خیالمان راحت شد/تأثیر برداشته‌شدن تحریم‌ها بر بازار دارو

«ایران در دارو تحریم نیست». این پاسخ سازمان‌های بین‌المللی به اعتراض وزارت بهداشت ایران به بحران دارو در سال ۹۰ بود. همان زمان که مرضیه وحیددستجردی، یکی از وزرای بهداشت دولت دهم، درباره کمبود دارو خبر می‌داد و سازمان ملل اعلام می‌کرد دارو به هیچ عنوان تحریم نیست، اما مسئله تحریم دارو نبود. مسئله تحریم بانکی بود و پیچیدگی ماجرای تحریم‌ها گردن دارو را هم می‌فشرد و در نتیجه دارو به‌سختی و قطره‌چکانی به کشور می‌رسید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شرق قضیه کمبود دارو در سال ٩١ باعث شکرآب‌شدن رابطه میان احمدی‌نژاد و مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت وقت شد و کار را به برکناری وزیر کشاند و البته این بحران به سال ٩٢ هم سرایت کرد. همان سالی که پس از ورود دولت تدبیر و امید، اولین زمزمه‌های توافق هسته‌ای به گوش رسید و در اولین گفت‌وگوها مسئولان بهداشتی کشور توانستند کوره‌راهی را برای حل بحران دارو باز کنند و حالا پس از رفع کامل تحریم‌ها، آنهایی که برای پیداکردن دارو پشت داورخانه‌های خاص صف می‌کشیدند، برای خرید پروتزهای درمانی تمام شهر را زیر پا می‌گذاشتند، شاید کمی خیالشان آسوده شوند.
عادل یکی از بیماران مبتلا به ‌ای‌بی، ٢٥ساله است و امیدوارانه به «شرق» می‌گوید: «من دلم می‌خواهد بعد از رفع تحریم‌ها لااقل باند مپلکس بدون واسطه وارد کشور بشود. باندی که ما روزانه مجبور به استفاده آن هستیم و در کشور موجود نیست و قیمت یک باند آن که تنها بخش کوچکی از بدن را می‌پوشاند ١٥٠ هزار تومان است».
دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، در گفت‌گو با «شرق»، با تأکید بر اینکه رفع تحریم‌ها خیال مسئولان را درباره واردات دارو راحت می‌کند افزود: «رفع تحریم‌ها برای روی بازار دارو حتما تأثیرگذار است. ما در راند اولی که دولت تدبیر و امید توانست اولین گام‌های توافق با ١+٥ را بردارد، توانستیم یک راه بانکی بین بانک‌های ایرانی و چند بانک غربی برای تأمین و تدارک کالاهای بشردوستانه تعریف کنیم و حدودا ماهیانه ٧٠٠ هزاردلار از دارایی‌های ایران امکان داشت که برای این اتفاق آزاد شود؛ بنابراین در دوسال گذشته این مسیر باز شد. ضمن اینکه تحریم‌ها وجود داشتند و ارتباط ما بسیار محدود بود و پول‌های ایران در کشورها دیگر بلوکه شده بودند، اما راهی محدود برای تهیه کالاهای پزشکی باز بود». دیناروند در ادامه اظهار کرد: «اما امروز این راه به طور کامل توسعه پیدا کرده و دارایی‌های ایران در همه کشورها از طریق بانک‌های متعدد برای سفارش کالا می‌تواند استفاده شود و ما محدودیتی برای انتخاب بانک و درنوبت‌ماندن و کار سختی که در این چند سال اخیر داشتیم، نداریم. در واقع در شرایط عادی سفارشات ما انجام می‌شود و محدودیتی برای انتقال ارز نخواهیم داشت، اما باید خاطرنشان کنم از این منظر به طور کامل حتما صرفه‌جویی‌هایی داریم و چون در گذشته برای انتقال پول مجبور بودیم هزینه‌هایی را بدهیم، این هزینه‌ها حدود هفت تا١٠درصد بود و هزینه‌های مربوط به انتقال پول هم کم نبود که حالا برداشته می‌شود؛ بنابراین تعاملات بین‌المللی