌جمهور آمریکا به برد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ایالت آیووا واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به برد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ایالت آیووا واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: وضعیت وحشتناک اسرائیل از ایران نشات می‌گیرد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ به‌رغم مواجه بودن با اتهامات کیفری در اولین رقابت انتخاباتی جمهوری‌خواهان در ایالت آیووا توانست به یک پیروزی قاطع دست یابد.

بر اساس آمار موسسه تحقیقات ادیسون، با شمارش ۹۵ درصد آرا، ترامپ ۵۱ درصد، دی‌سانتیس ۲۱ درصد و نیکی هیلی ۱۹ درصد از آرا را کسب کردند.

تیم ستاد انتخاباتی جو بایدن بعد از اعلام این نتایج در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «به نظر می‌رسد دونالد ترامپ همین الان در آیووا برنده شد. او در حال حاضر، به طور مشخص نامزد پیشتاز طرف دیگر است.»

در ادامه این پیام آمده است: «اما نکته اینجاست: این انتخابات همیشه قرار بود بین من و شما در برابر جمهوری‌خواهان افراطی MAGA بوده است. دیروز همین‌طور بود فردا هم همین خواهد بود.»

عبارت MAGA در این پیام از حروف ابتدایی عبارت «بیایید آمریکا را با عظمت کنیم» در زبان انگلیسی تشکیل شده که شعار دونالد ترامپ و تیم او است. دونالد ترامپ، سیاستمدارانی مانند «باراک اوباما» و «جو بایدن» را عامل ضعف آمریکا و افت جایگاه این کشور در عرصه جهانی می‌داند.

ترامپ از نوامبر ۲۰۲۲ که اعلام کرد قصد دارد در انتخابات شرکت کند نسبت به رقبای جمهوری‌خواه خود در مرحله مقدماتی انتخابات پیشتاز بوده و بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی آمریکا معتقدند که او به احتمال زیاد نامزد نهایی این حزب برای رقابت با «جو بایدن» در انتخابات سراسری آمریکا خواهد بود.

انتخابات مقدماتی مرحله‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که احزاب آمریکا سعی می‌کنند از طریق آن یک نامزد را برای رقابت در مرحله انتخابات سراسری در ماه نوامبر معرفی کنند.

معمولا حزبی که ریاست‌جمهوری را در دست دارد بدون وارد شدن به مرحله انتخابات مقدماتی شخصی رئیس‌جمهور را به عنوان نامزد معرفی می‌کند. بنابراین مرحله مقدماتی برای حزبی که در تلاش برای تصاحب کاخ سفید است اهمیت بیشتری دارد.

در انتخابات مقدماتی هم همانند انتخابات سراسری شهروندان به صورت مستقیم نامزدهای خودشان را انتخاب نمی‌کنند. آنها وکلای انتخاباتی (delegate) را انتخاب می‌کنند و این وکلا بعداً به نیابت از شهروندان نامزدها را انتخاب می‌کنند.

نامزدی که در مرحله مقدماتی انتخاب شود در «نشست ملی حزب جمهوری‌خواه» که تابستان سال جاری در ایالت «میلواکی» برگزار خواهد شد به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه برای رقابت با «جو بایدن» معرفی خواهد شد.

ستاد انتخاباتی بایدن در ماه‌های گذشته تبلیغات انتخاباتی خود را روی ترامپ قرار داده است. او در نخستین تبلیغ انتخاباتی خود در سال جاری میلادی دونالد ترامپ را به تلاش برای «از بین بردن دموکراسی آمریکایی» متهم کرد.

بایدن همچنین در یک سخنرانی بعد از انتشار این پیام تبلیغاتی بیش از ۴۰ بار از دونالد ترامپ اسم برد و او را تهدیدی برای دموکراسی توصیف کرد.

نظرسنجی‌هایی که در آمریکا برای بررسی وضعیت دونالد ترامپ در برابر بایدن انجام می‌شوند نشان می‌دهند که در صورتی که رقابت انتخاباتی در حال حاضر انجام دهد رقابت سختی میان دو رقیب شکل خواهد گرفت. ترامپ در این نظرسنجی‌ها اندکی از بایدن جلوتر است.

با وجود این، ترامپ با چندین پرونده قضائی روبرو است که ممکن است بر توانایی او برای پیشبرد فعالیت‌های انتخاباتی‌اش اثرگذار باشد. او در دو پرونده فدرال به تحریک برای حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ و سوءاستفاده از پرونده‌های محرمانه متهم شده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا این اتهامات را رد کرده و آن را بخشی از تلاش‌های سیاسی بایدن برای جلوگیری از ورود او به کاخ سفید توصیف کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =