مهمترین فعالیت‌های پزشکی قانونی در سال 1394

سازمان پزشکی قانونی کشور در یکسال گذشته فعالیت‌ها و خدمات گسترده ای را در حوزه های گوناگون ارائه کرده است.

نیوشا یعقوبی-ایسکانیوز: بخش قابل توجهی از این فعالیت ها در قالب خدمات روتین و معمول سازمان بوده است که می توان به پاسخدهی به استعلامات روزانه، رسیدگی به اجساد و تعیین هویت، انجام معاینات سرپایی، بررسی پرونده ها در کمیسیون‌ها، خدمات و برنامه های آموزشی و پژوهشی و ... اشاره کرد.

اما در طول سال 1394 و در کنار تمامی خدمات و اقدامات سازمان پزشکی قانونی کشور برخی خدمات و برنامه ها قابل توجه تر از دیگر اقدامات سازمان بود که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

ردیف

زمان

خبر

شرح خبر

توضیحات

1

اردیبهشت

94

واژگونی اتوبوس در محور تهران – ساری

واژگونی اتوبوس مسافربری محور تهران – ساری محدوده ورسک در سوادکوه اشاره کرد که به موجب آن 12 نفر جان خود را از دست دادند.

پزشکی قانونی استان مازندران ضمن تعیین هویت و شناسایی این اجساد برای تحویل سریع‌تر قربانیان به خانواده ها اقدام کرد.

2

تیر94

تعیین هویت قربانیان سیل تهران و البرز

در تیر ماه سال 1394 شاهد وقوع سیل و طوفان در استان‌های تهران، البرز، قزوین و مازندارن بودیم.

به موجب این حادثه 17 نفر (8 نفر تهران،‌ 7نفر البرز، 1 نفر قزوین و 1نفر مازندران) جان خود را از دست دادند که اجساد آنان پس از انتقال به پزشکی قانونی شناسایی و تعیین هویت شد.

3

مهر94

21 کشته در یک حادثه رانندگی

تصادف مینی بوس اتباع افغان در جاده قدیم قم - تهران مرگ 21 نفر را به همراه داشت.

اجساد این حادثه پس از انتقال به پزشکی قانونی مورد معاینه و شناسایی قرار گرفت. از اجساد این حادثه 19 نفر تبعه افغان و دو نفر ایرانی بودند. پزشکی قانونی استان قم پس از شناسایی و طی مراحل قضایی و قانونی نسبت به تحویل اجساد به بستگان آنان اقدام کرد.

4

مهر 94

تعیین هویت اجساد حادثه منا

یکی از تأسف بارترین حوادث در سال گذشته فاجعه منا و جان باختن تعداد زیاد از زائرین از جمله حجاج ایرانی بود.

پس از وقوع این حادثه و انجام مراحل انتقال اجساد به کشور قربانیان طی چندین مرحله به ایران ازگردانده شدند. اجساد پس از انتقال به دلیل ابهامات زیادی که در هویت آنان وجود داشت به پزشکی قانونی منتقل شدند و سازمان با تلاش شبانه روزی نیروهای تخصصی و فنی خود در کوتاهترین زمان ممکن به شناسایی و تأیید هویت اجساد اقدام کرد.

در این حادثه 389 جسد توسط پزشکی قانونی تأیید هویت شد و اجساد قربانیان ضمن انقال به استان ها به خانواده تحویل داده شد.

5

آبان 94

برگزاری پنجمین همایش سراسری طب و قضا

در آبان ماه سال 1394 پنجمین همایش سراسری صط و قضا با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و با موضوع قانونی مجازات اسلامی در ساری برگزار شد.

در این همایش سه محورِ ارزیابی دیدگاه مقنن در قبال جنایات بر منافع، واکاوی دیدگاه مقنن در قبال صدمات وارد بر اعضا و چالش‌های روان‌پزشکی در قانونی مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

مطالب و مقالات علمی این همایش در قالب 25 سخنرانی و 53 پوستر از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران ارائه شد.

6

آذر94

سومین کارگاه منطقه ای آنتروپولوژی

سومین کارگاه منطقه ای آنتروپولوژی قانونی آذر ماه سال 1394 با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و به میزبانی اداره کل پزشکی قانونب استان اصفهان برگزار شد.

در این کارگاه منطقه ای کارشناسانی از پزشکی قانونی کشورهای عرافق، افغانستان، لبنان و کویت حضور داشتند.

در این کارگاه روش علمی مدیریت اجساد در حوادث دسته جمعی شامل جمع آوری بقایا،‌ تشخیص هویت و افتراق آسیب های پیش و پس از مرگ آموزش داده شد که در مدیریت بحران در مواجهه با بلایای دسته جمعی بسیار حائز اهمیت است.

7

زمستان 94

نمونه گیری از مجرمان خطرناک و فاز اجرایی بانک ژنتیک

با اختصاص اعتبار، نهایی شدن نرم‌افزار، انجام مراحل مطالعاتی و تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز، بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران وارد فاز عملیاتی شد.

در سال 1394 جلسات متعددی برای تعیین اولویت‌های بانک و اولین گروه افراد برای نمونه گیری و تهیه پروفایل ژنتیکی برگزار شد. به موجب این جلسات و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در هیأت مدیره بانک، در این سال نمونه گیری از اولین گروه مجرمان خطرناک یکی از زندان‌های کشور انجام شد.

20106

کد خبر: 618944

وب گردی

وب گردی