سیستم آموزشی درست چگونه سوئیس را به بهشت استعدادها تبدیل کرده؟

سوئیس نه تنها کشور رویایی شکلات و ساعت‌های لوکس است و رفاه بالایی برای شهروندانش درست کرده، بلکه هم‌اکنون به بهشت استعدادها و نخبه‌های جهانی تبدیل شده است. اما دلیل موفقیت این کشور در جذب استعدادها در چیست؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سوئیس در سال 2023 در 2 گزارش جهانی یکی در شاخص رقابت‌پذیری استعدادهای جهانی و دیگری در رتبه‌بندی استعدادهای جهانی IMD رتبه اول را کسب کرده است. طبق آخرین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، این کشور نه تنها از نظر کیفیت زندگی در رتبه اول قرار گرفته است، طبق گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) برای سیزدهمین سال متوالی رتبه اول را در زمینه نوآوری کسب کرد.

در واقع، کیفیت بالای زندگی در سوئیس باعث جذب استعدادهای برتر جهان شده که به دنبال آن نوآوری‌های بسیاری بروز کرده، صنعت و اقتصاد را رونق داده و در نهایت در یک حلقه هم‌افزایی ارزش برای همه، کیفیت زندگی را بالا برده است.

دولت این کشور فقط به طبیعت بسیار زیبای آلپ، دریاچه‌ها و تپه‌هایی که تصویر همه آنها در کارت‌های پستال به چشم می‌خورد، بسنده نکرده و دهه‌هاست که برای تضمین توسعه اقتصادی کشور به موازات حفظ محیط زیست و تعهد به پایداری تلاش بسیاری می‌کند. این موارد نیز باعث شده علاوه بر جذب استعدادهای برتر جهان و همچنین شرکت‌های چند ملیتی، فرهنگ تجاری سازگار با ثبات سیاسی و شفافیت قانونی، تعهد به حفاظت از مالکیت معنوی و اصول بازار آزاد شکل گرفته است. به طوری که شرکت‌های جهانی حضور خود را در این کشور تثیبت می‌کنند و از مجموعه وسیعی از متخصصان و استعدادهای برتر جهان بهره می‌برند و در این مسیر، توسعه و هم‌افزایی را به جامعه سوئیس و اروپا به ارمغان می‌آورند. برای شرکت‌های داخلی، صادرات کشور محرکه نوآوری است و تضمین می‌کند که آنها در سطح جهانی رقابتی عمل می‌کنند.

سرمایهگذاری و پرورش استعدادهای آینده

این پیشرفت‌ها در سوئیس حاصل ترکیب استراتژیک از چند سیاست است که اقتصاد باثبات یکی از آنهاست. سیستم آموزشی در سطح جهانی و بیمه درمانی اجباری موارد دیگر این سیاست‌هاست.

سوئیسی‌ها علاوه بر توجه به پایداری، از تعادل بین کار و زندگی نیز آگاه هستند و برای وقت شخصی خود و همچنین حمایت اجتماعی کافی و تاکید بر ایمنی و امنیت ارزش قائل هستند. بچه‌هایی که در این کشور بزرگ می‌شوند تقریباً از همان ابتدا به آموزش با کیفیت بالا دسترسی دارند، در سیستمی که به همه اجازه می‌دهد بسته به استعدادهای فردی خود رشد کنند. وقتی حدود 12 سال دارند، 2 گزینه برای ادامه تحصیل دارند؛ یا به صورت عادی مدرسه را ادامه می‌دهند یا وارد مدرسه «گیمنازیوم» می‌شوند. گیمنازیوم نوعی مدرسه متوسطه در بعضی از مناطق اروپایی است که با تأکید جدی بر یادگیری پیش‌دانشگاهی و ارائه آموزش‌های پیشرفته مقطع تحصیلی متوسطه قابل مقایسه با مدارس گرامر انگلستان، کالج‌های فرم ششم و دبیرستان‌های پیش‌دانشگاهی آمریکا است. گیمنازیوم به معنای کنونی آن به مدارس متوسطه‌ای گفته می‌شود که بر آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه برای تحصیلات دانشگاهی پیشرفته متمرکز هستند. در حالی که گیمنازیوم تمرکز بیشتری روی تکالیف زیاد مدرسه دارد، VET یک سیستم دوگانه است که به نوجوانان امکان می‌دهد تا در سن 14 سالگی یادگیری کلاس و کارآموزی را به صورت همزمان تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:

