تبعیض جنسیتی در استناد مقالات علمی ایران وجود ندارد

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: تبعیض جنسیتی در استناد مقالات علمی در ایران وجود ندارد.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تبعیض جنسیتی در ارجاعات مقالات علمی اظهار کرد: محققان برای استناد به مقالات علمی، توجهی به جنسیت نویسنده ندارند. آنچه برای محقق و پژوهشگر اهمیت دارد محتوای مقاله علمی است.

بیشتر بخوانید:

تبعیض جنسیتی در استناد به مقالات علمی/ دانشمندان نسبت به جنسیت خود تعصب دارند

وی خاطرنشان کرد: هر مقاله چندین نویسنده زن و مرد دارد و جنسیت نویسنده معیار انتخاب یک مقاله برای استناد یا ارجاع نیست. من ۳۰ سال است کار علمی و اجرایی انجام می‌دهیم و نخستین بار است که چنین قضاوتی را می‌شنوم. تبعیض جنسیتی در استناد مقالات علمی در ایران وجود ندارد.

صالحی تصریح کرد: ممکن است آنچه در گزارش‌ها به عنوان تبعیض جنسیتی مطرح شده است به دلیل کمتری بودن تعداد مقالات پژوهشگران زن در مقایسه با تعداد مقالات محققان مرد باشد.

گفتنی است، سوگیری جنسیتی در استناد به مقالات علمی به معنای تبعیض قائل شدن دانشمندان در ارجاع به مقالات بین زنان و مردان است. با وجود این که این موضوع در بین دانشمندان جدید کاهش یافته است، هنوز مصادیقی از تبعیض در استناد به مقالات علمی دیده می‌شود.

بررسی بیش از ۲ میلیون مقاله در علوم زیستی، نشان‌دهنده یک سوگیری جنسیتی قوی در استنادها است. به این معنا که مقالاتی که نویسندگان اصلی آن‌ها زن هستند، در مقایسه با مقالاتی که توسط نویسندگان مرد نوشته شده‌اند، کمتر مورد استناد قرار می‌گیرند. این موضوع در اغلب گرایش‌های علوم زیستی دیده می‌شود.

ایسکانیوز در گزارشی از با عنوان تبعیض جنسیتی علیه زنان در دانشگاه‌های جهان، نشان می‌دهد که معمولا موقعیت‌های تحصیلی و شغلی برتر در اختیار مردان قرار می‌گیرد. در این گزارش آمده است که بررسی عملکرد ۷۷۶ دانشگاه در ۱۸ شاخص نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی به طور قابل توجهی در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که تعادل جنسیتی در ثبت‌نام، مقطع کارشناسی و برخی برنامه‌های تحصیلات تکمیلی دیده می‌شود؛ اما در بسیاری از دوره‌های دکتری و در مشاغل پس از دکتری مانند پست‌های تحقیقاتی و مشاغلی که قدرت، پاداش و نفوذ بیشتری دارند، تعداد مردان بیشتر است. به عبارت دیگر، زنان دارای مدرک دکتری و تحصیلات دانشگاهی در موقعیت‌های شغلی پایین‌تری قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =