ایجاد شفافیت بین مجلس و مردم اصلی‌ترین راه افزایش مشارکت

سپهر غفاری دبیر سابق و ادوار تشکل اسلامی سیاسی نواندیش دانشگاه آزاد اسلامی همدان: کاندیدها وکیل مردم در مجلس هستند، پس باید رابطه شفافی بین مردم و کاندیدها برقرار باشد. مشارکت آحاد مردم در انتخابات، مشارکت در سرنوشت کشور است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، تاکنون یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده است که میزان مشارکت مردمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ترتیب از دوره اول ۵۲٫۱۴ درصد به ۴۲٫۵۷ درصد در دوره یازدهم رسیده است. بصورت میانگین و طی این یازده دوره انتخابات مجلس، نرخ مشارکت در انتخابات مجلس در کل کشور ۵۴/۸۱ درصد و در تهران ۴۳٫۵۶ درصد بوده است. بیش‌ترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس ششم با ۶۷ درصد و کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم با ۴۲٫۵۷ درصد بوده است. با توجه به اهمیت انتخابات در میان عموم، این مسئله ما را بر آن داشت، تا با سپهر غفاری دبیر سابق تشکل اسلامی سیاسی نواندیش و معاون پژوهشی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت‌گویی داشته باشیم. در ادامه، مشروح این گفت‌گو را می‌خوانید:

ایسکانیوز: چه راهی برای افزایش مشارکت قشر جوان در انتخابات وجود دارد؟
مشارکت سیاسی و شرکت در انتخابات کنش اجتماعی است و این کنش در هر قشری بستگی به نوع حاکمیت دارد، یک جوان برای شرکت در انتخابات بر این است که آیا شرکت در رای گیری قبلی انتظارات‌اش را برآورده کرده و میزان کارآمدی اش چقدر بوده تمرکز دارد.

ایسکانیوز: تشکل های اسلامی، سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان چه نقشی در انتخابات ایفا می‌کنند؟
تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، وظیفه شرح چگونگی تاثیرگذار بودن دانشجو ها، در رای دهی را به وسیله برنامه های مختلف دارند.
تشکل های سیاسی باید مسئله محور کار کنند،یک اصل را در نظر بگیرند و جانب داری نکنند، با دعوت کاندیدها به دانشگاه با آنها درباره مسائل موجود در قشر دانشجویی، اشتغال، سربازی و ... صحبت کنند.

ایسکانیوز: نقش اساتید در ترغیب دانشجویان، برای شرکت در انتخابات چیست؟
دانشجویان اساتید خود را مرجعی بالاتر در اطلاعات نسبت به اکثریت می‌بینند، پس تشویق اساتید برای شرکت در مشارکت های سیاسی باعث ترغیب دانشجویان خواهد شد.

ایسکانیوز: چه دلایلی بانی دلسردی جوانان، برای شرکت در این کنش سیاسی است؟
جوانان باور دارند که با شرکت در رای گیری در سرنوشت کشور و خودشان تاثیرات مثبتی می‌گذارند، عدم اجرای وعده های کاندیدها باعث دلسردی ایده های آرمانی جوانان می‌شود.

ایسکانیوز: راه های برون رفت از این مشکلات چیست؟
اصلی ترین راه، ایجاد شفافیت بین مجلس و مردم هست، کاندیدها به عنوان وکیل مردم در مجلس حضور دارند پس باید اعتمادی بین مردم و کاندید ها شکل بگیرد.

ایسکانیوز: پیشنهادی برای نزدیک شدن به انتخابات و برگزاری برنامه‌های هم‌افزایی سیاسی دارید؟
ما به برنامه هایی نیاز داریم که به طور آزادانه عقاید خودمان را بیان کنیم، به گفت‌وگو بپردازیم و ارتباط اجتماعی برقرار کنیم، متاسفانه ما در فضای رسانه محدود شدیم، حضور رسانه مفید هست اما ما باید هم‌فکری کنیم و منطقی تصمیم بگیریم.

ایسکانیوز: دانشجویان و قشر جوان چه شاخص هایی را برای کاندیدای مورد نظرشان اعمال کنند؟
مهم ترین اصل بعد از وجود شفافیت بین مردم و کاندیدها، مردمی بودن و ارتباط خوب کاندیدا با بدنه اجتماع است، کاندیدا نباید درگیر ویژه خواری‌ها شود، یعنی نباید بین عموم مردم فرق قائل شود.‌ کاندیدا باید برنامه داشته باشد، در حوضه اختیارات خودش مشکلات و بحران های کشور را بشناسد.

ایسکانیوز: شما به عنوان یک فعال سیاسی، اجتماعی مشارکت جوانان و دانشجویان را در انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاظر جوانان به دلیل کلی نگاه کردن به مسائل، ممکن است احساسی عمل کنند و همین باعث کاهش مشارکت اجتماعی آنها می‌شود، دانشجو فرد تاثیرگذاری در خانواده هست و اگر دانشجو به اهمیت و تاثیر این مشارکت بر آینده خودش و کشور پی ببرد، میتواند بانی ترغیب بقیه برای شرکت در این کنش سیاسی شود.

خبرنگار: مینا سلطانیان
انتهای پیام/

کد خبر: 1218670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =