رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج: نسبت به دانشجویان مسئولیم

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تلاش و همت استادان و کارکنان همواره از نظر آموزشی، پژوهشی با جمعیت  30500 دانشجو رتبه‌های بسیار خوبی نه‌تنها بین واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه در سطح دانشگاه‌های کل کشور و جهان کسب کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سال 1363 تاسیس شد و کار خود را با هفت رشته‌ تحصیلی و 25 مدرس حق‌التدریسی و 500 دانشجو در باغی که در اختیار آموزشکده عالی سماست، آغاز کرد و با ایجاد رشته‌ها و دانشکده‌های جدید، این دانشکده‌ها در ساختمان‌های مختلف استیجاری در سطح شهر فعالیت می‌کردند. با فراهم شدن امکان مجتمع کردن دانشکده‌ها و بخش‌های ستادی در زمینی حدود 50 هکتار در شمال رجایی‌شهر کرج، به جز دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی که در مهرشهر کرج قرار دارد، همه دانشکده‌ها در یک مجتمع دانشگاهی در محیطی آرام و زیبا فعالیت‌های آموزشی خود را انجام می‌دهند. واحد کرج دارای رتبه جامع است. درجه جامع در دانشگاه آزاد اسلامی بالاترین رتبه‌ای است که به واحدهای پیشرو از طرف سازمان مرکزی داده می‌شود. در حال حاضر ۴۶ واحد از حدود ۴۵۰ واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی حائز این درجه هستند. بهروز میرزا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از فعالیت‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه می‌گوید.

جایگاه واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تلاش و همت استادان و کارکنان همواره از نظر آموزشی، پژوهشی با جمعیت 30500 دانشجو رتبه‌های بسیار خوبی نه‌تنها بین واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه در سطح دانشگاه‌های کل کشور و جهان کسب کرده است. کسب رتبه دوم دانشگاه‌های آزاد کشور براساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، قرار گرفتن واحد کرج بین معتبرترین دانشگاه‌های ایران و جهان براساس اعلام پایگاه رتبه‌بندی US NEWS برای دومین سال پیاپی و کسب رتبه 11 وب‌سایت دانشگاه‌های کل کشور و رتبه اول دانشگاه‌های آزاد طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ازجمله موفقیت‌های این واحد بوده است.

فعالیت‌های فرهنگی
این واحد در حوزه فرهنگی فعالیت‌های چشمگیری داشته که نتیجه آن کسب عنوان نهاد برتر در زمینه اقامه نماز و رتبه برتر در بخش صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در استان البرز بوده است. برگزاری مراسم به مناسبت‌های مختلف مذهبی، اردوهای زیارتی، مراسم ازدواج دانشجویی، گرامیداشت 22 بهمن، نمایشگاه‌های متعدد فرهنگی و برگزاری مسابقات کتابخوانی قرآن و عترت بخش اساتید، دانشجویان و کارکنان ازجمله اقدامات حوزه فرهنگی بوده است. در سال جدید علاوه‌بر اهتمام بر فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ نماز، در نظر است دو طرح فرهنگی ماندگار در زمینه عفاف و حجاب و مهندسی فرهنگی اجرا شود. همچنین با تشکیل کمیسیون‌های ناظر بر نشریات و کانون‌های فرهنگی، هشت کانون فرهنگی و اجتماعی و هنری در سریع‌ترین زمان ممکن فعالیت خود را شروع خواهند کرد. اجرای طرح شناسایی و نکوداشت مفاخر علمی و فرهنگی استان البرز از دیگر طرح‌های فرهنگی است که ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

تحصیلات تکمیلی
در این واحد حدود 8500 دانشجو در 150 رشته تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند که حدودا 28 درصد کل دانشجویان را شامل می‌شود. از آنجایی که ارتقای استادان نقش بسزایی در افزایش کیفیت آموزشی خصوصا در تحصیلات تکمیلی دارد، با ایجاد ‌انگیزه و ارائه تسهیلات لازم در سال گذشته قریب به 30 عضو هیات‌علمی ارتقای مرتبه یافته‌اند و در حال حاضر بیش از 20درصد اعضای هیات‌علمی مرتبه استاد و دانشیار و حدود 20 درصد مربی و مابقی استادیار (60 درصد) هستند و با روند پرشتاب فعلی به‌زودی شاهد وضعیت بسیار مطلوب هیات‌علمی از نظر تعداد و مرتبه علمی خواهیم بود که در سطح کشور کم‌نظیر است.

