تهران - ایسکانیوز: همزمان با گرامیداشت هفته پژوهش؛ نخستین همایش ملی گسترش علم کوهنوردی در ایران، همراه با نمایشگاه تخصصی تجهیزات کوهنوردی با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي و هيات كوهنوردي اسلامشهر در سالن اجتماعات واحد اسلامشهر برگزار شد.

دکتر محمودرضا اسفندیار رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر و رئيس "نخستین همایش ملی گسترش علم کوهنوردی در ایران" در ابتداي اين همايش ضمن عرض سلام و خیر مقدم به حاضرین (به ويژه فرماندار شهرستان اسلامشهر، شرکت کنندگان از فدراسیون کوهنوردی كشور، رمضانی رئیس هیات کوهنوردی دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان، اعضاي شوراي شهر، بخشدار، شهردار و روساي ادارات شهرستان اسلامشهر، اساتيد، پژوهشگران و دانشجويان)؛  و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری، برگزاري اين همايش را گامي هرچند كوچك، وليكن اساسي در راستاي فرهنگ سازي در زمينه ي پژوهش در كشور دانست.

وي در ادامه ضمن گلايه از نگاه شعاري به بحث پژوهش در مراكز علمي آموزشي و بويژه دانشگاه ها؛ عدم توسعه در اين زمينه را زنگ خطري براي كشور دانست و خاطرنشان كرد: "اگر کشور و ملتی برای حل مشکلاتش، رويكرد و نگاهي علمی نداشته باشد؛ قطعاً از عهده مسائل خود برنخواهد آمد."

اسفنديار با اشاره به تاکیدات مكرر مقام معظم رهبری در خصوص اهميت پژوهش و توسعه آن در كليه امور؛ از صرف بودجه هاي پژوهشي جهت ديگر امور جاري گلايه كرد و خواستار استفاده از آن در مسير صحيح و درست خود شد.

وي با تاكيد بر اولويت دهي به پژوهش و نهادينه ساختن فعاليت هاي علمي و پژوهشي در حل مشكلات و مسائل جامعه؛ از توجه ويژه دولت تدبير و اميد بدين مهم تقدير نموده و ابراز اميدواري كرد: "روي کار آمدن دولت تدبیر وامید؛ و نيز نگاه ویژه رياست محترم جمهور و هيأت دولت به بحث پژوهش و اختصاص بودجه پژوهشی؛ نويدبخش نگاه دقیق تر و مطلوب تري در این حوزه مي باشد."

رئيس "نخستین همایش ملی گسترش علم کوهنوردی در ایران" در ادامه از آمادگي كامل دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر و پتانسيل بسيار بالاي علمي و پژوهشي متخصصان آن در زمينه حل مسائل و مشكلات شهرستان اسلامشهر و نيز استان تهران سخن گفت و پيشنهاد تشكيل دبيرخانه دائمي پژوهش در شهرستان اسلامشهر را داد.

وي وجود اين دبيرخانه دائمي پژوهش را جهت حل آسیب های اجتماعی و سایر امور مورد نیاز شهرستان، و نيز پرهيز از موازي كاري و صرف هزينه هايِ بسيار، امري ضروري و اجتناب ناپذير دانست؛ و مساعدت همه جانبه دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر را در اين زمينه اعلام نمود.

اسفنديار سخنان خود را با تاكيد مجدد بر نهادینه کردن فعاليت هاي علمی و پژوهشي در حل منطقی و درست امور؛ و ارائه راه حل هاي صحيح و علمي خاتمه داد.

فرماندار اسلامشهر: فرهنگ سازی در امر پژوهش امری ضروری است

امیراله حقیقی فرماندار شهرستان اسلامشهر نيز در اين همايش؛ ضمن اهداي سلام و درود به ارواح طیبه شهدا، امام شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری (مدظله العالي) و توفیق روزافزون برای ریاست جمهوری و هیأت دولت؛ هفته پژوهش و سالروز  بزرگداشت آيت اله دكتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه را تبريك و تهنيت گفت و از دكتر محمودرضا اسفنديار رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر و ديگر همكاران وي در برگزاري نخستین همایش ملی گسترش علم کوهنوردی در ایران كه براي اولين بار در شهرستان اسلامشهر برگزار مي شود، تقدير نمود.

