رقابت برای اداره کردن سازمان ملل متحد

طی 70 سال گذشته، همیشه مقام دبیر کل سازمان ملل متحد برای همه آزاد بوده است؛ کسانی که علاقه‌مند به فریب دادن پنج عضو دائم شورای امنیت پشت درهای بسته بودند. شورا در نهایت شخص برجسته را انتخاب می‌کند و سپس نام این شخص به مجمع عمومی اعلام می‌شود. این فرایند مبهم برای انتخاب یکی از مهم‌ترین رهبران جهان برای چندین دهه بدون چالش بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع رقابت بین نامزدها برای تصدی مقام دبیر کل سازمان ملل متحد، معرفی این نامزدها و چالش‌های پیش روی سازمان ملل متحد می‌پردازد.

طی 70 سال گذشته، همیشه مقام دبیر کل سازمان ملل متحد برای همه آزاد بوده است؛ کسانی که علاقه‌مند به گول زدن پنج عضو دائم شورای امنیت پشت درهای بسته بودند. شورا در نهایت شخص برجسته را انتخاب می‌کند که سپس نام این شخص به مجمع عمومی اعلام می‌شود. این فرایند مبهم برای انتخاب یکی از مهم‌ترین رهبران جهان برای چندین دهه بدون چالش بوده است.

رقابت برای جایگزینی بان کی مون که در پایان سال برکنار می‌شود، خوشبختانه، متفاوت خواهد بود. سازمان ملل متحد از دولت‌ها خواست که نامزدهای خود را خیلی زود و آشکارا معرفی کنند. هفته بعد، دیپلمات‌های 193 دولت سازمان ملل متحد فرصتی برای دیدار و پرسش از چهار زن و چهار مرد رقابت‌کننده برای این مقام را خواهند داشت.

در میان نامزدها پنج نفر از افراد با سابقه سازمان ملل متحد وجود دارد از جمله هلن کلارک، نخست‌وزیر سابق نیوزیلند، که از سال 2009 برنامه توسعه سازمان ملل متحد مدیریت کرده است، ایرینا بوکووا از بلغارستان که رئیس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد بوده است، آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترز از پرتغال، که یک دهه به عنوان کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خدمت کرده است، دانیلو ترک که دستیار دبیر کل سابق بود و همچنین رئیس جمهور اسلوونی بین سالهای 2007 تا 2012 بوده است و سرژان کریم از مقدونیه که مدتی به عنوان وزیر امور خارجه و سفیر سازمان ملل خدمت کرده است.

دیگر رقبا عبارتند از: وسنا پوسیخ، وزیر امور خارجه کرواسی، ناتالیا گرمن، دیپلمات ارشد مولداوی، ایگور لوکیسچ، وزیر امور خارجه مونته‌نگرو.

بیشتر نامزدها از کشورهای اروپای شرقی هستند، زیرا این‌بار نوبت این منطقه است که بیشتر نامزدها از آن انتخاب شود. شورای امنیت نیز تحت فشار است که به نامزدهای زن توجه ویژه‌ای نشان دهد چون تا به حال هیچ زنی دبیر کل سازمان ملل متحد نشده است. شورای امنیت به زودی شروع به صلاحیت نامزدها در ماه ژولای می‌کند و آخر سال جاری، دبیر کل را انتخاب می‌کند.

دبیر کل بعدی با یک سری از چالش‌ها رو به رو خواهد شد که به رهبری استادانه و سرسختی زیاد نیاز دارد. سازمان ملل متحد نقشی محوری را در پایان دادن به جنگ در سوریه، لیبی، یمن و دیگر نقاط بازی می‌کند و حتی تلاش می‌کند که به میلیون‌ها پناهنده که به دلیل جنگ از وطنشان رانده شده‌اند، کمک‌هایی کند و تسهیلاتی را فراهم کند.

رهبر جدید با مشکلات داخلی روبه رو خواهد بود. سازمان ملل متحد به آهستگی به اتهامات سوء‌ استفاده‌های جنسی گسترده توسط نیروهای حافظ صلح در آفریقا پاسخ می‌دهد؛ وضعیتی که می‌تواند شهرت و اعتبار او را در مناطق جنگ‌زده و قحطی‌زده، از بین ببرد. سازمان بهداشت جهانی به دلیل پاسخ‌های ناکافی و نادرست به بحران ابولا در سال 2014 تحت انتقاد و فشار است و نیاز به توجه بیشتری دارد.

این نامزدها باید اولویت‌ها و چشم انداز‌های خود را برای این کار مطرح کنند و جنگ را در مناطق جنگ‌زده متوقف کند.

ترجمه: الهیار الهی

301302

کد خبر: 623104

وب گردی

وب گردی