تعامل با دانشجویان
شعار این واحد اجرای دقیق تکریم ارباب‌رجوع است و از آنجایی که ارباب‌رجوع اصلی در مراکز آموزشی، دانشجویان هستند، همه ما ملزم به انجام وظیفه و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی هستیم. پیاده‌سازی سیستم‌های اتوماسیون اداری در زمینه‌های آموزشی، انتخاب‌واحد، مالی و کتابخانه تا حد زیادی از مراجعات حضوری دانشجویان برای کارهای اداری کاسته است و فرهنگ اداری ایجاد شده در واحد کرج سبب شده همه مسئولان و کارکنان در واحد پاسخگوی مشکلات دانشجویان باشند.

فعالیت‌های پژوهشی
درحال حاضر این واحد در دو زمینه فعالیت‌های پژوهشی خود را انجام می‌دهد: حرکت در مرزهای دانش با انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر علمی و در زمینه تبدیل علم به ثروت و نگاه علمی – اقتصادی به مقوله پژوهش با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور. این واحد ضمن جلوگیری از انتشار مقالات با اعتبار کم، انتشار مقالات در مجلات برتر هر شاخه را مد‌نظر قرار داده که این امر به خوبی در رتبه‌بندی این واحد در پایگاه‌های معتبر نمایان است. در کنار انتشار مقالات در مجلات معتبر ISI و دارای ضریب تاثیر، این واحد دارای چندین مجله معتبر است که برای نمونه می‌توان از مجله ریاضی که دارای نمایه بین‌المللی ISI بوده و توسط پایگاه Springer منتشر می‌شود، نام برد. طرح‌های پژوهشی داخلی و برون‌دانشگاهی نیز مورد توجه بوده که از این میان می‌توان به طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی توموگرافی درختان سرپا در شهر کرج نام برد که در جهت جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از سقوط درختان در اثر تندبادها در حال اجراست.

دغدغه‌ها و چشم‌اندازها
این واحد در سایه پروردگار و همت استادان، دانشجویان و کارکنان خود آینده روشنی از نظر جایگاه آموزشی و پژوهشی در سطح کشور و منطقه خواهد داشت. هدف ما ایجاد دانشگاهی است کارآفرین که با تلفیق علم، اقتصاد و صنعت باعث شکوفایی شهر و استان خود باشد. با توجه به استعداد‌های آموزشی و پژوهشی دراین واحد، قابلیت بسیار خوبی درجذب دانشجویان خارجی و تبدیل شدن به واحد بین‌المللی وجود دارد که امیدواریم هرچه زودتر به آن برسیم. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریتی، نگرانی در حوزه‌های فرهنگی و پرورشی دانشجویان است. خانواده‌ها با اطمینان‌خاطر فرزندان خود را برای تحصیل به دانشگاه می‌فرستند و ما در قبال آموزش آنها و فراهم کردن بسترهای پیشرفت آنها مسئول هستیم. میزان جذب دانشجو از دیگر دغدغه‌های مهم است. شهریه دانشجویان همچنان بخش اصلی درآمد واحد‌ها را تشکیل می‌دهد و کاهش دانشجو در بودجه واحد تاثیر خواهد داشت. امیدواریم با افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی و کاهش وابستگی به شهریه از طریق طرح‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری و قراردادهای برون‌دانشگاهی در سطح ملی مشکلی در این‌باره نداشته باشیم.

اقتصاد دانش‌بنیان
با توجه به سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر کاهش وابستگی به شهریه، این واحد فعالیت جدی خود را از پارسال برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب هسته‌های فناور و نیز اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری آغاز کرد. نظر به اختیارات جدیدی که به استان‌ها درباره تصویب طرح‌های دانش‌بنیان داده شده است امیدواریم از سال جدید شاهد رشد فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم. در این‌باره تاکنون دو شرکت دانش‌بنیان فراز آلیاژ البرز و آریا دانش ژن مشغول به فعالیت هستند و چندین طرح دیگر درحال بررسی است که پس از انجام مراحل قانونی فعالیت خود را شروع می‌کنند. در زمینه طرح‌های سرمایه‌گذاری، طرح زنبورستان به مرحله تولید رسید که محصول عسل آن از پارسال برای فروش عرضه شد و طرح‌های دیگر سرمایه‌گذاری در حال طی کردن روال اداری هستند.

20103

کد خبر: 624144

وب گردی

وب گردی