واکنش سانتوس به دریافت جایزه صلح نوبل

رئیس جمهور کلمبیا به خاطر اقداماتش در توافق صلحی که اخیرا در یک رفراندوم شکست خورد، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد؛ اقدام شکفت‌انگیزی که می‌تواند به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ 52 ساله با شورشیان فارک جان تازه‌ای ببخشد.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه گاردین، خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا پس از شنیدن اخبار مربوط به جایزه صلح نوبل گفت: من این جایزه را به عنوان حکمی برای ادامه تلاش‌هایم بدون لحظه‌ای استراحت و تحقق صلح برای تمامی مردم کلمبیا، می‌بینم. من این جایزه را از سوی خودم قبول نکردم بلکه به نمایندگی از تمامی مردم کلمبیا به ویژه میلیون‌ها قربانی این درگیری که بیش از 50 سال رنج کشیده‌اند، قبول کردم.

با آغاز جنگ کلمبیا از سال 1964 میلادی به عنوان قیام گروه کوچکی از روستاییان، بیش از 220 هزار تن کشته و شش میلیون تن در داخل کشور آواره شده‌اند. پس از چهار سال مذاکرات شدید در هاوانا، دولت و مذاکره‌کنندگان فارک توافقی را در اوت نهایی کردند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن را یک "دستاورد تاریخی" توصیف کرد. اما پس از آنکه مردم کلمبیا در جریان رفراندوم اخیر با اختلاف کمی به رد این توافق رای دادند، کل این روند به آشوب کشیده شد.

کمیته نروژی نوبل گفت: امیدواریم این جایزه تمامی طرفین را به ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به صلح ترغیب کند. یک خطر واقعی وجود دارد که این روند صلح متوقف شود و جنگ داخلی مجدداً درگیرد.

سخنگوی این کمیته گفت: این حقیقت که اکثریتی از رای دهندگان به این توافق صلح رای منفی دادن ضرورتاً بدان معنا نیست که روند صلح از بین رفته است. رفراندوم رای به نفع یا به ضرر صلح نیست.

در همین حال بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: این جایزه در زمان حساسی اعطا شد و ثابت کرد کلمبیا راه زیادی را برای رسیدن به صلح طی کرده‌ است.

اعطای جایزه صلح نوبل به سانتوس رویداد غیرمنتظره‌ای برای بسیاری از مردم کلمبیا بود که معتقدند فرصت‌هایش با رد توافق صلح به شکست کشیده شده است.

ایسنا

208/201

کد خبر: 684538

وب گردی

وب گردی