ايسکانيوز: لورا روزن خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی المانیتور از باقی ماندن وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای آمریکا در سمت خود و خداحافظی یکی از مقامات ارشد بخش تحریم های ایران در وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، روزن در المانیتور نوشت: در حالی که مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی برای 7 ماه دیگر تمدید شده است،ریچارد نفیو، یکی از اعضای کلیدی تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا که معاون بخش تحریم های وزارت امور خارجه است از سمت خود کناره گیری می کند. با این حال وندی شرمن، همچنان ریاست هیات مذاکره کننده هسته ای آمریکا را بر عهده خواهد داشت. مقامات آمریکایی می گویند با توجه به طولانی بودن مذاکرات، برخی جا به جایی ها در تیم مذاکره کننده هسته ای طبیعی است.

ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: تیم مذاکره کننده هسته ای ما تغییراتی را تجربه می کند اما این روندی عادی و طبیعی است. به گفته او هیچ یک از این تغییرات بر سیاست آمریکا در مذاکرات هسته ای تاثیر نمی گذارد. هارف می گوید، نفیو در پایان سال جاری میلادی تیم مذاکره کننده هسته ای را ترک می کند تا بنا به آنچه خود می گوید زمان بیشتری را با خانواده اش سپری کند.

بیل برنز، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفته است که نفیو یکی از همکاران خوب و متبحر او در تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است و مهارت و خلاقیت او در بحث تحریم ها بسیار قابل توجه است.

این در حالی است که گفته می شود پیتر هارل، دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور تحریم ها که البته به طور مستقیم عضو تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا نبوده است نیز تا پایان سال جاری از سمت خود کناره گیری می کند. به گفته مقامات آمریکایی، بروک اندرسون، مشاور شرمن و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بخش مذاکرات هسته ای با ایران نیز از سمت خود کنار می رود. الیزابت روزنبرگ، مقام سابق خزانه داری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد فرار مغزها در بحث مذاکرات هسته ای با ایران می گوید جایگزین کردن آنها دشوار خواهد بود.

کلیف کاپچان، مدیر گروه اوراسیا و کارشناس امور ایران اما نظر دیگری دارد . او می گوید مذاکرات به مرحله ای رسیده است که می تواند برخی تغییرات در تیم مذاکره کننده هسته ای را تاب بیاورد. کاپچان بر این باور است که در مذاکرات بحث منافع مذاکرات بیش از افراد مطرح است.

گفتنی است با تمدید مذاکرات تا 10 تیرماه، کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان مسئول هماهنگی گروه 1+5 باقی می ماند و این درحالی است که فدریکا موگرینی جایگزین او در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است.
کد خبر: 158683

وب گردی

وب گردی