دکتر ولایتی: حجم وسیع آثار پزشکی نشانگر تکاملِ اندیشه‌ورزی طب در جهان اسلام است

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی گفت: علم طب؛ علمی است همواره که مورد توجه مسلمانان قرار دارد. حجم وسیع و عمیق آثار پزشکی نیز نشانگر دوران تکاملِ اندیشه‌ورزی در حوزۀ طب در جهان اسلام است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی پیامی صادر کرد.

در بخش ابتدایی این پیام آمده است: رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، معاونان و مدیران، اساتید و پژوهشگران فرهیخته و دانشجویان ارجمند باید دانست که سرزمین ایران زادگاه تأثیرگذارترین فرهنگ‌ها و تمدن بشری بوده است، به گونه‌ای که بسیاری از تمدن‌های دیگر جهان از این سرچشمه، آب حیات نوشیده و جان گرفته‌اند. ایرانیان با برخورداری از این پیشینۀ غنی فرهنگی و تمدنی با آغوش باز اسلام را پذیرفتند و پیشاپیش ملل مسلمان، به فراگیری دانش‌های سراسر عالم همت گماشتند؛ چراکه به مدد آزادی‌های نو پدیدآمده، گروه‌هایی که پیشتر، از دانش‌اندوزی محروم بودند وارد عرصۀ تحصیل اصولی علم و کاربَستِ آن شدند. یکی از این علوم که مورد توجه مسلمانان قرار گرفت «علم طب» بود. حجم وسیع و عمیق آثار پزشکی در این دوران، نشانگر دوران تکاملِ اندیشه‌ورزی در حوزۀ طب در جهان اسلام و ریشه داشتن پزشکی امروز در تحقیقاتِ آن زمان است.

در بخش دیگر این پیام خاطرنشان کرد: در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران علم طب همواره قرینِ فضیلتِ متعالیِ «حکمت» که اشرف الفضایل در اسلام است، بوده به‌نحوی که غالباً طبیبان را حکیم می‌خواندند. واژۀ «طب حکمت‌بنیان» که امروزه در قلم اندیشمندان و متفکران جهان اسلام، به‌ویژه ایران، ظاهر شده، ناظر بر همین پیشینۀ ژرف تاریخی است و هدف آن، بهره‌مندی از معارفی است که در گذشتۀ تاریخی ایران اسلامی در پیوند میان طب و حکمت متجلی بوده است. باید خاطر نشان کرد که در طب حکمت‌بنیان اولاً جسم را در همۀ ابعاد به عنوان یک «کل» مورد بررسی قرار می‌دادند و ثانیاً از تأثیر و تأثر روح و جسم هم برای درمان بیماری استفاده می‌شده است. این نگاه که برگرفته از معارف اسلامی و روایات منقول از ائمۀ معصومین (علیهم‌السلام)، بزرگان دین و حکمای بزرگ اسلام و ایران است ضامن سلامتی ابنای بشر خواهد بود. حاکمیت و پررنگ بودن رفتار عالمانه و مناسبات شریف اخلاقی در این طب، متأثر از «معرفتی الهی» است که در کلام علمای اسلام همواره مورد تأکید بوده است.

در بخش پایانی این پیام خاطرنشان شده است: امیدوارم این همایش و همایش‌های نظیر این که گردآورندۀ فرهیختگان و صاحب‌نظران هستند گامی مؤثر در بیان همۀ زوایای پنهان موضوع و پرده‌برداشتن از حُجُبی باشند که بر اثر گذر زمان بر معارف اصیل ایرانی چون طب حکمت‌بنیان سایه انداخته است تا از این رهگذر، الگوهایی غنی به جامعۀ پویای ایران امروز و دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان عرضه شود و رابطۀ سلامت، حکمت و حکم‌رانی مطلوب از نگاه اسلام تبیین و تشریح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231092

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =