بهمن نامور مطلق:مشکل عمده صنایع‌دستی در جهان بازار فروش است

نامور مطلق در مراسم افتتاحیه هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی با اشاره به نقش مهم این شورا تأکید کرد: مشکل عمده صنایع‌دستی جهان، بازار فروش است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، بهمن نامورمطلق در «هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی» که برای نخستین‌بار در ایران برگزار شده و در اصفهان آغاز به کار کرده است، گفت: حضور ۲۰۰ هنرمند از ۲۲ کشور جهان در گردهمایی اصفهان، موقعیت مناسبی است تا صنایع دستی، این هنر ـ صنعت انسانی مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

به گفته معاون صنایع دستی کشور، انسان‌ بحران‌زده امروز نیازمند تجدیدنظر در نگرش و منش خویش است، در حقیقت هیچ‌گاه زمین و حیات روی آن تا به این اندازه دچار مخاطره نشده است. امروز بحران اخلاق و محیط‌زیست به دلیل اندیشه‌های مادی‌گرایی و منش‌های ماشینی، زندگی روی کره زمین را دشوار کرده و در این شرایط توجه بیشتر به گفتمان‌های معنویت و انسانیت، همچنین تجدیدنظر در الگوهای تولید و مصرف به یک ضرورت تبدیل شده است.

نامورمطلق در ادامه بیان کرد: در شرایط فعلی نیاز به شکل‌گیری یک اکوسیستم تازه حس می‌شود و الگوی پیشنهادی ایران در این شرایط، اقتصاد مقاومتی است که به نظر ما می‌تواند در بهبود سرنوشت کشور مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه بشر وارد دوره نرم‌افزاری خویش شده است و فرهنگ، صنایع فرهنگی و در میان آنها، صنایع‌دستی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد، گفت: لازم است از این فضای تازه برای گفتگو، صلح، همبستگی، احترام به دیگری، توجه به صنایع سبز، توسعه پایدار به ویژه توسعه جوامع محلی و فقرزدایی بهره برده شود. به همین خاطر کارگاه‌های خانگی، کوچک و متوسط، مدل‌های مناسب توسعه در آینده خواهند بود و همه این شرایط است که به اجلاس جهانی صنایع دستی در اصفهان اهمیت و جایگاه ویژه‌ای می‌بخشد.

معاون صنایع دستی کشور همچنین به نقش شورای جهانی صنایع دستی و مسئولیت این شورا اشاره و بیان کرد: طراحی آینده‌ای بهتر برای میلیون‌ها هنرمند صنایع دستی در جهان، رقابتی مناسب‌تر با صنایع و اندیشه‌ ماشینی، نیازمند نظریه‌ها و روش‌های تازه‌ است. برای تحقق چنین اهدافی، لازم است شورای جهانی صنایع دستی، ساختار تشکیلاتی، بنیان‌های علمی، توانمندی‌های حقوقی و منابع ملی خود را بیش از پیش تقویت کند.

نامورمطلق، بازار فروش را یکی از مهمترین مشکلات صنایع دستی جهان دانست و افزود: ما نیازمند همکاری‌ها و توافقات بیشتری در عرصه تجاری هستیم. جایگاه و ساختار فعلی شورای جهانی، امکان چنین چیزی را به ما نمی‌دهد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود از الگوهای موفقی که در برخی از صنایع فرهنگی یا ورزشی وجود دارند، بهره بگیریم.

وی ابزار امیدواری کرد که با برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان، این هنر ـ صنعت وارد عصر تازه‌ای از حیات خود شود، چرا که ویژگی‌ رخدادهای بزرگ، ممکن کردن ناممکن‌ها، ایجاد معنا و خَلق فرصت‌هایی تازه برای حل مشکلات و فراهم آوردن زمینه‌های توسعه است. این فرصت‌سازی با تدبیر دولت و در سایه برجام ایجاد شده، حالا نوبت فرصت‌داری از سوی فعالان و تاجران در بخش خصوصی است.

705502

کد خبر: 680491

وب گردی

وب گردی