دمنوش‌هایی که سنگ کلیه را دفع می‌کند

گیاهان دارویی از داروهایی شیمیایی برای دفع سنگ کلیه مفیدتر بوده و عوارض بسیار کمی برای بیماران به همراه دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر فرهاد طاهری اورولوژیست گفت: سنگ‌های ادراری در جوامع صنعتی بسیار شایع است. اصلی‌ترین درمان سنگ‌های ادراری دریافت مایعات فراوان است در برخی مناطق کشور شیوع سنگ‌های ادراری بیشتر بوده که ممکن است به علت اختلاف در عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی، دریافت‌ مایعات و آب و هوا باشد.

او گفت: از عادات غذایی مهم که باعث شیوع بیشتر سنگ‌های ادرای شده می‌توان به افزایش نمک در غذاهای آماده، افزایش دریافت اگزالات و کاهش دریافت مواد غذایی حاوی کلسیم اشاره کرد.

او ادامه داد: سنگ‌های ادراری باعث عفونت ادراری می‌شوند. این سنگ‌ها اغلب در اثر غلیظ شدن ادرار و رسوب املاح ادرار ایجاد می‌شوند، بنابراین مصرف ناکافی مایعات و تعریق زیاد از عوامل مستعد کننده است. مصرف بعضی داروها، مواد افزودنی غذایی، مصرف زیاد شربت‌های حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و کلسیم باعث ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شوند.

طاهری با بیان اینکه آب مهم‌ترین مایع دریافتی است؛ گفت: نوع آب اهمیت ندارد بلکه حجم آن مهم است، به طوری که ادرار در هیچ یک از ساعات شبانه‌روز غلیظ نباشد از آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌های آبدار مانند هندوانه و طالبی می‌توان استفاده کرد، در مورد دریافت لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم در کودکان نباید محدودیتی قائل شد. کودک در حال رشد به کلسیم کافی نیاز دارد دریافت ناکافی کلسیم باعث افزایش جذب اگزالات غذا در روده‌ها و ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شود.

او در ادامه گفت: آب لیموی طبیعی در درمان سنگ کلیه تأثیر به سزایی دارد. سنگ‌های ادراری کوچک را می‌توان با تجویز دارو و رژیم غذایی مناسب درمان کرد، علائم سنگ‌های ادراری می تواند به صورت خون در ادرار، درد پهلوها، و شکم باشد.

او بیان کرد: کم‌تحرکی، پرکاری تیروئید، مصرف زیاد نمک و افزایش کلسیم ادرار به علت ناشناخته از عوامل بروز سنگ‌های کلیه است.

طاهری ادامه داد: علائم شایع این بیماری عفونت، درد شدید در پایین دنده‌ها و تهوع است.

او گفت: اگر نوع سنگ کلیه کلسیمی است از مصرف شیر و ماست اجتناب کنید.

او گفت: بررسی‌های تشخیصی شامل آزمایش کامل ادرار، عکس شکم، سونوگرافی کلیه، سی تی اسکن و اوروگرافی وریدی است.

طاهری با اشاره به روشهای درمان سنگ کلیه ادامه داد: سنگ‌های بزرگ خود به خود دفع نشده و باعث ایجاد عوارض یا درد شدید و عفونت می‌شوند. روش‌های درمانی؛ شامل حل کردن سنگ به طریق شیمیایی، درآوردن سنگ با آندوسکوپی، جراحی باز و خارج کردن سنگ از طریق پوست هستند. سنگ‌های ناشی از بالا بودن کلسیم بدن ممکن است نیازمند برداشت جراحی بافت پاراتیروئید غیر طبیعی باشد.

او در ادامه گفت: داروهای ضد اسپاسم برای شل کردن عضلات و کمک به دفع سنگ است. داروها بسته به نوع سنگ، سنگ‌های حاوی کلسیم، اسید اوریک یا سایر ترکیبات داروهایی به منظور متوقف کردن رشد سنگ‌های موجود یا تشکیل سنگ‌های جدید ممکن است تجویز شود. این نوع درمان مستلزم برنامه طولانی مدت بوده و پایبندی بیمار به اجرای آن در موفقیت مهم است.

طاهری در خصوص رژیم‌های غذایی این افراد گفت: اگر نوع سنگ کلسیمی یا فسفری باشد، از مصرف فراورده‌های لبنی، نارگیل و شکلات پرهیز کنید، اگر نوع سنگ اسیداوریکی باشد رژیم غذایی حاوی مواد قلیایی، به قلیایی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می‌کند، اگر نوع سنگ فسفات باشد باید از غذاهای حاوی اسید استفاده کنید که به نگه داشتن مختصر ادرار کمک می‌کند، در مورد انواع سنگ‌ها نوشیدن 13 لیوان مایعات ضروری است رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر توصیه می‌شود.

او ادامه داد: برای جلوگیری از برگشت سنگ کلیه محدودیت در مصرف پروتئین‌های حیوانی و نمک در رژیم غذایی مؤثرتر از کاهش مصرف کلسیم است، افرادی که محدودیت استفاده از کلسیم را دارند سنگ کلیه‌شان باز می‌گردد.

کاهش استفاده از کلسیم نه تنها موجب کم شدن درصد ابتلا دوباره به سنگ‌ کلیه نمی‌شود بلکه باعث افت شدید کلسیم بدن و بیماری‌های استخوانی در بانوان می‌شود.

او در خصوص درمان سنگ کلیه با دمنوش‌های گیاهی، سبزیجات و میوه گفت: داروهای گیاهی مثل چای سبز به صورت دم کرده در درمان این بیماری مؤثر است. دم کرده گیاه قاصدک، مخلوط خاک شیر و ترنجبین و گل گاوزبان در درمان این بیماری مفیدند. از مصرف ریواس، تره‌فرنگی، اسفناج، بادام‌زمینی، شکلات، مواد کافئین‌دار، گوشت و پروتئین‌های حیوانی پرهیز نمایید. هندوانه، آلو، خیار، گریپ فروت، کرفس، نعناع و مرزه مواد غذایی مفید برای این افراد است.

20103

کد خبر: 603159

وب گردی

وب گردی