صادرات کیت تشخیص حس بویایی به کشورهای همسایه میسر شد

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت کیت تشخیص بویایی شدند که علاوه بر امکان تشخیص اختلال یا عدم اختلال در حس بویایی، اکنون امکان صادرات آن به کشورهای همسایه میسر شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، صفا طاهر خانی، دکتری رشته مهندسی پزشکی، برنده بیست و یکمین دوره جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی و مجری طرح «کیت تست بویایی» گفت: استفاده از این کیتها، اولین روش استاندارد ارزیابی حس بویایی به صورت کمی در ایران به شمار می رود.

او افزود: کیت تشخیص حس بویایی به صورت یک تست ساده طراحی شده و نشان می دهد که فرد دچار اختلال یا عدم اختلال در حس بویایی است.

طاهر خانی با اشاره به کاربردهای کیت تشخیص حس بویایی عنوان کرد: پیش‌بینی بیماری­‌های اعصاب مرکزی مانند پارکینسون و آلزایمر، تشخیص تمارض به از دست دادن حس بویایی در پزشکی قانونی، بررسی اختلالات رشد در کودکان مانند اوتیسم و بیش فعالی- عدم تمرکز از جمله کاربردهای این کیت هستند.

او گفت: همچنین ارزیابی عملکرد حس بویایی و تشخیص اختلالات بویایی در کلینیک­‌ها و مراکز درمانی و تحقیقاتی و غربالگری افراد برای مهارت­‌های شغلی از دیگر کاربردهای این کیت هستند.

این پژوهشگر با بیان اینکه این طرح از ۶ ماه گذشته در فاز تولید انبوه قرار گرفته است، اظهار کرد: مخاطبان این طرح پزشکان گوش، حلق و بینی ، پزشکان طب کار و طب سالمندی هستند ولی هنوز آشنایی چندان با این محصول ندارند.

طاهر خانی گفت: اکنون در حال بازار سازی آن در سطح کشور هستیم و بنا داریم بعد از این اقدام به صادرات آن بپردازیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر اختلال در حس بویایی به معضل بدل شده است، گفت: با اختلال در این حس قدرت تشخیص خطر فرد از بین می رود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته این محقق، بویایی مردم به دلیل آلودگی هوا خصوصا استان های جنوبی کشور و مناطق صنعتی دچار اختلال شده است از این رو نیاز است که از این کیت ها برای پیشگیری از اختلالات دیگر بهره ببریم.

او در خصوص برنامه صادراتی این کیت اظهار کرد: کشورهایی که از نظر فرهنگی شبیه ما هستند می توانند از این کیت به راحتی بهره ببرند.

طاهر خانی با بیان اینکه کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان، ترکیه و کشورهای عربی بهترین بازار صادراتی برای این کیت ها به شمار می روند، عنوان کرد: بعد از به تثبیت رسیدن بازار این کیت ها در کشور برنامه صادراتی را آغاز خواهیم کرد و این اقدام بعد از پایان سال ۹۵ امکان پذیر خواهد بود.

کیت تشخیص حس بویایی از طرح های خاتمه یافته فنی به شمار می رود که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

20104

کد خبر: 656056

وب گردی

وب گردی