معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی بر نیاز به قانون‌های حمایتی برای پیشگیری از معلولیت‌ها در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.
به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم،مینو رفیعی در خصوص اولویت‌ها و راهکارهای پیشگیری از معلولیت‌ها در برنامه ششم توسعه گفت: ما در این زمینه باید دو استراتژی مهم داشته باشیم، نخست اینکه برای توسعه پیشگیری از معلولیت نیاز به ارتقای آگاهی و سواد سلامت مردم داریم چراکه از بسته خدمتی به دلیل عدم آگاهی استقبال نمی‌شود. دوم اینکه باید دسترسی به خدمات را با قانون‌های حمایتی گسترش دهیم.
او ادامه داد: در مورد نخست به حضور دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش در حوزه آموزشی و در مورد دوم به خدمات بهزیستی نیاز داریم به طور مثال باید قبل از ازدواج آموزش‌هایی برای زوجین وجود داشته باشد که از تولد فرزند معلول پیشگیری شود و یا آموزش‌هایی برای کنترل خشم و رفتار سالم در رانندگی چراکه می‌دانیم یکی از موارد مهم اکتسابی معلولیت‌ها در جامعه ما تصادفات هستند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی همچنین گفت:‌ در مورد مذکور رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند تا رفتار درست رانندگی را به مردم آموزش دهند و آن را مدام تکرار کنند چراکه در متن جامعه واقعیت چیز دیگری است و فرد باید بتواند بر فضای غالب جامعه مسلط شود.
او افزود: مورد دیگر در دسترس بودن خدمات برای همه مردم است و اینکه با وضع قوانین بسیاری از خدمات را اجباری کنیم، تا سال 95 بهزیستی از لحاظ تامین وسایل مورد نیاز غربالگری شنوایی به شرایط 100درصدی می‌رسد اما تا زمانی که این طرح اجباری نشود مردم استقبال لازم را ندارند یا اینکه در حال حاضر تعداد مراکز مشاوره ژنتیک در کل کشور 240 مرکز است که برای پهنه و جمعیت کشور بسیار کم است در صورتی که نیاز است تمام زوجین کمترین مشاوره ژنتیک را قبل از ازدواج داشته باشند.
105105

کد خبر: 344029

وب گردی

وب گردی