سه عاملی که حال بورس را خوب می کند

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: تغییرات مدیریتی ایجاد شده در سازمان بورس در شرایط کنونی بسیار مثبت خواهد بود و به طور قطع اتفاقات مثبتی در این سازمان رخ می دهد.

سعید خدایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز تاثیر تغییر مدیریتی بازار سرمایه بر حضور سرمایه گذاران خارجی را اینگونه ارزیابی کرد: زمانی که سرمایه گذاران تصمیم به ورود بازار داشته باشند در ابتدا توجه ویژه ای به اتفاقات پیرامون خود خواهند داشت در صورتی که فضای امنی جهت سرمایه گذاری در بازار سرمایه در راستای تغییر مدیریتی افزایش یابد حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام پررنگ تر می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه چرا تاکنون برجام تاثیر مثبت خود را بر روی بازار سرمایه نگذاشته است، گفت: زمانی که برجام به طور کامل اجرایی شود به طور قطع تاثیر خود را بر روی بازار می گذارد و در تمامی صنایع نفوذ خواهد کرد.

خدایی با بیان اینکه زمانی که برجام اجرایی شود اثرات مثبت خود را در مبادلات مالی شرکت ها نشان می دهد، گفت: بعد از طی شدن مدت زمانی از اجرایی شدن برجام تاثیر خود را در هزینه تامین مالی شرکت ها و در عملکرد خود نشان می دهد بنابراین ما انتظار نداریم که برجام در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد یعنی به طور کلی یک تا دو دوره مالی زمان می برد تا اثرات واقعی آن را در شرکت ها ببینیم.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه دیده شدن اثرات برجام در برداشته شدن محدودیت واردات مواد اولیه، ماشین آلات و تکنولوژی نیز حداقل یک دوره مالی طول می کشد، گفت: از طرفی دیگر در رفع محدودیت های فروش خارجی نیز زمان می برد تا شرکت ها بتوانند دوباره سهم بازار خود را بدست آورده و میزان صادرات خود را افزایش دهند در کل دیده شدن چنین تاثیرات مثبتی در صورت های مالی شرکت ها زمان بر است.
وی اذعان کرد: چنین شرایطی زمانی ایجاد خواهد شد که تمام مفاد مورد تفاهم در برجام به طور 100 درصدی اجرا شده و تمام موانع در این میان از بین برود.

خدایی با بیان اینکه مدیر جدید بورس از بدنه وزارت اقتصاد و نیز معاون وزیر اقتصاد بوده است، گفت: تغییر مدیریتی نشان دهنده این است که تغییر و تحولات زیادی در بازار سرمایه ایجاد خواهد شد و همچنین می توان گفت که برنامه های خوبی در راستای توسعه بازار سرمایه در نظر گرفته شده که چنین فردی را از بدنه وزارت اقتصاد به عنوان ریاست بازار سرمایه در نظر گرفته اند بنابراین به نظر می رسد که آینده بسیار خوبی در انتظار بازار سرمایه است.

کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره تغییر صنایع برتر بورس با توجه به تحولات مدیریتی ایجاد شده در بازار سرمایه گفت: از نظر علمی صنایع برتر به واسطه عملکرد خود برتر می شوند. بدین معنا که، صنایع موجود در بازار به واسطه حمایت یا اتفاقات جانبی برتر باشند به هیچ عنوان برتر نمی مانند.

وی با بیان اینکه صنایع برتر، صنایعی هستند که از نظر عملکرد و سودآوری برتر هستند، گفت: این امر به واسطه تغییر مدیریتی ایجاد نمی شود. در هر دوره ممکن است اتفاقی برای یک صنعت رخ دهد و شرایط خاصی به وجود آید که موجب برتر بود آن صنعت نسبت به صنایع دیگر خواهد شد اما این امر به شخصیت و آدم های خاصی که در جایگاه خاصی قرار دارند مربوط نمی شود.

خدایی خاطر نشان کرد: تمامی این عوامل بستگی به ایجاد رویه های کلی اقتصادی در بازار بورس دارد و در صورتی که چنین شرایطی در بازار سرمایه حاکم نباشد سرمایه گذاران تمایلی به حضور در چنین بازاری ندارند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه برگزاری مجامع بر روی روند بازار سرمایه بی تاثیر نبوده است، گفت: مجامع تاثیراتی را بر روی بازار داشت که یکی از تاثیرات آن به دلیل این که برخی شرکت ها سال گذشته عملکرد رو به رشدی را نداشتند منفی بود بدین معنا که شرکت ها نسبت به سال گذشته نتایج مثبتی را نداشتند، اما اگر بخواهیم عملکرد شرکت ها را از بعد مثبت ارزیابی کنیم تمامی شرکت ها در مجامع نوید عملکرد بهتر را برای سال های آتی دادند که این وعده ها باعث انتقال امید به بازار سرمایه در تمامی صنایع شده است.

وی در پایان با بیان اینکه سال گذشته شرکت ها روند مساعدی را طی نکرده بودند، گفت: بعد از اینکه مجامع به پایان رسید بازار روند مثبت تری را پشت سر گذاشت زیرا پیش بینی شرکت ها برای آینده مثبت بود.

602/401

کد خبر: 666808

وب گردی

وب گردی