اخبار انتخاباتی هفته ای که گذشت/از تاکید رهبری بر حق الناس تا نتایج هیات اجرایی انتخابات

د رهفته گذشته انتخابات شور دیگری به خود گرفت و وارد مراحل عملی خود شد که در این راستا مقام معظم رهبری توصیه هایی پیرامون رعایت حق الناس به تمام ارکان انتخابات داشتند .

به گزارش ایسکانیوز؛موسم انتخابات فرا رسیده و فعالیت ها و اظهار نظرها به خود رنگ و بویی جدی و عملی تر می گیرد و فضای انتخاباتی اسفند 94 به تحرک افتاده است و در این هفته شاهد تایید و رد صلاحیت هیات اجرایی و تکاپوی و فعالیتهای تشکیلاتی و اظهار نظرهای شخصی بودیم در ادامه گوشه ای از این فضا را از نظر می گذارنیم

تاکید رهبر انقلاب بر رعایت حق الناس در انتخابات

مقام معظم رهبری در تشریح ابعاد مختلف حق الناس به «حق داوطلب» پرداختند و افزودند: از جمله عرصه های رعایت حق مردم در انتخابات این است که اگر کسی صلاحیت داشت او را رد نکنیم و به او میدان بدهیم و برعکس اگر کسی چه در انتخابات خبرگان و چه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت قانونی نداشت با اغماض و بی دقتی او را وارد عرصه نکنیم که بی توجهی به این دو نکته، ضد حق الناس است.

رهبر انقلاب، آرای ملت را امانت خواندند و افزودند: حفظ این امانت از دیگر ابعاد حق الناس است.

ایشان افزودند: همه کسانی که در اجرا، مراقبت، شمارش، جمع بندی آرا و اعلام نتایج دخیلند باید در حفظ آرای ملت کمال امانت را رعایت کنند و اندک تخلفی در این مسئله، خیانت در امانت است.

رهبر انقلاب پذیرش نتایج قانونی انتخابات را از دیگر ابعاد رعایت حق الناس برشمردند و افزودند: وقتی مراکز قانونی، نتایج انتخابات را اعلام و تأیید کردند مخالفت با این نتایج، ضد حق الناس است.

گعده‌های انتخاباتی اصولگریان در حاشیه نشست مجمع تشخیص

نیامدن محمدرضا باهنر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم حرف و حدیث‌های متفاوتی را پیش رو داشت. حرف و حدیث‌هایی بر این اساس که او کاندیدای یک پست دولتی است، یا اینکه او می‌خواهد فعالیت‌های جدی‌تر حزبی انجام دهد یا اینکه گمانه رد صلاحیت او می‌رفته است. البته باهنر تمام این موارد را جز سردمدار یک حزب شدن، رد کرد. ازاین‌رو شاید حضور باهنر کنار سعید جلیلی از نزدیکان جبهه پایداری در حاشیه نشست مجمع را بتوان آغاز یک همکاری انتخاباتی جدید تلقی کرد.اما شاید آنچه بیش از هر چیز این روزها جالب توجه باشد، حضور افراد در کنار دبیر شورای نگهبان است چراکه شاید این حضور در نخستین نگاه تداعی‌گر رایزنی برای تایید صلاحیت انتخاباتی باشد. با این حال اما نمی‌توان عکس‌های منتشر شده از صحبت‌های مصباحی مقدم، نماینده فعلی و کاندیدای مجلس آینده را این‌طور تعبیر کرد که او قصد رایزنی با آیت‌الله جنتی برای تایید صلاحیتش را دارد.

توضیحات باهنر درباره عدم حضورش در انتخابات

محمد رضا باهنر در نشست خبری با اصحاب در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که آقای لاریجانی چون معتقد بوده است که نایب رئیس مجلس شورای آینده باید از اعتدال بیرون باشد و به همین دلیل از شما خواستند که در این دوره ثبت‌نام نکنید، اظهار داشت: برای ثبت‌نام نکردن من حدس و گمان‌های متعددی زده شده است و این هم یک نمونه آن بود.هیچ کس از ثبت‌نام نکردن من خبری نداشت چه برسد به اینکه کسی به من توصیه کند ثبت‌نام نکنم؛ احدی توصیه نکرد که من ثبت‌نام نکنم و یا اینکه کسی راضی باشد که من ثبت‌نام نکنم. حتی آقای لاریجانی. ایشان از دست من نیز عصبانی بودند که چرا ثبت‌نام نکردم وقتی به من گفتند چرا مشورت نکردی که من به شوخی جواب دادم که وقتی کسی بله بگوید معمولا از بزرگترها اجازه می‌گیرد وقتی جوابش نه باشد نیاز به اجازه از بزرگترها نیست.

