امضاء توافق‌نامه نهایی ساخت خط لوله گاز ترک‌استریم به زودی

روسیه و ترکیه قصد دارند توافق‌نامه نهایی طرح پیشنهادی ساخت خط لوله گاز ترک استریم را ماه آینده میلادی امضا کنند.

به گزارش ایسکانیوز از رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد به منظور اجرای طرح خط لوله انتقال گاز «ترک استریم» ماه آینده توافق‌نامه نهایی را با ترکیه امضا کند.

وی گفت: هم اکنون دو دولت در باره چگونگی ایجاد و مسیر خط لوله به توافق رسیده اند، اما متن نهایی توافق در حال بررسی است و قصد داریم آن را در ماه اکتبر امضا کنیم.

ساخت پروژه خط لوله گاز ترک استریم اواخر سال ٢٠١٥ میلادی زمانی که ترکیه هواپیمای جنگی روسیه را هدف قرار داد و اختلاف‌ میان دو کشور بالا گرفت، متوقف شد، اما در پی دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در نهم اوت (١٩ مرداد ماه) امسال، اجرای این طرح، به توافق دو طرف رسید.

اردوغان در این دیدار گفته بود که ساخت سریع خط لوله گاز ترک استریم در اولویت قرار دارد.

شرکت روسی گازپروم، بهره‌بردار این طرح، هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه تأییدهای مقدماتی را انجام داده و مجوز عملیاتی شدن پروژه را صادر کرده است.

این پروژه نخستین خط لوله ٣٢ اینچی (٨١,٢٨ سانتی متری) است که در عمق دو کیلومتری دریای سیاه قرار می گیرد و ظرفیت انتقال گاز سالانه آن ٦٣ میلیارد متر مکعب است.

خط لوله ترک استریم جایگزین خط لوله ساوث استریم می‌شود که قرار بود گاز روسیه را از مسیر بلغارستان منتقل کند، اما مسکو ساخت آن را دسامبر پارسال در پی تضادهایی که با اتحادیه اروپا داشت، منتفی کرد.

ترک استریم می تواند تا سال ٢٠٢٠ با چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد.

402/602

کد خبر: 676900

وب گردی

وب گردی