سهامداران بورس بخوانند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در روزهایی که بازار سهام نه توان رشد دارد و نه قصدی برای ریزش، سهامداران باید از رفتارهای هیجانی در خرید و فروش سهام، خودداری کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمید گنج‌خانی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند این روزهای بورس اظهار کرد: بورس همیشه نسبت به سایر بازارها با ریسک بیشتری همراه بوده است و سهامداران باید از اقدامات هیجانی و قرار گرفتن در صف‌های خرید و فروش خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

بورس نزولی شد / ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص کل

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نوسانات اخیر بازار سرمایه ادامه داد: دولت می‌تواند با ایجاد مشوق‌های اقتصادی زمینه جذب سرمایه در بازار بورس را فراهم کند و البته باتوجه به شرایط انتظار می‌رود امسال بازدهی بازار سرمایه به مراتب نه بهتر از سایر بخش‌ها باشد.

چرا بورس نوسان می‌کند؟

وی افزود: در روزهای اخیر بازار سهام، شاهد افت در شاخص کل هستیم. البته قرار نیست بازار سرمایه همیشه یک روند صعودی داشته باشد و در همه کشورهای جهان این بازار طی روزهایی متوالی می‌تواند شاهد نوسان و افت و خیز باشد.

گنج خانی تاکید کرد: در برخی موارد علت این‌نوسانات به عوامل بیرون از بازار سرمایه مانند سیاست گذاری و یا به تحولات بین‌المللی باز می‌گردد.
این کارشناسی بورسی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر به دلایلی مانند تنش‌های منطقه‌ای و همچنین برخی سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره بانکی، شرایط بازار سرمایه وضعیت مطلوبی نداشته است.

نقدشوندگی بالا مهمترین تمایز بورس با سایر بازارها

وی با اشاره به اینکه به دلیل نقدشوندگی بالا، بورس با ریسک بیشتری مواجه است، ادامه داد: با توجه به نوع ساختار معاملاتی در بازار سرمایه که دسترسی سریع به خرید و فروش را فراهم می‌کند، طبیعی است که در این شرایط ورود و خروج پول و سرمایه به عنوان یک آسیب برای این بازار شناخته شود.

گنج خانی افزود: با توجه به رشد نرخ ارز در مرکز مبادله و بازار آزاد و همچنین ریسک بالا در شرایط نوسانی آن، انتظار می‌رود که سال۱۴۰۳ بازدهی بازار سرمایه به مراتب بهتر از سایر بخش‌ها باشد.

مشوق های که موجب رشد بورس می‌شوند

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: معافیت مالیاتی که برای بورسی‌ها در قانون مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است می‌تواند یک مشوق خوب برای ورود سرمایه بورس باشد.

وی تاکید کرد: الزام شرکت‌ها به انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز می‌تواند یک مشوق دیگر برای ورود سهامداران به بورس باشد.

گنج خانی ادامه داد: البته در کنار همه این مشوق‌ها نیاز است دولت و سازمان بورس از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و غافلگیرکننده خودداری کنند تا اعتماد به تالار شیشه‌ای به حد مطلوب بازگردد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1229948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =