مراسم اعتکاف در مساجد مازندران برگزار شد

مراسم معنوی اعتکاف با حضور بیش از ۲۲ هزار نفر در ۳۴۳ مسجد استان مازندران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، نزدیک به ۲۲ هزار نفر از مازندرانی‌ها در ۳۴۳ مسجد استان در مراسم معنوی، مذهبی اعتکاف ۱۴۰۲ شرکت کردند.

اعتکاف امسال مصادف با روزهای ۵، ۶ و ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ بود.در این سه روز، معتکفین روزه می‌گیرند و به اعمال مذهبی از قبیل نماز و دعا می‌پردازند.

آنچه که اعتکاف امسال را از سال‌های قبل، متمایز کرد، حضور پررنگ دانش‌آموزان بود.

امیرعلی گرجی از دانش‌آموزان معتکف، گفت: امسال، سومین سالی است که در مراسم اعتکاف شرکت کردم اما به دلیل اینکه امسال اعتکاف دانش‌آموزی برگزار شد؛ این مراسم خیلی ویژه و خاص‌تر شده بود. برنامه‌های فرهنگی، معنوی خوبی تدارک دیده شده بود، برنامه‌هایی برای ایجاد نشاط و شادی دانش‌آموزان و مسابقات جذاب، برگزار شد که در این اعتکاف، هم عبادت کردیم، هم با افراد جدیدی دوست شدیم و هم، خیلی از موضوعات دینی، شرعی و احکام را از مربیان حاضر یاد گرفتیم و توانستیم نهایت بهره معنوی و فرهنگی را از اعتکاف امسال ببریم.

امیرعلی گرجی در خاتمه به هم‌ سن و سالان خود پیشنهاد کرد: به همه دوستان و هم‌سالان خود که حتی اگر خیلی هم در فضای مذهبی نباشند، پیشنهاد می‌کنم که برای یک بار هم که شده، این فضا را امتحان کنند، قطعاً خوششان خواهد آمد.

امیرحسین عسگری، دیگر دانش‌آموز معتکف، ضمن ابراز خوشحالی از شرکت در اعتکاف دانش‌آموزی، گفت: توسط امام جماعت مسجد محله، مطلع شدم و بسیار خوشحالم که با فضای اعتکاف آشنا شدم.در مراسم اعتکاف، سه روز روزه گرفتیم که با ایجاد محیطی شاد و معنوی از سوی مسئولین برگزاری، گرسنگی را تحمل کردیم و اعمال دیگری همچون ختم جزء ۳۰ قرآن کریم، تفسیر و اعمال مستحبی دیگر را به جا آوردیم.

امیرحسین در پایان، اضافه کرد: با دوستان جدیدی آشنا شدم و دوست دارم که در مراسم سال آینده نیز شرکت کنم.

محمد افشار، دانش‌آموز مقطع دوم متوسطه، دومین سال شرکت در اعتکاف را بسیار جذاب و خاطره انگیز دانست و گفت: به همه، پیشنهاد می‌کنم که برای یک بار هم که شده، حضور در اعتکاف را تجربه کنند.

محمدحسن شکرالهی، پایه نهم، آشنایی خود با اعتکاف را توسط مادر و خواهرش، بیان کرد و ادامه داد: از سنین کودکی به مراسم اعتکاف می‌رفتم و حس آرامش از آن فضای معنوی دریافت می‌کردم که موجب شد تا سال اول شرکت کنم و در سال بعد با همراهی دوستانم، معتکف شدم و امسال نیز شرکت کردم و دوستان جدیدی پیدا کردم.

محمدحسین از برگزاری برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی ابراز رضایت کرد و ادامه داد: همه چیز عالی بود و مشتاقم که سال بعد هم در مراسم اعتکاف شرکت کنم.

آیت‌الله محمود مشایخ، امام جمعه شهرستان نوشهر با حضور در مسجد امام صادق(ع)، یکی از محل‌های برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی، ضمن تشکر و قدردانی از حضور دانش‌آموزان معتکف به بیان تاریخچه و اهمیت اعتکاف پرداخت و عنوان کرد: اعتکاف، سیره پیامبر اکرم(ص) است و هرساله این عمل مستحبی را در ماه مبارک رمضان به جا می‌آورد و ائمه اطهار، ادامه دهنده سیره پیامبر بودند که بعدها توسط علمای دین، برپا نگه داشته شد.

امام جمعه نوشهر، برپایی اعتکاف در سطح عموم جامعه را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و اضافه کرد: در قبل از انقلاب، اعتکاف فقط در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شد و از اوایل انقلاب به مرور در بین عموم مردم، معرفی و تبیین شد تا امروزه، قریب به ۲۲ هزار نفر در ۳۴۳ مسجد استان، معتکف شدند.

امام جمعه با اشاره به جنبه عبادی اعتکاف، افزود: اعتکاف همانند سایر شعائر دینی، هم جنبه عبادی و هم جنبه سیاسی دارد و این تلفیق است که موجب هراس دشمنان ایران و اسلام است.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام، پی خواهند برد که مسلمانان نسبت به دین و اجرای آن، سست نیستند و همانگونه که از وجه نظامی ایران اسلامی، هراس دارند از اجتماعات مذهبی و سیاسی هم هراس دارند.

عالم دینی به تبلیغات سوء توسط دشمنان اشاره و گفت: دشمنان سالها تبلیغات کردند که مردم را از نظام و حکومت، جدا نشان دهند اما سیل جمعیت در مراسمات گوناگون اعم از تجمعات مذهبی، راهپیمایی‌ها و انتخابات، رشته‌های آنان را پنبه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان با تاکید بر اینکه انتخابات، بزرگترین عمل دموکراسی نظام جمهوری اسلامی است،اظهار کرد: همگان باید مردم را به حضور در پای صندوق رای دعوت کنند چون کم‌رنگ شدن راهپیمایی‌ها و انتخابات موجب تضعیف نظام و کشور می‌شود که این خواست دشمن است اما با حضور گسترده همه آحاد ملت ایران با هر سلیقه سیاسی در انتخابات سبب تقویت کشور می‌شود.

مشایخ با تصریح بر اینکه بهترین دین، اسلام و مذهب تشیّع است، عنوان کرد: دین اسلام، دین مهربانی، رحم و مروت و انسانیت است و اگر کسی عمل ناشایستی انجام می‌دهد ربطی به دین اسلام ندارد.

محمود مشایخ، خاطرنشان کرد: دوست واقعی شما عزیزان، کسانی هستند که خیر شما را می‌خواهد و شما را به کارهای نیک، دعوت می‌کند نه آنان که شما را به کارهای ناشایست و دوری از دین و خدا، دعوت می‌کند.

خبرنگار: نریمان حسن‌نیا

رضا هادیپور

انتهای پیام/

کد خبر: 1217942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =