تفاوت موسیقی فیلم با موسیقی برای ترانه از نگاه سامان احتشامی

سامان احتشامی می‌گوید ˝گذر موقت˝ به کارگردانی افشین هاشمی شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و این دقیقاً وجه تمایز این اثر نسبت به سایر فیلم‌‌هاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل هنرآنلاین، سامان احتشامی این روزها کار ضبط موسیقی فیلم سینمایی "گذر موقت" را به اتمام رسانده است. این نوازنده پیانو در فیلم "گذر موقت" علاوه بر نوازندگی، خوانندگی هم کرده است. با او به این بهانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

این روزها در حال میکس نهایی موسیقی فیلم "گذر موقت" به کارگردانی افشین هاشمی هستم. از سوی دیگر ضبط آلبومی از همایون کاظمی و ویولن بابک شهرکی را نیز به پیشنهاد شرکت "آوای باربد" در دست دارم. میکس آثار سعدی با دکلمه ژاله صادقیان نیز از دیگر کارهایی است که در روزهای آخر سال 94 مشغول به انجامش هستم. علاوه بر این‌ها در حال آماده شدن برای ورود به سال 95 و فکر روی کنسرت گروه شرقی نیز هستم.

گفتید مشغول ساخت موسیقی فیلم "گذر موقت" هستید درباره آن توضیح دهید.

"گذر موقت" فیلمی است که نمی‌دانم در چه ژانری می‌گنجد. کمدی است؟‌ درام است یا کمدی کلاسیک؟‌ این فیلم شبیه هیچ فیلم دیگری نیست و این دقیقاً وجه تمایز این اثر نسبت به سایر فیلم‌‌هاست. افشین هاشمی فیلمنامه‌ آن را نوشته و کارگردانی‌اش کرده است و خودش نیز آهنگساز فیلم است. هاشمی از بسیاری از کسانی که به صورت حرفه‌ای کار موسیقی را انجام می‌دهند، تسلط بیشتری به موسیقی دارد. ما سال‌هاست که فعالیت‌های متعددی را با هم انجام داده‌ایم البته در این سال‌ها او بیشتر به عنوان بازیگر فعالیت کرده و من هم موزیسین، با این حال می‌دانستم که نوازنده‌ خوبی است.

از دیدگاه شما تفاوت آهنگسازی برای فیلم با ترانه در چیست؟

آهنگسازی برای یک شعر کاملاً متفاوت است با آهنگسازی برای یک فیلم. آهنگسازی فیلم یعنی اینکه مخاطب فیلم را ببینید و بدون آنکه موسیقی آن را حس کند، موسیقی به بهتر دیده شدن فیلم کمک کند، چرا که اگر موسیقی فیلم شنیده شود، صرفاً یک آهنگ است و بس، اما موسیقی که برای یک شعر نوشته می‌شود از جنس موسیقی است که باید با تفکر همراه باشد و اصولاً تصویرسازی بر اساس شنیدن آن موسیقی برای شنونده ایجاد ‌شود.

وضعیت حال حاضر موسیقی فیلم در ایران چگونه است و چقدر کارگردانان به این حوزه بها داده و برای آن ارزش قائل‌اند؟

اصولاً تدوین، موسیقی و صداگذاری در فیلم‌ها آخرین مراحل ساخت یک فیلم هستند. زمانی یک فیلم موزیکال است و شما باید به عنوان آهنگساز از ابتدا همراه فیلم باشید و زمانی هم هست که نیازی بر این امر نیست و شما در انتها به گروه می‌پیوندید و اقدام به ساخت اثر می‌کنید، این دو کاملاً متفاوت از هم هستند. در حال حاضر وضعیت ساخت موسیقی فیلم خوب است به شرطی که بودجه خوبی برای آن در نظر گرفته شود. این روزها با استفاده از رایانه به راحتی می‌توان موسیقی فیلم ساخت که بسیار کم‌هزینه است، قطعاً این شرایط بسیار متفاوت است با زمانی که موسیقی آکوستیک و با سازهای موسیقایی اجرا می‌شود. به موسیقی فیلم زمانی بها داده می‌شود که تهیه‌کنندگان بدانند باید در این بخش نیز سرمایه‌گذاری درستی داشته باشند. باید تهیه‌کنندگانی باشند که برای موسیقی و تمام عواملی که برای خوب شدن یک فیلم نیاز است، سرمایه‌گذاری کنند. زمانی که ما تهیه‌کننده خوبی داشته باشیم می‌توانیم برای موسیقی فیلم سرمایه‌گذاری کنیم، وقت بگذاریم، نت‌های موسیقی را بنویسیم و موسیقی را به درستی ضبط کنیم. چه بسا کارگردان‌هایی هستند که صدا برایشان اهمیتی ندارد، قطعاً این دسته جزو کارگردانان خوب سینما نیستند. از سوی دیگر هم هستند کارگردانانی که به موسیقی و فیلم خود بها می‌دهند و برای هر چه بهتر شدن آن از کوچک‌ترین اتفاق در فیلم صرف نظر نمی‌کنند.

کار کردن با کدام کارگردان‌ها برای شما راحت‌تر بوده است؟

با تمام کارگردان‌هایی که کار کردم به خاطر اینکه دوستشان داشتم کار برایم راحت بوده است. معضلات ضبط فیلم را باید کنار گذاشت مهم این است که طرف مقابل را دوست داشته باشید و یک حس خوبی بین شما رد و بدل شود تا بتوانید یک موسیقی خوب بسازید.

درباره گروه "َشرقی" برایمان بگویید؟

گروه شرقی که توسط من پایه‌گذاری شده است، هر سال یک کنسرت برگزار می‌کند. این گروه از سال 1380 تأسیس شده است. تاکنون هنرمندانی همچون مسعود حبیبی، محمود فرهمند و محسن شریفیان و خوانندگانی مثل سینا سرلک با گروه شرقی همکاری داشته‌اند. اصولاً اغلب کارهای گروه شرقی، قطعاتی بی‌کلام است و برای نشان دادن تکنیک‌های مختلف سازهای مختلف در کنار ساز جهانی پیانو اجرا می‌شوند.

اعضای گروه را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

این گروه اعضای ثابتی ندارد، نوازنده‌های گروه بر اساس کارهای انتخاب شده و ساخته شده و نیز تنظیم‌های انجام‌شده، تغییر می‌کنند.

504502

کد خبر: 604125

وب گردی

وب گردی