«مریخی» برنده بزرگ جوایز اسکار 2016

گرچه فیلم «مریخی» در هیچ یک از شاخه‌های جوایز اسکار به توفیقی دست نیافت اما این فیلم را می‌توان از زاویه‌ای دیگر، برنده بزرگ جوایز امسال دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، پس از پایان هشتادو‌هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار، این نشریه سینمایی با کمک متخصصان اقدام به بررسی عملکرد مالی فیلم «اسپاتلایت» برنده اسکار 2016 و هفت فیلم دیگر نامزد اسکار، بهترین فیلم کرده است.

در این بررسی به میزان سوددهی هشت فیلم نامزد اسکار شامل «مریخی»، «بازگشته»، «اسپاتلایت»، «کسری بزرگ»، «پل جاسوس ها»، «اتاق»، «مکس دیوانه: جاده خشم» پرداخته‌ شده است و در این میان، فیلم سه بعدی فضایی «مریخی» ساخته «ریدلی اسکات» که در جوایز اسکار هیچ جایزه‌ای را کسب نکرد‌، بیشترین میزان سوددهی را به نام خود ثبت کرده است.

بنا بر این گزارش، هزینه تولید و فروش فیلم‌ها در گیشه بیانگر همه چیز نیست و انواع هزینه‌های جانبی و پنهان اعم از هزینه تبلیغات و بازاریابی و همچنین هزینه صرف شده برای رقابت در جوایز سینمایی نیز نقش تعیین کننده‌ای در تعیین برآورد سوددهی نهایی این فیلم‌ها داشته است.

در این بررسی سود حاصل از فیلم‌ها از محل عرضه در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نیز محاسبه شده است.

فیلم «مریخی» که هزینه ساخت آن طبق اعلام کمپانی سازنده 108 میلیون دلار بوده است با توجه به فروش جهانی بالغ بر 624 میلیون دلار در گیشه جهانی در نهایت بین 80 تا 100 میلیون دلار سودآوری داشته است و در میان هشت فیلم نامزد اسکار، بهترین عملکرد مالی را داشته است.

فیلم «بازگشته» ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» که دو جایزه مهم اسکار بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اصلی مرد را کسب کرد نیز با بودجه 135 میلیون دلاری ساخته شده است و 405 میلیون دلار در گیشه جهانی فروخته است که می‌توان سود 25 تا45 میلیون دلار را برای سازندگان این فیلم تخمین زد.

اما فیلم «اسپاتلایت» ساخته «تام مک‌کارتی» که جایزه اسکار بهترین فیلم را به خانه برد، هزینه تولید تنها 20 میلیون دلاری داشته‌ است و با فروش 63/2 میلیون دلاری حداقل صفر و حداکثر 10 میلیون دلار سود برای سازندگان به ارمغان آورده است.

در مکان چهارم پرسودترین فیلم‌های نامزد اسکار 2016 فیلم «کسری بزرگ» به کارگردانی «آدام مک‌کی» قرار گرفته است که با هزینه تولید 28 میلیون دلار توانسته 124 میلیون دلار فروش داشته باشد اما ظاهرا سازندگان این فیلم هزینه زیادی را صرف تبلیغات و موارد جانبی کرده‌اند و متخصصان حداقل صفر و حداکثر 10 میلیون دلار را به عنوان رقم نهایی سوددهی این فیلم اعلام کرده‌اند.

برای فیلم «بروکلین» نیز که دست خالی شب اسکار 2016 را ترک کرد و با هزینه 10 میلیون دلاری به فروش جهانی 52/2 میلیون دلاری دست یافته است‌، نیز سود نهایی بین 3 تا 4 میلیون دلار تخمین زده شده است.

اما «پل جاسوس‌ها» ساخته «استیون اسپیلبرگ» تنها فیلمی است که در بررسی هالیوود ریپورتر نه سودی برای سازندگان به همراه داشته است و زیانی را متوجه آنها کرده است. هزینه تولید این فیلم جاسوسی 40 میلیون دلار فروش جهانی آن بیش از 164 میلیون دلار بوده است.

ساخت فیلم «اتاق» نیز 12 میلیون دلار برای سازندگان هزینه در برداشته است و علی رغم فروش 23/5 میلیون دلاری‌، این فیلم تحسین شده بین 2 تا 4 میلیون دلار ضرر به همراه داشته است و جالب‌تر این که فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» ساخته «جورج میلر» که با کسب شش جایزه بیشترین جوایزاسکار امسال را به خانه برد، با هزینه تولید 150 میلیون دلار و فروش 377/6 میلیون دلاری در گیشه جهانی با زیان 20 تا 40 میلیون دلاری در مکان آخر بررسی عملکرد مالی فیلم های نامزد اسکار 2016 قرار گرفته است.
503502

کد خبر: 605242

وب گردی

وب گردی