سازمان بهداشت جهانی، گزارش جدیدی از میزان نوشیدن مشروبات الکلی در جهان منتشر کرده است. طبق روال همیشه، بلاروس، مولداوی و روسیه بزرگترین مصرف کنندگان الکل در جهانند که سالانه بین پانزده تا هجده لیتر به ازادی هر بزرگسال الکل می نوشند.
اما این تنها بخشی از داستان است. در واقع تمام بزرگسالان یک کشور، الکل مصرف نمی کنند و با نمودارهایی شبیه این، تنها تصویر نیمه شفافی از آنچه در کشورهای مختلف می گذرد بدست می آید. در کشورهای آفریقایی، آسیایی و مخصوصا در خاورمیانه تعداد افرادی که مشروبات الکلی می نوشند، کم است اما سرانه ی مصرف همین تعداد کم، بسیار بالاست. مثلا در چاد با اینکه از هر ده نفر بزرگسال، نه نفر از آنها مشروبات الکلی نمی نوشند، اما میزان سرانه ی مصرف 780000 نفری جمعیت باقی مانده، 34 لیتر به ازای هر نفر است. با این میزان مصرف، چاد با اینکه رتبه ی صد و پانزدهم را در مصرف الکل جهانی دارد، اما رتبه ی اول جهان در سرانه ی هر شخص را داراست.
همچنین مطابق آمار امسال، کشور فرانسه درصد مصرف مشروبات الکلی بسیار زیادی دارد و جایگاه بیستم مصرف الکل جهان را دارد. اما چون تقریبا 95% فرانسوی ها طرفدار مشروبات الکلی هستند، این کشور در مصرف سرانه الکل به ازای هر شخص در رتبه ی 113 قرار می گیرد.
unnamed

اما وضعیت ایران در این جدول چگونه است؟ ایران، رتبه ی 166 جهان را داراست. میزان بزرگسالانی که از نوشیدن مشروبات الکلی امتناع می کنند بسیار بالاست اما وقتی نمودار بررسی میزان مصرف را به ازای هر نفر بررسی می کنیم، وضعیت کمی نگران کننده می شود. در این نمودار، ایران رتبه ی نوزدهم را دارد که براساس سرانه هر شخص، ایران را دومین کشور مصرف کننده الکل در خاور میانه تبدیل کرده است.
مقایسه ی این جدول با نمودار سال 2005 نشان می دهد که میزان مصرف جهانی الکل در حال افزایش است که احتمالا یکی از دلایل آن، بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه است.
کد خبر: 164599

وب گردی

وب گردی