تهران_ایسکانیوز،عباس زینعلی،کارشناس اقتصاد مسکن، با تاکید بر افزایش 10 درصدی قیمت مسکن درسال آینده ،گفت: به طورحتم تقاضای موثر درجهت رونق بازارمسکن به دلیل عدم قدرت خرید مردم افزایشی درسال 94 پیدا نخواهد کرد.

عباس زینعلی،درخصوص پیش بینی تحولات بازار مسکن درسال آینده، به ایسکانیوز،گفت: درحال حاضر نبود تقاضای موثر نسبت به حجم عرضه باعث رکودحوزه مسکن شده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن،با انتقاد از اینکه تقاضای موثری بر بازار مسکن حاکم نیست،تصریح کرد: متاسفانه اکنون تقاضای موثری که تبدیل به قرارداد و تقاضای واقعی درحوزه مسکن شود،وجود ندارد که این امر منجر به رکود در بازار مسکن شده است.زینعلی،با بیان اینکه بازار مسکن درسال آینده رونقی پیدا نمی کند،افزود: به طورحتم رکود حاکم بر بازار مسکن درسال 94  نیز ادامه پیداخواهد کرد.

افزایش 10درصدی قیمت مسکن درسال آینده

وی،با تاکید بر افزایش 10درصدی قیمت مسکن درسال آینده،ادامه داد: به طورحتم مسکن درسال 94 به دلیل تغییرات قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی کار افزایش قیمتی خواهد داشت. این کارشناس اقتصاد مسکن،با اشاره به اینکه درسال 94 افزایش تقاضای موثردرجهت رونق بازارمسکن وجود نخواهدداشت،تصریح کرد: بازار مسکن درسال 94 همانند امسال به دلیل نبود نقدینگی وکاهش قدرت خریدمردم رونقی پیدا نخواهدکرد. زینعلی،با بیان اینکه خرید عمده زندگی مردم مسکن است،افزود: درحال حاضر حداقل قیمت یک واحد مسکونی با متراژ پایین درشهر تهران 200 میلیون تومان است که مردم به راحتی توانایی مالی خرید مسکن را نخواهند داشت.این کارشناس اقتصاد مسکن،با بیان اینکه درحال حاضر خرید مسکن در کلان شهرها به دلیل قیمت های بسیار بالا امکان پذیر نیست،گفت: تنها راهکار برای حل مشکل مسکن مردم این است که خانوارها همچنان اجاره نشین باشند تا رونقی بر بازار مسکن حاکم شود یا دولت با همکاری بانک مرکزی اقدام به ارائه تسهیلات و وام برای خریدمسکن کند.

بازگشت مقداری رونق به بازار مسکن با تخصیص وام 80 میلیونی

زینعلی،درخصوص وام80 میلیونی خریدمسکن،گفت: به طورحتم وام 80 میلیونی برای بخشی از تقاضای موثر خریدمسکن پاسخگو است به همین دلیل تقاضای موثر با پرداخت این رقم وام افزایش پیدا می کند. این کارشناس اقتصاد مسکن، تصریح کرد: تخصیص وام 80 میلیونی تاثیر قابل توجه و چشمگیری برحوزه مسکن نخواهد گذاشت به طوری که این رقم وام فقط باعث بازگشت مقداری رونق به بازار مسکن می شود. وی،ادامه داد: درحال حاضر سیستم بانکی کشور دارای اعتبارات و تسهیلات کلانی نیست به طوری که بانک مرکزی فقط تا مدت زمان معینی می تواند نقدینگی به بازار کساد مسکن تزریق کند. زینعلی،افزود:با توجه به اینکه منابع مالی سیستم بانکی کشور محدود و همچنین پروسه ارائه تسهیلات دربانک ها بسیار سخت است، به همین دلیل تخصیص تعداد وامی که بتواند باعث رونق مسکن درسال 94 شود از سوی سیستم بانکی وجود ندارد.

وی،با بیان اینکه طرح تخصیص وام 80 میلیونی به دلیل عدم طراحی خط اعتباری محکم برای پرداخت این میزان وام برای سال آینده موثر نخواهد بود،ادامه داد: اگر منابع مالی سیستم بانکی کشور کافی و پروسه ارائه تسهیلات به اشخاص آسان بود، بی شک تخصیص این رقم وام باعث افزایش 40 تا 50 درصدی تقاضای موثر و رونق بازار مسکن درسال 94 می شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن،با بیان اینکهاین رقم وام درشهرهایی به غیر از تهران می‌تواند برای خرید مسکن موثر باشد،تصریح کرد:میزان وام 80 میلیونی برای خرید مسکن در تهران رقم کمی است، اما این مبلغ درحاشیه شهر تهران از جمله شهریار،شهر قدس، وردآورد و غیره حداقل 40 درصد یک واحدمسکونی را تامین می کند.

 
کد خبر: 227955

وب گردی

وب گردی