مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان‌وبلوچستان ضمن رد خبر ورود سیلاب بی‌سابقه به تالاب هامون، آخرین وضعیت این تالاب بین‌المللی را تشریح کرد و گفت: در چند روز اخیر یک آب کوچک، ولی با اهمیت به سمت تالاب روانه شده است.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، خبر غیرواقعی ورود سیلاب به تالاب هامون که حتی بی‌سابقه نیز خوانده شد، سبب بروز انتقاداتی از سوی مردم ساکن در اطراف تالاب هامون و برخی مسئولان محلی شده است. انتقادها از این خبر به حدی گسترده بود که واکنش امام جمعه زابل در خطبه‌های نماز جمعه این هفته را نیز در پی داشته است.


photo_2015-08-16_12-57-52
حجت‌الاسلام کیخا با انتقاد از اخبار غیرواقعی در مورد تالاب هامون، از مسئولان خواسته که اطلاعات درست و واقعی به مردم ارائه شود.
سعید محمودی، مدیرکل محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان درست وقتی شدت طوفان‌های شمال استان فروکش کرد، در 21 مرداد اعلام کرد که سیلاب بی‌سابقه‌ای از یک هفته قبل وارد تالاب هامون شده و برخی مراکز تولید ریزگرد را کنترل کرده است. بر اساس گفته‌های سعید محمودی، سیلاب از 14 مردادماه به تالاب هامون رسیده است.


photo_2015-08-16_12-58-05
اما بر اساس گزارش‌ها، چهار روز بعد از ادعای ورود سیلاب به تالاب هامون، وزش طوفان 90 کیلومتری در سیستان سبب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای زابل (مرکز سیستان) به 40 برابر حد مجاز برسد و ادارات، بانک‌ها و بازارهای پنج شهرستان شمالی تعطیل شوند.
علاوه بر این، ادامه و شدت ریزگردها در روزهای 19 و 20 مرداد نیز سبب شد تا دوباره ادارات دو شهرستان شمالی استان (در 19 مرداد) تعطیل و حدود یک‌هزار نفر هم روانه بیمارستان‌ها شوند.
در همین راستا، مدیرعامل آب‌منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان با رد خبر ورود سیلاب به تالاب هامون، به خبرنگار ما گفت که سیلابی در کار نبوده و فقط افغانستانی‌ها دو-سه روز آب مازاد نهرهای‌شان را به دلیل لایروبی رودها به سمت ایران رها کرده‌اند و حالا هم این آب قطع شده است.


photo_2015-08-16_12-58-17
احمد عاقبت‌ بخیر هم‌چنین تأکید کرد که ورود 20 مترمکعب آب در ثانیه را نمی‌توان سیلاب نامید؛ زیرا سیلاب تعریف دارد؛ وقتی می‌توان گفت سیلاب که میزان ورود آب در هر ثانیه 500 یا هزار مترمکعب باشد.
محمدحسن دهمرده، فرماندار شهرستان نیمروز -از شهرستان‌های حاشیه تالاب هامون- نیز با اظهار تأسف از مواضع مدیرکل محیط‌زیست، ورود هرگونه سیلاب به تالاب هامون را غیرواقعی دانسته است.
بعد از جریان‌های اخیر، مدیرکل محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان اندکی از مواضع چند روز اخیر خود عقب‌نشینی کرده و گفته که منظورش از بی‌سابقه بودن سیلاب، «فصل» ورود سیلاب به تالاب بوده است و هیچ‌گاه به حجم آبگیری اشاره نکرده است.


photo_2015-08-16_12-58-21
البته سعید محمودی هم‌چنان اصرار دارد که آب خوبی وارد تالاب شده و این آب نجات‌بخش است.
این عضو کارگروه استانی احیای تالاب هامون در بخش دیگری از این گفت‌وگو، گفت که امسال هیچ اعتباری برای احیای تالاب هامون پرداخت نشده و تنها پارسال 800 میلیون تومان برای این منظور داده شده است.
او از سوی دیگر، مقایسه پرداخت اعتبار دریاچه ارومیه و تالاب هامون را خطای بزرگ توصیف کرده و می‌گوید در مسأله دریاچه ارومیه سه استانداری اعتبار دریافت می‌کنند؛ ولی اینجا مساله فرق می‌کند.
105105

کد خبر: 317249

وب گردی

وب گردی