انتقاد رئیس اتاق ایران از بی توجهی رسانه به مسائل زیست محیطی

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران از بی توجهی رسانه ها به مسائل زیست محیطی انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محسن جلال‌پور در جلسه صبحانه کاری که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در اتاق ایران برگزار شد،گفت: جلسه‌ای نیست که در هر مصاحبه یا نشستی به عنوان سخنگوی بخش غیردولتی اقتصاد در مورد محیط زیست و نگاه جدی به آن به عنوان اولویت اول کشور صحبت نکرده باشیم.

وی افزود: بسیار از رسانه‌ها گله‌مندم، زیرا وظیفه خود را در این زمینه به هیچ وجه انجام نداده‌اند تا حدی که بنده مشکل اضافه برداشت آب از رودخانه‌های دجله و فرات را با دو دلی خدمت نخست‌وزیر ترکیه مطرح کردم، دریغ از اینکه رسانه ملی یا خبرگزاری دولت یا سایر رسانه‌ها به این مسئله مهم که به آینده و تمدن کشور خدشه وارد کرده است دازند و آن را عنوان کنند.

جلال پور گفت: وقتی بخش خصوصی جرات می‌کند و موضوعی را به عرصه می‌آورد امارسانه‌ها همکاری نمی‌کنند، جای افسوس دارد.

جلال پور افزود: پیشگیری از تکرار مشکلات زیست‌محیطی همچون دریاچه ارومیه که اگر امروز 200 میلیارد دلار هم خرج کنیم، نمی‌توان آن را به حالت اولیه برگرداند، نیازمند تدوین نقشه راهی برای وضعیت آب و محیط زیست کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به پدیده ریزگردها هم اشاره‌ای کرد و افزود: امروز عراق و سوریه در منطقه قربانی کار ضد اخلاقی و خلاف عرف بین‌الملل شده‌اند که به جهت خشک شدن تالاب‌ها در حال اتفاق افتادن است و این مسئله اصلی‌ترین عامل افت کیفیت زندگی در 25 سال آینده برای ایران و عراق خواهد بود.

جلال‌پور گفت: از اصلی‌ترین وظیفه اتاق‌ها فقط ایجاد فضای مناسب کسب و کار و مسائل اقتصادی صرف نیست، بلکه نیاز اولیه‌اش مسائلی همچون محیط زیست، آب و خاک است. وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته از دریاچه آرال درس نگرفته‌ایم و مسئله دریاچه ارومیه هم پیش آمده است ،‌اضافه کرد: امروز اگر 200 میلیارد دلار هم خرج کنیم، نمی‌توانیم دریاچه ارومیه را به حالت اولیه برگردانیم که علت آن توسعه بدون توجه به ظرفیت‌های هر منطقه، نادیده گرفتن آمایش سرزمین و بی‌توجهی به اجرای برخی پروژه‌هاست.

جلال پور با اعلام آمادگی اتاق در کمک به تدوین نقشه راهی برای آب و محیط زیست گفت: در دوره جدید کمیسیون آب و محیط زیست را در اتاق ایران ایجاد کرده‌ایم.

401/602

کد خبر: 605817

وب گردی

وب گردی