آئین کوچه‌گردان عاشق  در ایستگاه هفدهم

آیین کوچه گردان عاشق برای هفدهمین سال پیاپی برگزار شد. کوچه‌گردان عاشق، نخستین و قدیمی‌ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجویی است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی‌وقفه برگزار شده و اکنون به یک آیین فراگیر تبدیل شده است. در این طرح، کیسه‌های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شبهای قدر توسط دانشجویان و مردم تهیه و به درِ خانه‌های آنان برده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، زهرا رحیمی در هفدهمین همایش "کوچه گردان عاشق" گفت: گرچه درعرصه کاهش فقر و بی عدالتی به طورعملی فعالیت داشته ودر بیش از 30محله حاشیه مراکز خدمات رسانی داریم و این دستاورد کمی نیست، اما این به هیچ وجه راضی کننده نیست، زیرا همچنان ما موانع بزرگی بر سر راه توانمندسازی یک کودک یاخارج کردن او از چرخه کار داریم که تا این موانع هست نمی‌توانیم به اثربخشی عمیق خدمات خود امیدوار باشیم.

او در ادامه ضمن بیان آنکه ریشه این موانع را باید در خانواده کودک، محله‌ای که او سکونت دارد، جامعه‌ای که کودک جزئی از آن است و مناسبات کلان و حاکمیتی جستجوکرد؛ گفت: برخی موانع خانواده‌ها برای خروج کودکانشان از محرومیت و کار سنت‌ها و باورهای قومیتی، عدم اعتقاد به ارزش تحصیل و کودکی، رسوخ فرهنگ فقر در عمق بنیان خانواده است. همچنین در محلاتی که کودکان درآن زندگی می‌کنند، کالبد و چیدمان محلات، نهادینه شدن خشونت و عیان بودن آسیب ها نیز به عنوان بخشی از این موانع است.

مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) همچنین سیاستهای اعمال شده ازسوی مدیریت شهری و محله‌ای را نیز در این مداخلات موثر دانست و گفت: برای مثال سیاستهای جمع آوری پاتوق ها در یکی از محلات امروز،باعث روی آوردن فروشندگان مواد به استفاده از کودکان در این زمینه در قبال مقادیر وسوسه انگیز پول شده است .

رحیمی ادامه داد: مهمترین مانع، جایگاه و نگاه جامعه ما به کودکی وکودکان است؛ پس از آن عدم وجود بسترهای مناسب برای ایجاد آگاهی عمیق درمردم نسبت به آسیب ها، معضلات اجتماعی وم شارکت های مقطعی واحساسی در حرکت های اجتماعی و...را نیز می توان در زمره موانع دانست.

او افزود: دربحث حاکمیتی، روح حاکم بر برخی قوانین، نقص قوانین، مشکلات موجود در ضمانت های اجرایی قوانین، سیستم بوروکراتیک، کهنه و پوسیده برخی دستگاه‌های مسئول نیز در این زمینه موثر است.

همچنین در ادامه این همایش محیا واحدی، مسئول خانه ایرانی دروازه غار، درخصوص جغرافیای فقر ایران گفت: در محله‌های حاشیه نشین، حتی مصالح خانه‌ها هم با نقاط دیگر شهر گاه کاملامتفاوت است. مثلا در یکی از مناطق، همه خانواده‌ها چادر نشین هستند. طرد شدگی باعث شده مسایل متعددی در خانه و خانواده‌های ساکن در این منطقه ایجاد شود.

او افزود: خانه‌های ایرانی جمعیت امام علی(ع) در محلاتی این چُنینی برپا می شود تا تغییری دو طرفه هم در اعضای داوطلب و هم در محلات و خانواده‌های دچار معضل ایجاد کند؛ در واقع خانه ایرانی، علاوه بر این که امکانی برای ساختن آینده‌ای بهتر برای کودکان ساکن در حاشیه های فراموش شده شهر ایجاد می‌کند، تلاشی برای حضور اقشار مختلف مردم در مناطق حاشیه‌ای و آشنا شدن با دردهای محرومان و ایجاد انگیزه برای خدمت به همنوع و حرکت به سوی جامعه‌ای سالم تر و عادل‌تر است.

این فعال اجتماعی افزود: پس از مرگ دردناک رویا، نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاست جمهوری برای پیگیری جدی جهت ریشه کنی اعتیاد نوزادان و کودکان در کشور نوشتیم؛ این نامه بیش از سه میلیون بار در فضای مجازی گشته است و تا کنون ده هزار نفر امضایش کرده‌اند. باید از خود بپرسیم چرا مردم ما واکنش لازم را به مصیبت اعتیاد و مرگ یک نوزاد ندارند؟چرا مردم ما مطالبه گری اجتماعی ندارند؟.

همچنین در ادامه مرتضی کی‌منش، عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی (ع)نیز گفت: وقتی فقر در خانواده و جامعه‌ای به صورت نسل به نسل تداوم می یابد، صدمات زیادی به بار می‌آورد و به نوعی آغازگر چرخه مصیبت بار معضلات و فجایع اجتماعی مثل اعتیاد و بزه می‌شود. در حقیقت فقر مادی مداوم، به فقر فرهنگی منجر می‌شود و آثار آن در جامعه به ظهور می رسد.

او افزود: بدیهی است معضلات اجتماعی با فعالیت تک بُعدی و متمرکز بر یک کودک یا یک خانواده یا حتی یک محله خاتمه نمی یابد ونیاز است به طور همزمان در چهار حوزه کودک، خانواده، جامعه و حاکمیت اقدامات لازم را انجام دهیم.یعنی به صورت فعال در هر یک از این زمینه ها برنامه مشخص و مدون برای بهبود شرایط داشته باشیم.

لازم به ذکر است پس از این همایش 1200 کیسه موادغذایی ویژه توزیع در پایتخت و حومه، به مناطق محروم و محلات حاشیه تهران همچون اسلامشهر، روستاهای اطراف شهرری، ابراهیم آباد، پاکدشت، شهریار، روستاهای اطراف بهشت زهرا، بومهن، سعیدآباد، خاوران، رباط قدیم، سلطان آباد، کوره محمود آباد، پاسگاه نعمت آباد، قلعه حسن خان و... با حضور خیرین و اعضاء و رابطین آن محلات به دست خانواده‌های محروم رسید.

به گزارش ایسنا؛ آیین کوچه گردان عاشق تا پایان ماه مبارک رمضان همچنان در شهرهای سراسر کشور ادامه خواهد یافت؛ نیکوکاران می توانند جهت مشارکت در این حرکت ملی با شماره تلفن 88930816 تماس گرفته یا به سایت کوچه‌گردان عاشق مراجعه کنند.

شایان ذکر است؛ جمعیت امام علی (ع) همچنان برای تامین اقلام 2500 کیسه آذوقه منتظر کمک‌های خیرین و نیکوکاران است.

105105

کد خبر: 657813

وب گردی

وب گردی