تهران-ایسکانیوز: کانون دانشجویی ادبی بخارا به مناسبت "بزرگداشت سعدی" مراسمی با حضور دانشجویان، استادان وکارکنان دانشگاه در تالار امیرکبیر دانشکده علوم انسانی واحد اراک برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، شاهرخ حکمت معاونت فرهنگی و اجتماعی واحد اراک درخصوص فضائل سعدی و معرفی این شاعر بزرگ پارسی اظهار داشت:سعدی یکی از ارکان اصلی شعر و ادب فارسی است و دلاویز ترین نثر فارسی از آن سعدی است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی واحد اراک بابیان اینکه سعدی بدون هیچ شک و شبهه ای استاد غزل عاشقانه فارسی است، افزود: سعدی توانست عناصرپراکنده غزل ازقبیل:عشق وعاشقی وزیبایی ولطافت صوری ومعنوی را به طرز شایسته وشگفت انگیزی در یک جا جمع کند واین نکته موجب نوآوری سعدی درغزل فارسی است.

وی گفت: سعدی در نگاهی دیگر پرچمدار فضائل انسانی است و عاشق آزادی و نگارگر آزادی است و در کل می توان گفت که سعدی نثر فارسی را از چنگ تکلف وتصنع وآرایش های زننده وترکیبات دور از ذهن وفضل فروشی نجات داد وهیچ یک از نثر نویسان هم دوره او به پایه ومایه سعدی نمی رسند.

IMG_9298

حکمت افزود: کشورهای غربی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس آثار سعدی را ترجمه کرده اند، و پی به شخصیت ممتاز و والای این شاعر بزرگ برده اند.

استادیار گروه زبان وادبیات فارسی در پایان افزود: سعدی درقصاید بر خلاف پیشینیان قصیده را در خدمت مدح ریاکارانه صرف قرار نداد و همه جا پادشاهان وممدوحان خود را به زودگذر بودن وبی ثباتی دنیا گوشزد وخواهان ترحم پادشاهان برخلق است.

در ادامه این مراسم دبیر کانون بخارا از کلیه مسئولان دانشگاه که دربرگزاری این مراسم با کانون همکاری کردند تقدیر و تشکر به عمل آورد و به معرفی بیشترکانون پرداخت.

وی بابیان اینکه مطالعه کتاب در میان جوانان کمرنگ شده است، افزود: این کانون برای زنده کردن ادبیات و فرهنگ مطالعه، با همکاری استادان  و دانشجویان، تمام تلاش خود را خواهد کرد.

سنجری دبیرکانون بخارا با اشاره به فعالیتهای کانون در ترم جاری، بیان کرد: برگزاری شب شعر, راه اندازی نشریه ادبی, برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه داستان نویسی, شعر خوانی, ادبیات معاصر و ادبیات مقاومت ازجمله فعالیت های این کانون خواهد بود.

 
کد خبر: 253872

وب گردی

وب گردی