ارتباط بین سلول های بنیادی و سرطان تهاجمی پروستات

مطالعه ای در دانشگاه تگزاس، اطلاعات جدید درخصوص سلول های پروستات ارائه داده است که می تواند به استراتژی درمانی برای اشکال تهاجمی و مقاوم به درمان سرطان پروستات منجر شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، این مطالعه ثابت کرده است که لایه سلولی قاعده ای پروستات حاوی سلول های بنیادی بالغی است که پروفایل بیان ژنی منحصربفردی دارند و دلیل مرگبارترین شکل از سرطان پروستات هستند.

این موضوع که آیا پروستات انسان حاوی سلول های بنیادی بالغ است یا خیر و اینکه این سلول بنیادی در بخش لومینال یا قاعده ای پروستات قرار گرفته اند، همواره مورد بحث و چالش بوده است و همان طور که گفته شد این مطالعه شواهد قطعی را ارائه کرده است که لایه قاعده پروستات حاوی سلول های بنیادی بالغی با توانایی خود نوزایی است و این سلول ها غنی از ژن مربوط به بنیادینگی هستند.

با توجه به این یافته ها، محققین دریافته اند که استفاده از ترکیب مهارکننده های Pol-I و MYC برای درمان شکل بسیار تهاجمی سرطان پروستات که به درمان های اندوکرینی موجود مقاوم است، می تواند منطقی باشد.

پروتئین Pol-I آنزیمی است که در همانندسازی DNAدخیل است و MYC، یک ژن تنظیم کننده است که نقش مهمی در مرگ سلولی و تغییر شکل سلولی بازی می کند.

این یافته ها بسیار مهم هستند زیرا مجموعه سرطان های پروستات(کمتر از ۵ درصد)، بسیار تهاجمی هستند و به درمان های ضد سرطانی موجود مانند درمان های اندوکرینی پاسخ نمی دهند.

20103

کد خبر: 606486

وب گردی

وب گردی