وي همچنين از پژوهشگران و نخبگان شهرستان اسلامشهر تقدير كرده؛ بر لزوم فرهنگ سازي در زمينه پژوهش تاكيد نموده و گفت: فرهنگ سازی در امر پژوهش امری ضروری است که متاسفانه مغفول مانده است.

رئيس ستاد پژوهش شهرستان اسلامشهر، پژوهش را حرکتی دسته جمعی برای يافتن بهترین راهکار ها جهت بهبود زندگی خواند و از توجه ويژه دولت تدبیر و امید بدان مهم تقدير نمود.

وي همچنين از پيشنهاد دکتر اسفندیار مبني بر راه اندازي دبیرخانه دائمی پژوهش در شهرستان اسلامشهر استقبال نمود و گفت: راه اندازي دبيرخانه دائمي پژوهش را در سطح شهرستان پیگیری نموده و اگر لازم باشد، کار گروه های تخصصی در این زمینه را نيز تشکیل خواهیم داد.

حقيقي همچنين از اختصاص اعتبار و بودجه پژوهشي جهت دبيرخانه دائمي پژوهش خبر داد و گفت: نوید این را می دهم که در اعتبارات سال 94 شهرستان، بخشی را جهت تحقیق و پژوهش؛ و حمایت از پژوهشگران اختصاص خواهیم داد.

وي در خاتمه از لزوم توجه به ورزش در راستاي ارتقاي سلامت جامعه  سخن گفت و نويد داد كه به زودی از ورزشکاران برجسته شهرستان نیز طي مراسمي تقدیر و تشکر خواهد شد.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران نيز در ادامه از برگزاري اين همايش در راستای گسترش علم کوهنوردی در ایران تقدير نمود و ابراز اميدواري كرد: امیدواریم یافته های ارزشمند این پژوهش؛ به عنوان دستاوردی علمی و پژوهشی در دسترس عموم قرار گیرد.

دكتر معصومه سهرابي معاون پژوهش و فنآوري دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر در ادامه با ارائه گزارشي از عملكرد پژوهشي اين واحد دانشگاهي طي يكسال گذشته، از روند توسعه اي آن ابراز خرسندي نمود.

اين همايش با تقدير از پژوهشگران برتر واحد و شهرستان؛ و نيز برگزیدگان مسابقات علمی (اعضای تیم دانشجویی بتن) پايان يافت.

گفتني است از بين 109 مقاله رسيده به دبيرخانه همايش ( كه با محورهاي محیط و اقلیم کوهستان (آب و هوا، خاک، محیط زیست و....)؛ وسایل و تجهیزات استاندارد و اصول ایمنی در رشته ورزشی کوهنوردی؛  فیزیولوژي (سیستم های انرژی، سیستم های تنفسی وتاثیر ارتفاع و ....)؛ مدیریت برنامه های کوهنوردی (اکوتوریسم، اردوهای فرهنگی و ورزشی و ...)؛ اصول برنامه های تمرینی مناسب و مسائل ورزشی و تغذیه ای مرتبط با کوهنوردی، بیومکانیک کوهنوردی(کاربرد علم فیزیک و مکانیک در حرکات و مهارتهای رشته ورزشی کوهنوردی )؛ بیماری های جسمی و روانی، آسیب های رایج و مسائل روانشناسی (ویژگی های شخصیتی، شادابی و نشاط، عرفان و ...) در واحد اسلامشهر برگزار شد)؛ 39  مقاله پذيرفته شده و از اين ميان  6 مقاله برگزیده به صورت سخنرانی ارائه شد.

IMG_5372

 

 

IMG_5361

 

IMG_5379
کد خبر: 168822

وب گردی

وب گردی