آغاز طرح آزمایشی غربالگری اختلالات شناختی سالمندان

مدیرکل دفتر توانپزشکی و مراکز روزانه سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم تدوین برنامه برای تشخیص دمانس از آغاز طرح آزمایشی امکان‌سنجی، پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات شناختی سالمندان در میان یک هزار و ۲۰۰ نفر سالمند بالای ۶۰ سال در منطقه اکباتان خبر داد و گفت: که تاکنون ۲۰ نفر پرسش‌گر در این خصوص آموزش دیده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز ،زهرا نوع‌پرست مدیرکل دفتر توانپزشکی و مراکز روزانه سازمان بهزیستی کشور، در افتتاحیه طرح آزمایشی امکان‌سنجی، پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات شناختی سالمندان با بیان اینکه بهزیستی در آینده‌نگری براساس داده‌ها برنامه‌ریزی می‌کند که یکی از این مباحث سالمندی است بطوری که در سال 2050 تعداد سالمندان در دنیا برابر افراد زیر 14 سال خواهد بود.

مدیرکل دفتر توانپزشکی و مراکز روزانه سازمان بهزیستی کشور بر لزوم تدوین برنامه برای تشخیص دمانس تاکید کرد و افزود: درایران دمانس به عنوان یک مشکل اصلی در سیستم بهداشتی درنظر گرفته نمی‌شود و نوعی اختلال مغزی پیش‌رونده و ناتوان‌کننده است که با اثرات عمیق بر حافظه، تفکر، رفتار و توانایی مراقبت از خود همراه بوده و مشکلاتی چون نقص در تکلم و .. ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه تشخیص زودرس این بیماری با آزمون‌هایی که بتوانند غربالگری دقیق‌تری را در سنین پایین‌تر انجام دهند می‌تواند به درمان بیماری و تعویق ورود بیماران به مراحل بالای بیماری منجر شود، گفت: مطابق با آمارهای جهانی5 درصد از افراد بالای 65 سال و حدود 40 درصد از افراد بالای 85 سال مبتلا به دمانس هستند.

نوع‌پرست با بیان اینکه آزمایشی امکان‌سنجی، پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات شناختی سالمندان در گروه جمعیتی یک هزار و 200 نفر در منطقه اکباتان آغاز شد، در پایان یادآور شد: افزایش سطح آگاهی، شناسایی زودهنگام، تشخیص دمانس، مداخله بهنگام و ... از اهداف اجرای این طرح است که تاکنون 20 نفر پرسش‌گر در انجمن، مراکز مختلف و بیمارستان روزبه آموزش دیده‌اند.

105105

کد خبر: 604552

وب گردی

وب گردی