بختیاری:نتوانستیم در لایه‌های نفتی اهداف 20 ساله را اجرا کنیم/اقدام خاصی برای میدان گازی فرزاد صورت نگرفته

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به اینکه قطری‌ها به راحتی از پارس جنوبی نفت می برند، تصریح کرد: انتظار داریم آقای وزیر در زمینه لایه‌های نفتی پارس جنوبی که قطری‌ها آنها را به راحتی می‌برند اقدامات اساسی صورت دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علی بختیاری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 25 خرداد) مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش وزیر نفت در صحن علنی، گفت: علی‌رغم تلاش‌های خوبی که آقای وزیر در زمینه فازهای پارس جنوبی داشته و در مورد لایه گازی فاز پارس جنوبی اقدامات خوبی صورت گرفته، اما در لایه‌های نفتی هنوز نتوانسته‌ایم اهداف 20 سال را اجرا کنیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار داریم آقای وزیر در زمینه لایه‌های نفتی پارس جنوبی که قطری‌ها آنها را به راحتی می‌برند اقدامات اساسی صورت دهد. اگر چه در برنامه پنجم توسعه، قوانینی برای میادین مشترک و برای جمع‌آوری گازهای همراه و موارد مشابه گذاشته شده بود و از میان مهمترین میادین مشترک گازی با عربستان میدان فرزاد A و B مهمترین محسوب می‌شوند، اما هنوز اقدامات خاصی برای آنها صورت نگرفته و انتظار می‌رود وزیر پاسخگوی این مسئله باشد.

وی ادامه داد: در اساسنامه شرکت ملی نفت، تجارت نفت دیده شده و علی‌رغم اینکه آقای وزیر در رابطه با سیاست های اقتصاد مقاومتی توضیح داده‌اند اما برنامه عملی و جدی ارائه نشده است که اگر بخواهیم به سمت اقتصاد مقاومتی برویم توجه به پالایشگاه‌های طرح صیاف و پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس ضروری است؛ اما چند سال است در انتظار بهره‌برداری از آنها هستیم در حالی که در قانون بودجه برای آنها پیش‌بینی‌هایی شده است، اما همچنان پالایشگاه‌های میعانات گازی به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

وی درخصوص پژوهش و فناوری گفت: آثار اقدامات پژوهشی و فناورانه در زمینه افزایش ضریب بازیافت و تغییر روش‌های استخراج، تولید و فناوری در عمل ملموس نیست.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مهمترین اشکالات در صنعت نفت و گاز اشاره کرد و افزود: از جمله این اشکالات که بسیاری از آنها از دولت‌های گذشته باقی مانده است می‌توان به افزایش طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد. چرا که برخی از این طرح‌ها با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند. در نتیجه در جهت تکمیل این طرح‌ها باید اقدامات موثر صورت بگیرد.

203/201

کد خبر: 653120

وب گردی

وب گردی