تلاش آمریکا برای استعداد ربایی از چین / رقابت تنگاتنگ واشنگتن و پکن در علم و فناوری

وقتی 15 ساله شدند، می‌توانند تصمیم بگیرند که یک کارآموزی تمام وقت و یک ساله، ترکیبی از آموزش در حین کار و مطالعات نظری در یک مدرسه حرفه‌ای انجام دهند. این مرحله به جوانان اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه وارد نیروی کار شوند و پس از سه تا چهار سال، در صورت تمایل برای دانشگاه درخواست دهند.

دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های زیادی برای انتخاب سوئیسی‌ها وجود دارد. سوئیس چندین دانشگاه در سطح جهانی و رتبه برتر دارد که از میان آنها می‌توان به مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) و اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) و چندین موسسه تحقیقاتی سطح بالا اشاره کرد.

تاکید شدید بر موضوعات مرتبط با علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) به این کشور کمک می‌کند تا متخصصان بسیار ماهر را پرورش دهد. پس از فارغ‌التحصیلی، جوانان وارد بازار کاری می‌شوند که زیرساخت‌های قوی و تعهد دولت سوئیس به نوآوری و تحقیق را به طور کلی ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه در این کشور بسیار اولویت‌دار دارد که همین امر منجر به ایجاد یک محیط نوآورانه شده است که در آن خلاقیت و همکاری رشد می‌کند.

همکاری بین صنعت و دانشگاه

در سوئیس راهکارهای بسیاری برای ایجاد همکاری گسترده بین صنعت و دانشگاه و همچنین شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها و اسپین‌آف‌ها وجود دارد. این همکاری قبل از فارغ‌التحصیلی دانشجویان شروع می‌شود. برای مثال، شرکت‌های چندملیتی مانندIBM برنامه‌هایی دارند که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را بر اساس یک سیستم دوگانه دانشگاهی-صنعتی دریافت می‌کنند. آنها در حالی که هنوز دانشجو هستند، وارد فرهنگ تحقیقاتی یک سازمان صنعتی می‌شوند و ممکن است در صورتی که پس از فارغ‌التحصیلی در شرکت جای خالی باشد، از رده بالاتری وارد شرکت شوند.

برنامه‌هایی از این دست، بهره مغزی فارغ‌التحصیلان ماهر و کارگران مستقر از خارج را تقویت می‌کنند. برای بیش از نیم قرن، آزمایشگاه زوریخ، بخشی از تحقیقات IBM، هزاران جوان را از طریق مشارکت با دانشگاه‌های محلی آموزش داده است. بسیاری برنده جوایز شده‌اند و پروژه‌هایی را در زمینه فناوری‌های پیشگامانه رهبری می‌کنند. تقریباً هر سال، یک یا چند جوان در آزمایشگاه نامزد جایزه معتبر 35 نوآور زیر 35 سال MIT می‌شوند. به عنوان مثال، آلن واچر، یک شیمیدان محاسباتی است که یک سیستم هوش مصنوعی را توسعه داده که دستورالعمل شیمیایی تک تک مولکول‌ها را جمع‌آوری می‌کند. او در سال 2022 برنده این جایزه شد.

در یک حلقه هم افزایی، تجربه سطح بالای جوانان به شرکت‌های چندملیتی کمک می‌کند تا سهم خود را در جامعه سوئیس و به طور کلی اروپا افزایش دهند. و این امر باعث می‌شود که شرکت‌های جهانی بیشتری به این کشور بیایند و از این ذخیره عظیم متخصصان بسیار ماهر بهره ببرند. آنها از تعادل عالی بین کار و زندگی که فرهنگ سوئیس ارائه می‌دهد، استفاده می‌کنند و با تحکیم موقعیت این کشور به عنوان یک نیروگاه عظیم در جذب شرکت‌های چندملیتی و ایجاد، جذب و حفظ استعدادهای فردی کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =