توقیف خودرو راننده متخلف مطلوب‌تر از مجازات‌های مالی

عضو کمیسیون حقوقی مجلس با تأکید بر برتری راهکار توقیف خودروی راننده متخلف بر مجازات‌های مالی گفت: اکنون امکانات کافی برای توقیف خودروی رانندگان متخلف در کشور وجود ندارد.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی مجلس در خصوص افزایش نرخ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گفت: قطعاً مردمی که قانون را رعایت کنند آسیب نمی‌بینند که در این مورد تفاوتی بین فقیر و غنی وجود ندارد.

او گفت: یکی از مشخصه‌های قانون و مجازات آن است که مجازات طوری تعبیه شود که افراد پس از محاسبه نفع و زیان به این نتیجه برسند که انجام جرم برایشان هزینه دارد تا از وقوع جرم پیشگیری شود.

ابوترابی گفت: برخی از جرایم نقدی ما شامل جرایم راهنمایی و رانندگی و جرایم دیگر بازدارندگی ندارند چرا که مبلغشان ناچیز است و افراد محاسبه می‌کنند اگر امروز ورود ممنوع بروند یا محدوده طرح ترافیک را رعایت نکنند به نفعشان است در حالیکه در تمام دنیا جرایم رانندگی بسیار سنگین است.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: برخی افزایش جرایم را به نفع افراد متمول می‌دانند و می‌گویند اگر هدف کاهش جرایم است بهتر است خودروهای رانندگان متخلف را توقیف کنند در حالی که کمبود نیروی انتظامی و پارکینگ مناسب برای نگه داشتن ماشین‌های توقیفی این امکان را به ما نمی‌دهد هرچند که این اقدام، اقدامی بسیار مطلوب است.

او در این خصوص که برخی از کارشناسان جرایم راهنمایی و رانندگی را محملی برای کسب درآمد توسط دولت می‌دانند، گفت: فلسفه وجودی مجازات بازدارندگی است ولی ممکن است درآمدی نیز برای دولت داشته باشد چرا که برای جریمه‌های موجود ردیف درآمدی وجود دارد و مشخص می‌شود که چقدر امکان اخذ جریمه وجود دارد و محل هزینه‌کرد آن نیز مشخص است.

20102

کد خبر: 572278

وب گردی

وب گردی