اعتیاد20 درصدی در محیط های کاری کشور

اگر اعتیاد در محیط کاری حل شود، با 33 درصد کاهش مرخصی استعلاجی، 65 درصد کاهش حوادث، 40 درصد صرفه جویی در از دست دادن زمان و 40 درصد کاهش اعتراضات کارگران مواجه خواهیم شد که می تواند حتی در کاهش اعتیاد کارگران نیز تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر میزان اعتیاد در محیط های کاری در کشور حدود 20 درصد است که نیازمند اقدامات جدی پیشگیرانه اعتیاد است.

سعید صفاتیان افزود: در صورتی که اعتیاد در محیط کاری رفع نشود، مشکلات جدی به وجود می آید که به همین منظور باید برنامه های پیشگیرانه برای فعالان عرصه کاری به ویژه کارگران شاغل در واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان یک ضرورت در دستور کار مسئولان مرتبط قرار گیرد.
او ادامه داد: اگر اعتیاد در محیط کاری حل شود، با 33 درصد کاهش مرخصی استعلاجی، 65 درصد کاهش حوادث، 40 درصد صرفه جویی در از دست دادن زمان و 40 درصد کاهش اعتراضات کارگران مواجه خواهیم شد که می تواند حتی در کاهش اعتیاد کارگران نیز تاثیرگذار باشد.
او تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از شرکت های تولیدی و صنعتی تمایل زیادی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد دارند، باید برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های کارگری تقویت شود.
صفاتیان عوامل خطر در محیط های کاری را سنگینی و یکنواختی کار، شیفت های کاری نامناسب، استرس، خشم، درآمد ناکافی، سهیم نبودن در تصمیم گیری ها و نداشتن امنیت شغلی عنوان کرد و افزود: باید علاوه بر سلامت جسم به سلامت روانی کارگران نیز توجه شود تا منجر به اعتیاد آنان نشود.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیل سازمان های مردم نهاد و یا گروههای خودیاری در محیط های کاری را ضروری دانست و گفت: از آنجا که برنامه های پیشگیرانه زمان بر است باید همه کسانی که متولیان در محیط های کاری هستند، برای انجام این اقدامات گام بردارند.
صفاتیان افزود: امیدواریم در آینده روز به روز شاهد کاهش اعتیاد کارگران و فعالان عرصه های تولید و اقتصاد در کشور باشیم چرا که این افراد بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند.
او گفت: به عنوان نمونه پالایشگاه نفت بندرعباس همایش پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید را هفته گذشته برگزار کرد که در این همایش سخنرانی های خوبی برای پیشگیری از اعتیاد در محیط کاری صورت گرفت و به طور یقین این اقدامات می تواند در کاهش اعتیاد در محیط های کاری موثر باشد.
صفاتیان تاکید کرد: به طور قطع اگر دیگر واحدهای تولیدی، صنعتی و حتی دستگاه های اجرایی که با معضل اعتیاد کارکنان و کارگران خودشان مواجه هستند، این گونه برنامه های پیشگیرانه را داشته باشد، می توانیم شاهد کاهش آمار 20 درصدی اعتیاد در محیط های کاری در سال های آینده باشیم.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: برنامه ریزی جدی برای برگزاری دوره های آموزشی و پیشگیرانه در حوزه اعتیاد نیاز امروز جامعه است اما چون زمان بر است باید برای بهبود کار تیمی، تعهد به کسب و کار، افزایش انرژی شاغلان در محیط کاری، بهبود توانایی تصمیم گیری ها و افزایش تولید، این فعالیت انجام شود تا محیط کار عاری از اعتیاد شود.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، یک میلیون و 325 هزار نفر به عنوان مصرف کننده موادمخدر در کشور هستند.

105105

کد خبر: 566101

وب گردی

وب گردی