ما در این حوزه هم ارزان‌تر و هم عادی انجام می‌شود و دیگر محدودیت‌های قبل وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره تأثیر لغو تحریم‌ها بر روی کیفیت داروهای وارده افزود: «درباره شرایط بازار ما موفق شدیم آن بحران‌های پیشین را از بین ببریم و با توجه به توافق اولیه و با توجه به توافق ١+٥ مسیری تعریف شد و توانستیم نیازها را تأمین کنیم و از نظر دسترسی بیماران خیالمان راحت‌تر شد و دچار بحران نخواهیم شد، ولی در ذهن ندارم شرکت‌های داروسازی‌ای از قبل وجود داشته باشند که با ایران تعامل نداشته باشند. این مشکل را بیشتر در حوزه تجهیزات پزشکی داشتیم و نه در حوزه دارویی. معمولا در دارو محدودیتی که شرکتی نخواهد به ایران دارو بدهد نداشتیم، به جز داورهای رادیواکتیو یا رادیوداروها که برای ما مشکل ایجاد کردند و البته نتیجه‌اش این شد که ما توانستیم به تولید داخلی برسیم. درباره بقیه داروها چون به طور طبیعی تحریمی نداشتیم برداشتن تحریم ها اثر خاصی ندارد و مشکل اصلی درباره تجهیزات پزشکی و مسئله نقل و انتقال مالی بود و مجبور بودیم بسیاری از تجهیزات را از طریق واسطه تهیه کنیم». دیناروند در پایان یادآورد شد: «با لغو تحریم‌ها حضور شرکت‌های نمایندگی و خود شرکت‌های خارجی در ایران تسهیل و تعمیر این تجهیزات راحت‌تر می‌شود. درباره دارو هم زنجیره تأمین با اطمینان بیشتری جریان خواهد داشت و مشکلات ما کمتر خواهد شد».
اینجا خیابان جمهوری تهران است؛ جایی که به مرکز اصلی فروش تجهیزات پزشکی معروف است. بیشتر مغازه‌ها می‌گویند از دست واسطه‌ها راحت می‌شوند. مسعودی، فروشنده یکی از مغازه‌های تجهیزات پزشکی می‌گوید: «برای خرید تجهیزات و پروتزهای پزشکی بیشتر وقت‌ها مجبور بودیم به اجناس درجه چندم قانع باشیم و قیمت‌های بالایی هم بپردازیم. بسیاری از شرکت‌های واردکننده ورشکست شدند و ترجیح دادند ساندویچی باز کنند. آدم‌های زیادی از بین رفتند، برای اینکه نتوانستند دارو و تجهیزات درست و درمان استفاده کنند، اما امیدوارم اتفاقات بهتری بیفتد».
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره وضعیت قیمت‌های دارو در شرایط پساتحریم توضیح داد: خوشبختانه در نخستین واکنش‌های پساتحریم شاهد کاهش و حذف ٣,٥ تا ١٠ درصد هزینه‌های انتقال ارز بودیم که مسلما این هزینه‌ها به نوعی هزینه‌های اضافی تحمیلی بر مردم بود که در شرایط پساتحریم برداشته می‌شود. وی ادامه داد: هم اکنون که در شرایط پساتحریم به سر می‌بریم برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ایران ابراز علاقه کردند؛ به‌طوری‌که یکی از این پیشنهادها سرمایه‌گذاری پنج‌میلیارددلاری در حوزه سلامت ایران است.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره تأثیر برجام بر قیمت‌های داروهای داخلی و خارجی، گفت: تأثیر برجام مسلما با توجه به کاهش و حذف هزینه‌های انتقال ارز بر روی داروهای خارجی وجود دارد؛ زیرا در گذشته و در دوران تحریم برخی مواقع با روش‌های غیرمتعارف دارو وارد می‌کردیم، ولی برجام تأثیر خاصی احتمالا بر قیمت‌های داروهای داخلی نخواهد داشت، چنان‌که در شرایط تحریم نیز قیمت برخی داروها کاهش یافت.

105105

کد خبر: 573683

وب گردی

وب گردی