نخست وزیر ازبکستان با ارسال پیامی به همتای تاجیک خود از برنامه‌ ساخت نیروگاه «راغون» توسط تاجیکستان بر روی رودخانه‌های فرامرزی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، «شوکت میرضیایف» نخست وزیر ازبکستان روز گذشته با ارسال پیامی به «قاهر رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان از برنامه‌های ساخت نیروگاه «راغون» توسط دوشنبه بار دیگر ابراز نگرانی کرد.

وی در این پیام عنوان کرد: تاکنون از طرف سازمانهای مختلف ساخت نیروگاه راغون مورد بررسی قرار گرفته است که اکثر این سازمانها از جمله بانک جهانی معتقد هستند که ساخت این نیروگاه بر رودخانه های فرامرزی تهدیدی برای ازبکستان و دیگر کشورهای پائین دست آسیای مرکزی است.

نخست وزیر ازبکستان ادامه داد: تاجیکستان از تمام تهدیدات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی این طرح اطلاع دارد و علت عدم تامین مالی بانک جهانی نیز اطلاع از خطرات این نیروگاه برای کشورهای منطقه بوده است.

میرضیایف افزود: طرح ساخت نیروگاه «راغون» در سال‌های 1970 میلادی و در زمان شوروی سابق طراحی شده و امروز با توجه به تقاضاها و تجربیات روز باید به طور کامل مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: طرح جدید نیروگاه برق آبی راغون با ارتفاع 335 متر در منطقه کوهستانی زلزله خیز خطرناک بوده ضمن این که پیش بینی 3 میلیارد و 900 میلیون دلاری برای ساخت این طرح کارشناسی نبوده و در آینده کمبود بودجه این طرح نیز مشکلاتی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

میرضیایف افزود: پافشاری دولت تاجیکستان برای ساخت نیروگاه راغون با هر قیمتی موجب نگرانی کشورهای منطقه به خصوص ازبکستان شده که در آینده صدمات غیر قابل جبران به وجود خواهد آورد.

نخست وزیر ازبکستان در پایان گفت: تاجیکستان با احداث نیروگاههای برق آبی کوچک بر روی رودخانه های مختلف نیز می‌تواند مشکل انرژی خود را برطرف کند همانطور که تاکنون نیز از این طریق مقداری از مایحتاج نیروی برق خود را بدست آورده است.

این پیام در پی انتشار اخباری در مورد انعقاد قرارداد بین تاجیکستان با شرکت ایتالیایی «Salini Impregilo» جهت ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» به مقامات دوشنبه ارسال شد.

300300

کد خبر: 663471

وب گردی

وب گردی