حمایت حزب اعتدال و توسعه از لاریجانی

اکبر ترکان، عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه حمایت از لاریجانی را حتمی دانست و گفت:علی لاریجانی به دلیل اقدامات ارزشمند خود در قبال دولت یازدهم و ایستادن در کنار رئیس جمهور و همراهی دولت از اهمیت و ارزش قابل توجهی در بین اعتدالیون دارد لذا بدون شک حمایت از لاریجانی از سوی حزب اعتدال و توسعه و حامیان این طیف در انتخابات حتمی است.

صادق خرازی: کسانی که دستشان در خزانه کشور بوده درباره رد صلاحیت‌ها نگرانی بیشتری نسبت به اصلاح‌طلبان دارند

رئیس شورای مرکزی حزب ندا گفت: برداشت من این نیست که شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را به صورت فله‌ای رد صلاحیت کند و باید صبر کنیم تا مسیر قانونی این موضوع طی شود وکسانی که دستشان در خزانه کشور بوده درباره رد صلاحیت‌ها نگرانی بیشتری نسبت به اصلاح‌طلبان دارند

تکذیب ایجاد تشکل جدید با محوریت روحانیت از سوی آیت الله هاشمی درخبرگان

محمد هاشمی عضو سابق حزب کارگزاران، در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم ضیایی که (چهارشنبه) در مسجد نور تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره اینکه خبرهایی حاکی از آن است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قصد دارد برای انتخابات مجلس خبرگان تشکیلاتی با محوریت روحانیت ایجاد کند، آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت: من تاکنون درباره ایجاد تشکل جدید از سوی آیت‌الله هاشمی خبری نداشته‌ام و چنین موضوعی صحت ندارد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد اصلاح‌طلبان در صورت رد صلاحیت گفت: اصلاح‌طلبان نباید رد صلاحیت شوند و دلیلی برای این اتفاق وجود ندارد.

سعید جلیلی به ائتلاف اصولگرایان پیوست

غلامعلی حداد عادل گفت : چهارمین جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان به ریاست آیت الله موحدی کرمانی برگزار شد. در این جلسه علاوه بر اعضای قبلی، آیت الله صدیقی، سعید جلیلی و حمیدرضا حاجی بابایی نیز حضور داشتند. البته آقایان آقاتهرانی و تقوی بدلیل همزمانی سخنرانی در این جلسه حضور نداشتند.

موسوی لاری:دلیلی برای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان وجود ندارد

حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در حاشیه مراسم ختم دایی حجت الاسلام محمد خاتمی در جمع خبرنگاران و با اشاره به احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با جریان اعتدال اظهار داشت: اساسا جریان اعتدال بخشی از همکاران ما هستند و باتوجه به نزدیکی میان ما، ائتلاف یا عدم ائتلاف محل بحث نیست و معنایی ندارد چرا که ما با یکدیگر همکاریم.

پیوستن جمعیت حامیان انقلاب اسلامی به شورای همگرایی اصولگرایان

جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با موافقت رئیس شورای همگرایی اصولگرایان به جمع این شورا پیوست.

پیوستن این جمعیت به شورای همگرایی اصولگرایان پس از دیدار علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی انجام شد.

نظر توکلی در مورد حضور پایداری و یکتا در ائتلاف

احمد توکلی در پاسخ به حضور جبهه یکتا در شورای ائتلاف اصولگرایان، گفت: اگر من قرار بود تصمیم بگیرم، اجازه به حضور آنها در ائتلاف نمی‏‌دادم چرا که این جمع به واسطه احمدی‎نژاد گرد آمده‎اند اما به هر حال حضور دارند و البته اشخاص اصولگرایی هم هستند.به نظر من پاشنه آشیل ائتلاف، جبهه پایداری است که می‎تواند شب آخر لیستی را بدهد که تعدادی را حذف و افراد خودش را اضافه کند و در نتیجه برخی رأی نیاورند و یا آرای‎شان شکسته شود و این اقدامی است که آنها در مجلس قبلی نیز انجام داده بودند.

