رنگ های درخشانی که بیماری را تشخیص می دهند

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد یک رنگ فلورسنت تزریقی، ویژه تشخیص بیماری‌های را توسعه داده‌اند که امنیت بیشتری برای بیماران داشته و امکان دفع شدن از بدن ظرف 24 ساعت را دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، رنگ‌های درخشان که در زیر پوست بیمار تزریق می‌شوند به پزشکان کمک می‌کنند تا انواع وضعیت‌های خطرناک را شناسایی کنند. این رنگ‌ها می‌توانند برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه و متصور ساختن سیستم‌های حساس داخلی مانند چشم استفاده شوند. اما تا به حال، برای استفاده ایمن در انسان‌ها بیش از حد مضر بوده و به سرعت از بدن دفع نمی‌شدند.

رنگ فلورسنت توسعه یافته مذکور، وارد جریان خون می‌شود و پزشکان می‌توانند از دستگاه‌های تصویربرداری با فناوری پیشرفته برای مشاهده زیر سطح پوست بیمار استفاده کنند. این رنگ تحت فناوری تصویربرداری طیفی می‌درخشد تا به شناسایی هر چیز مانند یک تومور در حال رشد تا رگ‌های خونی آسیب دیده بپردازد.

تا به حال، رنگ‌های درخشان داخلی عمدتا از نانولوله‌های کربنی یا یا نقاط کوانتومی ساخته شده‌اند. از آنجا که این ذرات در کبد و طحال به مدت چند روز یا حتی چند ماه باقی می‌ماندند، بیماران بیشتر به آسیب‌های داخلی مبتلا می‌شدند که زیان بالای آن، به تشخیص بیماری نمی‌ارزید.

محلول رنگ جدید تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد، شامل ذرات مولکولی فلورسنت است که نور را در محدوده نزدیک به مادون قرمز منتشر می‌کنند. از لحاظ فنی این محدوده به NIR-II یا روزنه دوم نزدیک به مادون قرمز نام دارد. این محدوده نور خاص برای اثربخشی رنگ بسیار مهم است زیرا به این معنی است که ذرات طول موج‌های بلندتری را تولید می‌کنند که از طریق لایه های زیادی از بافت و پوست بدون پراکندگی قابل مشاهده هستند.

رنگ جدید توسعه یافته فلورسنت در دانشگاه استنفورد، دقت و کیفیت تصویربرداری را بالا برده و ضبط ویدئویی بلادرنگ را امکانپذیر می‌سازد.

الکس آنتاریس، دانشجوی کارشناسی ارشد در تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد اظهار کرد: مهمترین موفقیت در این رنگ فلورسنت جدید کیفیت محلول آن است که در عرض 24 ساعت از بدن دفع می‌شود.

رنگ فلورسنت می‌تواند یک گام بزرگ رو به جلو در تصویربرداری پزشکی از تشخیص‌های اولیه گرفته تا عمل‌های جراحی که با تصویربرداری هدایت می‌شوند، باشد.

20104

کد خبر: 569605

وب گردی

وب گردی