یادداشت های روزانه  قیصر امین پور منتشر می شود

مجموعه یادداشت های مرحوم قیصر امین پور شاعر و استاد دانشگاه منتشر می شود.

زیبا اشراقی همسر قیصر امین پور در گفتگو با ایسکانیوز با اعلام این خبر گفت: مرحوم امین پور یکسری یادداشت روزانه داشتند که البته خیلی با فاصله این یادداشتها نوشته شده و مربوط به دوره های مختلف زندگی شان است. این یادداشت ها از دوره دانش آموزی تا ورود به دانشگاه و بعد حوزه هنری و ازدواج و بچه دار شدن، تصادف و بیماری و تقریبا کل دوران زندگی شان را شامل می شود. اینها به صورت جسته گریخته در دفترهایشان بود و نثر آنها نیز خیلی خوب و خواندنی بود. ازین رو ما تصمیم گرفتیم یک بخش هایی را تنظیم کنیم و بخش هایی را که درواقع شکل نهایی نوشته را دارند استخراج و تنظیم و انشالله برای چاپ آماده کنیم.

وی افزود: مقداری استخراج این بخشها طول کشید. کمی هم تردید داشتیم که چقدر ازین یادداشت ها باشند و چقدر نباشند، آیا همه باشند یا خیر، خلاصه اینها چیزهایی هستند که ذهن ما را مشغول کرده است و داریم فکر می کنیم تا انشالله یک چیز مرتب برای چاپآماده شود.
وی درخصوص گزینش و انتخاب این یادداشت ها بیان کرد: گزینش و انتخاب آنها دست خودم است. البته آن موارد انتخاب شده و استخراج شده را هم با بعضی از دوستان در میان گذاشتم و مشورت گرفتم و می گیرم.

اشراقی درخصوص زمان دربرگیری این یادداشت ها نیز گفت: از دوره دبیرستان و راهنمایی یادداشت های ایشان هست و در دانشگاه که حدود سال 59-58 می شود و بعد از آن یادداشتهای اصلی مربوط به سالهای اخیر زندگی شان است. می توان گفت یک بازه زمانی حدودا سی ساله را شامل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا یادداشت هایی که مربوط به حوزه هنری هست به طور کامل آورده می شود اظهار کرد: بله یادداشت های مربوط به آن دوره در این مجموعه آورده می شود اما متاسفانه یادداشت های مربوط به این دوره خیلی کم و محدود است و ایشان آنجا اشاره کرده اند که باید سر فرصت بنویسم ولی این اتفاق متاسفانه نیفتاد، چون هم کارهای دیگر پیش آمد و دغدغه هایشان عوض شد و هم دوره بعدی پیش آمد. ولی دو-سه یادداشت کوتاه از آن دوره هست.

همسر مرحوم امین پور درخصوص زمان انتشار این مجموعه بیان کرد: زمان انتشار معلوم نیست. یعنی در واقع می تواند همین الان هم آماده باشد، ولی اگر باز هم بخواهیم دقت کنیم و با وسواس بیشتر کار انجام دهیم شاید 10 ماه دیگر کار داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است شعر منتشر نشده ای هم در میان یادداشت ها باشد یا خیر گفت: شاید. ما هنوز سراغ دفترهای شعرشان نرفته ایم که ببینیم شعری نهایی شده دارند یا نه. اما در نگاه اول نه، شعری که منتشر نشده باشد نیست، ولی باید با دقت بیشتر ببینیم، یا شعرهایی را که 80-90 درصد کارشان انجام شده باشد شاید بتوانیم منتشر کنیم و البته تعیین آن درصد هم کار خیلی دشواری است، چون بالاخره شاعر در پاک نویس آخر هم ممکن است تغییراتی بدهد، ولی به هرحال ما دفتر شعرهایی را که در دست داریم با دقت و تامل بیشتری بازبینی می کنیم و شعرهایی که در سطح شعرهای منتشر شده ایشان باشد چاپ خواهیم کرد.
وی در پایان درخصوص تجدید چاپ آثار قیصر امین پور گفت: چاپ سیزدهم مجموعه کامل آثار امین پور در انتشارات مروارید منتشر شده است، سنت و نوآوری به چاپ چهارم رسیده است. آینه های ناگهان هم چاپ جدیدش منتشر شده است و منتخب تازه ای از اشعار بنام اگر عشق نبود با مقدمه ای منتشر نشده از ایشان در انتشارات سخن در سال 95 منتشر شده است. اما به هر حال با افت بازار کتاب و کتابخوانی، انتشار کتاب های ایشان هم به تبع کمتر شده است. متاسفانه به دلیل مسایل اقتصادی و فرهنگی خریدار کتاب هم خیلی کم شده است، مگر به ضرورت که مثلا دانشجو باشند. در گذشته هر سال تقریبا تجدید چاپ می شدند اما الان هر دو سال یک بار این اتفاق می افتد.

502502

کد خبر: 685808

وب گردی

وب گردی