اعلام اسامی اعضای کمیته های اجرایی و بررسی صلاحیت شورای ائتلاف اصولگرایان

کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان به ریاست علیرضا زاکانی و با حضور صادق محصولی، حسین روح الامینی، محمدنبی حبیبی، مهدی ذاکری و حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی تشکیل شده است.

همچنین کمیته بررسی کننده صلاحیت نامزدها در این شورا نیز به ریاست غلامعلی حدادعادل، حسین فدایی، محمدرضا باهنر، سید رضا تقوی، محمدرضا آشتیانی، صادق محصولی و عبدالحسین روح الامینی تشکیل شده است.

محسن هاشمی:هویتم با اعتدال و میانه روی تعریف شده

محسن هاشمی درباره هویت سیاسی خود در انتخابات به اعتماد گفت : هویتم با اعتدال ومیانه‌روی تعریف شده است و از این رو میانه‌روی در هردو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب را می‌پسندم وبا طیف غیرافراطی آنها رابطه خوبی دارم، البته تفاوت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مقطع فعلی آن است که در جریان اصلاح‌طلب، رهبری در اختیار چهره‌های میانه‌رو غیرافراطی است، اما در جریان اصولگرا طیف افراطی، رهبران جریان اصولگرایی نظیر آقای ناطق نوری یا آقای امامی کاشانی را به حاشیه رانده‌اند همان‌گونه که در مقطع سال ١٣٨٨ نیز مرحوم آقای مهدوی‌کنی به حاشیه رانده شد و نیروهای افراطی و تندرو میدان‌دار شده‌اند، البته فکر می‌کنم نیروهای اصولگرا هزینه سنگینی بابت میدان‌داری افراطیون داده و خواهند داد، چرا که به صورت طبیعی جامعه از میانه‌روی استقبال می‌کند و نیروهای افراطی اگر هم بتوانند در مقطعی با تولید هیجان و موج‌سواری یا حمایت‌های خاص میدان‌دار شوند، در دراز مدت با رویگردانی مردم مواجه می‌شوند، همان طور که در پس از دوم خرداد، میدان‌داری نیروهای تندرو اصلاح‌طلب، منجر به رویگردانی مردم در انتخابات شوراهای دوم شد.

چهره های تایید صلاحیت شده در هیات اجرایی

از جمله چهره هایی که در هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند عبارتند از:الیاس حضرتی٬ جواد اطاعت و ابوالفضل شکوری،محمدجواد حق‌شناس ،علی مطهری، قدرتعلی حشمتیان و اشرفی اصفهانی،سیدحسن رسولی، محمدرضا عارف،حجت الاسلام منتجب نیا، حجت الاسلام رهامی، حمید عارف ، ابراهیم اصغر زاده فعال سیاسی، غلام‌رضا انصاری ،احمدحکیمی پور ،محسن مهرعلیزاده، سید محمود میرلوحی و مرتضی مبلغ جلال جلالی‌زاده، حسین کاشفی مصطفی معین .

رد صلاحیت شده های هیات اجرایی

حمید رسایی ،یدالله طاهر‌نژاد،جواد خیابانی ، عشرت شایق و برخی منابع نیز از رد صلاحیت کوچک زاده خبر می دهند .

اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس

به‌ اطلاع می‌رساند آن دسته از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر اساس نظر هیات‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه تائید صلاحیت نگردیده‌اند، «به استناد تبصره ماده 51 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت چهار روز از تاریخ 94/10/16 لغایت 94/10/19 از ساعت 8 صبح تا ساعت 16 به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها و در تهران به آدرس تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، محل فرمانداری تهران مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و پس از تحویل، رسید دریافت نمایند.

حجت الاسلام رهامی:سیدحسن خمینی به هیچ وجه انصراف نداده‌اند

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت:سیدحسن خمینی به هیچ وجه انصراف نداده‌اند و مسئولیت احراز اجتهاد نامزدها با فقهای شورای محترم نگهبان است و در حالی که یکی از راه‌های احراز، شرکت نامزدها در امتحان است راه‌های دیگری از جمله بررسی کتاب‌ها و تالیف‌های نامزدها و همچنین کلاس‌های درس‌ آنها به عنوان مجتهد وجود دارد و شرکت در امتحان تنها یکی از راه های احراز اجتهاد است.

10203

کد خبر: 570585

وب گردی

وب گردی