«تونی موریسون» برنده جایزه «پن» شد

هیات داوران جوایز «پن» در بخش دستاورد ادبیات آمریکا، «تونی موریسون» نویسنده سرشناس برنده نوبل ادبیات را برگزید.

به گزارش ایسکانیوز تونی موریسون نویسنده آفریقایی آمریکایی رمان «دلبند» موفق شد جایزه ادبی «پن / سول بیلو» 2016 را به خود اختصاص دهد.

اسامی برندگان چند بخش دیگر این مجموعه جوایز هم اعلام شده است. هیات داوران این جایزه ادبی درباره موریسون عنوان کرده است: وقتی تونی موریسون نویسندگی را شروع کرد، نه تنها درها را به روی دیگران گشود، بلکه به مسائل مهم و ریشه‌دار زمان خود پرداخت. او هربار درباره این که سیاه‌پوست بودن، زن، انسان و جهانی بودن به چه معناست، اظهارنظر می‌کرد و این گفتمان را گسترش می‌داد.

در ادامه بیانیه هیات داوران آمده است: ادبیات داستانی درخشان و نیروبخش او همچنان آن‌چه را بی‌رحمانه تلقی می‌شود، موضوعاتی را که به زمان خاصی تعلق دارند و آن‌چه را در هر زمانی معنا دارد مورد خطاب قرار می‌دهد.

تونی موریسون نویسنده و استاد دانشگاه است که تاکنون جایزه‌هایی چون نوبل ادبیات و پولیتزر را از آن خود کرده است. از او به‌عنوان نویسنده‌ای یاد شده که رمان‌هایش سرشار از نیروهای بصری و مضامین شاعرانه هستند و به واقعیت زندگی آمریکایی جان می‌بخشند. این نویسنده‌ سرشناس آمریکایی و استاد دانشگاه «استن» در سال 1993 برنده‌ جایزه‌ ادبی نوبل شد. آثار او به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و به تصویر کشیدن شخصیت‌های سیاه‌پوست آمریکایی مشهور است. این نویسنده‌ در سال 2010 نشان «لژیون دونور» فرانسه را دریافت کرد.

موریسون نخستین زن سیاهپوستی است که کرسی‌ای به نام خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. او همچنین اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.

جایزه 25 هزار دلاری «پن / سول بیلو» پیش‌تر به نویسندگان مطرحی چون «فیلیپ راث»، «دان دلیلو» و « کورمک مک‌کارتی» اعطا شده است.

به گزارش گاردین، جایزه ادبی «پن» بیش از 50 سال است که آثار برجسته در حوزه‌های ادبیات داستانی، شعر، ادبیات علمی-تخیلی، مقاله، آثار ورزشی، زندگی‌نامه‌ای، ادبیات کودک، ترجمه و نمایشنامه را مورد تقدیر قرار می‌دهد. تمام برگزیدگان این جوایز روز 11 آوریل طی مراسمی رسمی در شهر نیویورک به جوایز خود دست پیدا می‌کنند.

جایزه «پن / ژاکلین بوگراد ولد» که ارزش آن 5000 دلار است، در این دوره به «زندگی و هنر او» به قلم «اگنس مارتین» تعلق گرفت.

جایزه ادبیات داستانی این دوره که نام «فیلیس لیلور» را یدک می‌کشد، نصیب «اش پارسونز» با کتاب «فاصله شیمیایی» شد.

«اد رابرسون» موفق شد جایزه «پن / ولکر» را که ویژه بهترین مجموعه شعر است از آن خود کند.

در بخش ترجمه شعر که جایزه 3000 دلاری را دربرمی‌گیرد، مجموعه شعرهای «چیکا ساگاوا» با ترجمه «ساواکو ناکایاسو» از زبان ژاپنی، به عنوان برنده معرفی شد.

جایزه 3000 دلاری بخش ترجمه «پن» 2016 به مجموعه کامل داستان‌های «کلاریس لیسپکتر» با ترجمه «کاترینا داتسون» از زبان پرتغالی تعلق گرفت.

در بخش نمایشنامه‌نویسی هم نام «لین نوتج»، «یانگ ژانلی» و «برندن جیکوبز جنکینز» به عنوان برندگان «پن» این دوره اعلام شد.

جایزه «پن / بلودر» که ویژه رمانی چاپ‌نشده با موضوع عدالت اجتماعی است و مبلغی 25 هزار دلاری را دربرمی‌گیرد، به کتاب «ترک‌کنندگان» به قلم «لیزا کو» تعلق گرفت.

اسامی برندگان بخش‌های دیگر جایزه «پن» آمریکا روز 11 آوریل در مراسم اعطای جوایز اعلام خواهد شد.

502502

کد خبر: 604624

وب گردی

وب گردی