انقلاب سبز در کشاورزی ایران با بکارگیری فیلم‌های پلیمری

کارشناسان علوم مهندسی پلیمر، بکارگیری فیلم‌های پلیمری در بخش کشاورزی را به عنوان یک انقلاب سبز و زمینه‌ساز تحولی بزرگ در تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای تعبیر می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا،حسین نازکدست، استاد دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دبیر علمی نخستین همایش فناوری نوین پلیمری در کشاورزی درباره ویژگی‌ها و کاربردهای این فناوری فیلم‌های پلیمری گفت: استفاده از فیلم‌های پلیمری در بخش کشاورزی از حدود 20 سال قبل در دنیا آغاز شده و نقش‌های اساسی آن در استفاده بهینه از منابع آب و افزایش بهره‌وری کشاورزی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

نازکدست افزود: به طور کلی، طی سال‌های اخیر افزایش روزافزون جمعیت ازیک ‌طرف و روند رو به کاهش آب کشاورزی از طرف دیگر باعث شده تا بسیاری از کشورها به‌ منظور حفظ و پاسداری از امنیت سیاسی و اجتماعی کشور و ملت‌های خود تلاش گسترده‌ای را در راستای به ‌کارگیری روش‌های نوین در استفاده از آب و جلوگیری از خطر بحران کم ‌آبی در تولیدات کشاورزی مانند غلات و میوه‌ها و سبزیجات به کار برند تا به خودکفایی لازم دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ایران نیز از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه کم آب و نیمه‌ خشک قرار گرفته است، دستیابی به خودکفایی در تولیدات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور با توجه به محدودیت‌های طبیعی، نیازمند تحول جدیدی است.

استاد دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه استفاده از فیلم‌های پلیمری در کشاورزی از سوی برخی کشورهای دنیا همچون اسپانیا و چین به عنوان «انقلاب سبز» تعبیر می‌شود، گفت: این فناوری جدید هنوز در ایران تجربه نشده است و بکارگیری آن، تحولات شگرفی در بخش کشاورزی کشور برجای خواهد گذاشت.

وی درباره انواع فیلم‌های پلیمری پرکاربرد در بخش کشاورزی توضیح داد: فیلم‌های پلیمری گلخانه‌ای یکی از پرکاربردترین این فیلم‌ها در بخش کشاورزی به شمار می‌آید و مکانیزم آن به گونه‌ای است که بر روی سطح گلخانه‌های کشت محصول، یک پوشش کامل از فیلم‌های پلیمری داده می‌شود که با توجه به نوع محصول، فصل، سطح تابش آفتاب و ویژگی‌های منطقه، نوع فیلم انتخاب می‌شود.

نازک دست ادامه داد: «مالچ فیلم» نیز کاربرد گسترده‌ای در کشاورزی دارد و برای استفاده از آن، یک فیلم به طور کامل روی نشای گیاه کشیده می‌شود و فقط قسمت جوانه نشا بیرون از فیلم باقی می‌ماند؛ به این ترتیب، علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، گیاه در برابر سرما، حشرات و آفت‌های مختلف حفاظت خواهد شد که این روش، برای مناطقی که با کمبود منابع آبی روبه رو هستند، بسیار مناسب است.

او برگزاری اولین همایش فناوری‌های نوین پلیمری در کشاورزی را در راستای معرفی و ترویج این فناوری‌های جدید در کشور عنوان کرد و گفت: این همایش با هدف به ‌کارگیری فناوری‌های جدید در استفاده از فیلم‌های پلیمری در کشاورزی و معرفی الگوهای موفق در جهان و سازگاری آنها در ایران طی روزهای 24 و 25 بهمن ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود..

دبیرعلمی اولین همایش فناوری‌های نوین پلیمری به حضور 11 سخنران از کشورهای خارجی موفق در بکارگیری این فناوری‌ها در این همایش اشاره کرد.

او در ادامه گفت: شرکت کنندگان در این همایش درباره موضوعات مرتبط همچون نقش فناوری‌های نوین پلیمری در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب، بهبود کارآیی آبیاری و افزایش تولیدات کشاورزی، مراقبت از محصولات گیاهی، صرفه‌جویی نهاده‌های کشاورزی در محصولات کشاورزی، حفظ محیط ‌زیست و کاهش مصرف انرژی در تولید و نگهداری محصولات به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش، اولین همایش فناوری‌های نوین پلیمری در کشاورزی در هشت محور شامل ویژگی‌های فیلم‌های پلیمری مورد استفاده در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای (کدام فیلم برای کدام محصول و کدام اقلیم)، اولویت‌های محصولات کشاورزی نیازمند به فیلم‌های پلیمری، تکنولوژی تولید فیلم‌های پلیمری مورد استفاده در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، معیارهای انتخاب پلیمرها و مواد افزودنی در تولید فیلم‌های مورد استفاده در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، برآورد مصرف فیلم‌های پلیمری و کشاورزی در 10 سال آینده، روش‌های بهره‌برداری از فیلم‌های پلیمری و مکانیزم و طرح‌های بازیافت مالچ پلاستیک استفاده شده در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، استراتژی‌های اجرایی توسط متخصصان داخلی و خارجی و معیارهای طراحی سازه‌های گلخانه‌ای از دیدگاه نوع محصول و جنبه‌های اقتصادی (کدام گلخانه برای کدام گیاه) تدارک یافته است.

20203

کد خبر: 589103

وب گردی

وب گردی