زنان مجلس دهم با حضور موثر در کمیسیون های دیگر با قدرتی کارساز، مطالبات  زنان را پیگیری کنند

 دفتر زنان حزب ندای ایرانیان در یادداشت رسمی با عنوان «به سوی کمیسیون زنان یا فراکسیون زنان؟» بیان کرد: اعضای مجموعه ای که فراکسیون زنان را تشکیل داده به عنوان اهرم قدرت بتوانند علاوه بر هماهنگی و همفکری در فراکسیون زنان، با فعالیت در سایر کمیسیون ها در کلیه قوانین و لوایحی که تصویب می‌شود منافع و مطالبات زنان را در نظر گرفته و در وضع قوانین زمینه ساز بهبود معیشتی کلیه اقشار باشند. 

به گزارش ایسکانیوز، در این یادداشت آمده است: چندی پس از شروع به کار مجلس دهم و همزمان با شکل گیری فراکسیون زنان این مجلس، طرح تشکیل مجدد «کمیسیون زنان» نیز مطرح شد.
در چنین شرایطی این سوال به وجود می آید با توجه به ماهیت موضوعی مسائل مرتبط با زنان و با توجه به پیشینه و عملکرد این کمیسیون در گذشته، آیا تشکیل چنین کمیسیونی می تواند مطالبات زنان را پوشش داده و گام هایی موثر در این راستا بردارد یا خواسته های این نیمه جمعیتی کشور، از مجلس و قانونگذاران همچنان مسکوت باقی می ماند؟

دفتر زنان حزب ندای ایرانیان در یادداشت خود افزوده است: کمیسیون زنان، جوانان و خانواده برای نخستین بار در مجلس پنجم تشکیل شد و عمر کوتاهی داشت و نهایتا با طرح این موضوع که تعداد کمیسیون ها زیاد است در کمیسیون اجتماعی ادغام و به کمیته زنان و خانواده تبدیل شد. در دوره ششم مجلس، زنان نماینده با تشکیل فراکسیونی درخور و کارآمد، طرح ها و لایحه هایی را ارائه دادند که نشان از توان و قدرت فراکسیونی آنان در پیگیری مطالبات زنان داشت. اما در دوره های بعدی مجلس با کاهش حضور موثر زنان در مجلس و عدم پیگیری و بیان خواسته های این قشر، قدرت فراکسیون هم کاهش یافت و عملا نمایندگان زن مجلس درخور انتظارات جامعه زنان ظاهر نشدند.
این یادداشت می افزاید: موضوع زنان و خانواده اگرچه نیازمند توجهی ویژه و مستمر در تولید و بازنگری قوانین است، اما نباید فراموش شود که مسئله زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور با کلیه قوانین و نظامات اجتماعی و قانونی که از طریق مجلس تدوین و ابلاغ میشود ارتباطی مستقیم دارد، لذا لازم است این توجه نه تنها صرفا در مجموعه ای ویژه مد نظر قرار گیرد بلکه در کلیه کمیسیون های تخصصی و عمومی نیز به شکلی زیربنایی مورد توجه کارشناسان و فعالین این حوزه قرار گیرد.

دفتر زنان حزب ندای ایرانیان تصریح کرده است: مطلوب است اعضای مجموعه ای که فراکسیون زنان را تشکیل داده به عنوان اهرم قدرت بتوانند علاوه بر هماهنگی و همفکری در فراکسیون زنان، با فعالیت در سایر کمیسیون ها در کلیه قوانین و لوایحی که تصویب میشود منافع و مطالبات زنان را در نظر گرفته و در وضع قوانین زمینه ساز بهبود معیشتی کلیه اقشار باشند.

در این یادداشت بر ضرورت همراه سازی سایر نمایندگان مرد و جلب توجه آنان به مسائل محوری در خصوص زنان اشاره و تاکید شده است: گرچه به نظر می رسد تشکیل کمیسیون زنان و خانواده گامی مفید و ارزشمند برای پیگیری مطالبات زنان بوده و کمیسیون به دلیل اجرایی بودن و همچنین توانایی استفاده از بودجه رسمی، کار شناسان و همچنین جذب نمایندگان توانمند در حوزه های تخصصی می تواند مطالبات زنان رادقیق تر و با سرعت بیشتری پیگیری کند اما به لحاظ آیین نامه ای و ایجاد کمیسیون جدید، مستلزم انجام مراحلی قانونی و زمان بر است.

دفتر زنان حزب ندای ایرانیان، شرایط موجود را برای تشکیل کمیسیون زنان ندانسته و با بیان دشواری های موجود خاطرنشان کرده است: به نظر می رسد بهتر است زنان مجلس دهم با توجه به عملکرد ناکافی همکاران خود در دوره های قبل، به جای تمرکز بر تشکیل ساختاری «هرچند مفید»، انرژی خود را در قالب فراکسیونی قوی و کارآمد گذاشته و با حضور موثر در کمیسیون های دیگر با قدرتی درخور و کارساز، خواسته های زنان را پیگیری کنند و در فراکسیون زنان با بررسی دقیق تر و با بهره بردن از قدرتی منسجم و نظام یافته، توان چانه زنی خود را بالا ببرند تا در بزنگاهها در جلب مشارکت و همراهی سایر نمایندگان پرتوان ظاهر شوند.

203/201

کد خبر: 685977

وب گردی

وب گردی