تلاش نخبگان برای نجات محصولات سنتی کشاورزی ایران

تفاهم نامه علمی و پژوهشی سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل(UNIDO) با موسسه آموزش عالی بینالود مشهد، به منظور پایدار سازی صنایع کوچک و نجات محصولات سنتی کشاورزی ایران در میان رقبای خارجی و حضور گسترده در بازارهای جهانی 21 آبان با حضور قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه و  آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، منعقد می شود.

به گزارش ایسکانیوز، علیزاده رئیس موسسه آموزش عالی بینالود مشهد در نشست خبری عقد تفاهم نامه بین المللی این موسسه با سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل گفت: شکاف میان علم و صنعت و کشاورزی در بخش محصولات سنتی در ایران سبب شده است که برخی کشورها به مدد تکنولوژی یا نیروی کار ارزان قیمت، به تولید مشابه با صنایع سنتی و محصولات کشاورزی سنتی ایرانی اقدام کنند، و بازارهای جهانی را در قبضه خود درآورند. بنابراین برای احیاء و توسعه صنایع محصولات سنتی در کشور، و با توجه به فضای پساتحریم که فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان محصولات علمی و عرضه و رقابت در حوزه بین المللی است، مؤسسه آموزش عالی بینالود مشهد به عقد تفاهم نامه بین المللی علمی و پژوهشی با سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل(UNIDO) اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورها به تولید محصولات سنتی کشاورزی ایران اقدام می کنند، تاکید کرد: محصولات آن ها از نظر کیفیت و تنوع قابل مقایسه با محصولات سنتی ایران نیست، با این وجود کشورهای مذکور سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کنند.

رئیس موسسه آموزش عالی بینالود مشهد افزود: هدف از انعقاد این تفاهم نامه توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی بین المللی به منظور گسترش و پایدار سازی تولیدات صنایع کوچک و محصولات سنتی کشاورزی ایران است، و طرح توسعه زنجیره ارزش زعفران در ایران نخستین گام در این زمینه است.

علیزاده در خصوص اهمیت و چگونگی اجرای طرح توسعه زنجیره ارزش زعفران گفت: در طرح مذکور بهینه سازی کلیه فعالیت ها در سه بخش کشاورزی، فراوری و صادرات محصول زعفران تحت روش های علمی کاربردی انجام خواهد گرفت. بر این اساس ابتدا روستاهای هدف در استان های خراسان (شمالی-رضوی-جنوبی) شناسایی و کشاورزان متقاضی شرکت در طرح مشخص می شوند، و سپس مشاوران متخصص دوره دیده در هر بخش آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه می دهند، و در تمامی مراحل در کنار کشاورزان نظارت کامل بر اجرای طرح را خواهند داشت .

رئیس موسسه آموزش عالی بینالود مشهد، مهمترین قسمت این طرح را فراوری محصول زعفران عنوان و تاکید کرد: توسعه و ترویج محصولات جدید از محصول زعفران به عنوان یک محصول دارویی در بخش پزشکی و محصول صنعتی در بخش صنایع غذایی است.

به گفته علیزاده، راه یابی این محصول به بازارهای جهانی و معرفی مزایای زعفران ایرانی و فرآورده های آن از دیگر اهداف در این طرح است.

یادآور می شود امضاء و مبادله تفاهم نامه علمی و پژوهشی سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل(UNIDO) با موسسه آموزش عالی بینالود با حضور آقای دکتر قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه و آقای دکتر آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، و جمعی از مسئولان و نخبگان کشور در نخستین نشست راهبردی دفتر همکاریهای علمی و بین المللی این موسسه راس ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 21 آبان 94 در محل موسسه بینالود در مشهد صورت خواهد گرفت.

20101

کد خبر: 546087

وب گردی

وب گردی