لزوم تقویت ارتباطات مردمی بین ایران و پاکستان / توسعه همکاری‌های اقتصادی، محور اصلی گفتگوها خواهد بود

سید وقار رضوی با اشاره به برخی سوءتفاهم‌ها و اطلاعات نادرست مردم ایران و پاکستان نسبت به یکدیگر اظهار کرد: لازم است ارتباطات مردمی بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و باید به این واقعیت توجه کرد که کلید حفظ روابط خوب بین کشورها، تماس مردم با مردم است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حجت الاسلام رئیسی روز گذشته در راس هیئتی بلند پایه به پاکستان رفت و با مقامات عالی رتبه این کشور از جمله محمد شهباز شریف -نخست وزیر- و آصف علی زرداری -همتای پاکستانی خود- دیدار کرد. بر اساس برنامه اعلام شده برای این سفر، تعدادی سند همکاری میان دو کشور در حوزه‌های مختلف امضاء خواهد شد. دو کشور ایران و پاکستان روابط خوبی با یکدیگر دارند و بر اساس آخرین آمار منتشر شده حجم تجارت سال گذشته دو طرق با عبور از رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رکورد جدیدی را ثبت کرده است. برخی کارشناسان معتقدند در صورت حل برخی مشکلات موجود امکان افزایش چشمگیر تبادلات تجاری دو کشور به ویژه در حوزه انرژی وجود دارد. به بهانه سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان، گفتگویی با سید وقار رضوی -تحلیلگر پاکستانی- در مورد واکنش افکار عمومی و نخبگان پاکستانی در مورد این سفر انجام شد.

بیشتر بخوانید:

تحویل سوخو 35 تحولی عظیم در همکاری نظامی ایران و روسیه

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- ایران و پاکستان همواره روابط سیاسی خوبی داشته‌اند و سفر آقای رییسی می‌تواند نویدبخش توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه باشد. نظر شما در این مورد چیست؟

با توجه به اخبار مثبت در ارتباط با تاسیس منطقه اقتصادی مشترک بین ایران و پاکستان، این قدم مهم نشان دهنده تمایل زیاد دو کشور به تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری است. با این حال، برای تسریع فرایند این همکاری‌ها، نیاز به ایجاد ارتباطات مردمی بیشتر و بهتر بین دو کشور و از بین بردن سوءتفاهم‌ها و اطلاعات نادرست در رسانه‌ها و مردم هر دو کشور نسبت به یکدیگر کاملا حس می‌شود. این ارتباطات می‌تواند در زمینه فهم بهتری از نیازها و توانمندی‌های یکدیگر مفید باشد و به شکل‌گیری انتظارات و معاملات واقع‌گرایانه‌تری کمک کند.

همچنین، باید به چالش‌هایی که پیش روی توسعه روابط خوب بین ایران و پاکستان ایجاد شده، اشاره کرد. به عنوان مثال، به دلیل محدودیت‌هایی که طرف پاکستانی به دلیل تحریم‌های غربی علیه ایران دارد، خط لوله گاز ایران-پاکستان هنوز فعال نشده است. این مسائل نشان‌دهنده اهمیت توجه به محدودیت‌های واقعی موجود در توسعه همکاری‌های مشترک است.

- سفر رئیس جمهور ایران در میان افکار عمومی و نخبگان پاکستان چه بازخوردهایی داشته است؟

سفر رئیس جمهور ایران باعث تحریک کنجکاوی مردم و نخبگان پاکستان شده است. این کنجکاوی به دلیل وقایع اخیر مانند حمله ایران به اسرائیل در پاسخ به اقدامات آن و رویدادهای دیگر در سال‌های اخیر از جمله از زمانی که رئیس‌جمهور قبلی ایران به پاکستان سفر کرد، بیشتر شده است. همانطور که در سایر کشورها دیده می‌شود، موافقان و مخالفانی برای توسعه روابط بین ایران و پاکستان وجود دارد.

پاکستان با فشارهای مداوم خارجی مواجه است و تحلیلگران پاکستانی تحت مراقبت هستند. با این حال، مهم است که بر جنبه‌های عملی و مثبت بهبود روابط تمرکز شود. هر دو کشور باید بر اقداماتی تاکید کنند که برای منافع ملی خود مفید باشند.

مردم پاکستان در حال حاضر مانند بسیاری از ایرانیان با چالش‌های اقتصادی روبرو هستند. روابط بهتر می‌تواند بدون آنکه دیگر اتحادهای پاکستان را به خطر بیندازد، منجر به راه‌حل‌های عملی و قابل اجرا برای بهبود شرایط اقتصادی شود. ایران و پاکستان باید سیاست‌های ملی و محدودیت‌های یکدیگر را درک کنند. ایران نمی‌تواند انتظار داشته باشد که پاکستان به طور کامل با منافع آن همراه شود و اسلام آباد نیز نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ایران به منظور خشنودی پاکستان، سیاست‌های ملی خود را تغییر دهد.

- فکر می‌کنید مهمترین محورهای گفتگوی مقامات دو کشور چه بوده و طرف پاکستانی چه انتظاراتی از این سفر دارند؟

من فکر می‌کنم که محور اصلی گفتگوها همچنان همکاری‌های اقتصادی خواهد بود، زیرا این واقعیتی است که برای هر دو طرف مهم است، همانطور که قبلاً در پاسخ‌های قبلی اشاره کرده‌ام، باید جلوی سوء تفاهم‌ها را گرفت. علاوه بر این، موضوعاتی مانند خط لوله گاز ایران-پاکستان بدون شک مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ هر چند که بدون پیدا کردن مسیری واضح برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا و سایر کشورها، یافتن راهی برای تحقق این موضوع برای پاکستان بسیار سخت خواهد بود.

زمانی که صحبت از همکاری با ایران در مورد مسائلی مانند فلسطین اشغالی، کشمیر اشغالی و همچنین ثبات آینده افغانستان در میان باشد، پاکستان علاقه دارد که نقش دیپلماتیک و سیاسی منطقه‌ای ایفا کند. این مسائل برای هر دو طرف مفید هستند. کشمیر همچنان موضوع مهمی برای بسیاری از پاکستانی‌ها، به خصوص مقامات سیاسی این کشور محسوب می‌شود و روابط نسبتا خوب ایران با هندوستان، اگر تدبیر هوشمندانه‌ای اتخاذ شود می‌تواند منجر به ایفای نقش موثر تهران در قبال این مسئله شود.

بعضی از نظریه‌پردازان انتظار دارند که پاکستان از ایران بخواهد تا در فعالیت‌های منطقه‌ای خود از تنش منطقه‌ای پرهیز کند، به خصوص با توجه به انتقامی که ایران از اسرائیل گرفته است. با این حال، من فکر می‌کنم که این امر اغراق شده است. همانطور که شاید به یاد داشته باشید، پاکستان زمانی که هند در سال ۲۰۱۹ به آن حمله کرد، از حق خود مبنی بر دفاع مشروع استفاده کرد. من فکر نمی‌کنم که مقامات پاکستانی در تلاش برای متقاعد کردن ایران به این موضوع باشند که از حق دفاع از خود خود استفاده نکند.

تبادلات فرهنگی جنبه‌ای مهم است. همانطور که می‌دانیم، ایران چندین مرکز فرهنگی در شهرهای اصلی پاکستان مانند لاهور و کراچی دارد. فراتر از آن، امکانات زیادی برای بهبود وضعیت گردشگری وجود دارد و از آن میان می‌توان به سفرهای مذهبی به شهرهایی مانند مشهد و قم اشاره کرد. کلید حفظ روابط خوب همیشه تماس مردم با مردم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =