کشف کم‌نورترین کهکشان مشاهده شده در جهان اولیه

ناسا موفق به شناسایی کم‌نورترین جسم مشاهده شده در جهان اولیه شده که کهکشانی در 13.8 میلیارد سال پیش یعنی 400 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این کهکشان که با نیروی ترکیبی تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر شناسایی شده، نخستین نمونه شناسایی شده توسط آن‌ها نیست اما نشانگر گروه کوچک و کم‌نورتری از کهکشان‌های بتازگی شکل گرفته است که تا کنون تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده‌اند.

این یافته‌ها، درک جدیدی را از چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه ارائه می‌دهد. این کشف برای نخستین بار به دانشمندان اجازه داد تا ویژگی‌های کم‌نورترین اجسام شکل‌گرفته پس از انفجار بزرگ را بررسی کنند.

این کهکشان که « تانیا» به معنی نوزاد در زبان سرخپوستی نام گرفته است، از لحاظ اندازه شبیه کهکشان‌های ماهواره‌ای راه شیری است و متخصصان تصور می‌کنند این کهکشان، احتمالا هسته در حال رشدی است که احتمالا به یک کهکشان بزرگ و کامل تبدیل خواهد شد.

ستاره‌شناسان امیدوارند که تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از راه‌اندازی در سال 2018، آن‌ها را قادر سازد تا مراحل جنینی تولد کهکشان را که کمی پس از انفجار بزرگ بوده، مشاهده کنند.

20102