افزایش ذخایر بانک مرکزی با آزادسازی پول‌های بلوکه ایران

علت اصلی کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تحریم‌ها بود . در زمان تحریم‌ها ، اجازه دریافت ارز نداشتیم و نه تنها میزان صادرات نفت کم شد بلکه قیمت جهانی آن هم کاهش یافت.

به گزارش ایسکانیوز از بازار سرمایه ، مهدی‌ تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد که با نهایی شدن برجام مسلما میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایلنا، وی در مورد علت کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اظهار داشت: علت اصلی کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی تحریم‌ها بود که در آن مدت با توجه به محدودیت هایی که کشور با آن مواجه بود از میزان دارایی های خارجی کاسته شد.

تقوی ادامه داد: در زمان تحریم‌ها ، اجازه دریافت ارز نداشتیم و نه تنها میزان صادرات نفت کم شد بلکه قیمت جهانی آن هم کاهش یافت.

این اقتصاددان تصریح کرد: در این مدت میزان صادرات 2.5 میلیون بشکه‌ای نفت در روز با 150 درصد کاهش به 1 میلیون بشکه در روز رسید و بهای نفت از 48 دلار به 10 دلار رسید.

تقوی گفت: با آزاد شدن 25 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران ذخایر بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

در این راستا کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی گفت: بانک مرکزی تنها در داخل کشور حساب ندارد بلکه منابع خارجی نیز در خارج از کشور دارد البته در گذشته نیز این منابع بود اما به دلیل تحریم ها امکان استفاده از آن وجود نداشت.

وی افزود: در زمان تحریم های نفتی نیز عملا نفت را از ما نمی خریدند و این منابع در حال کم شدن بود.

وی خاطر نشان کرد: با برطرف شدن تحریم ها قاعدتا باید ذخایر ارزی بانک مرکزی بیش از گذشته شده باشد و استفاده از این ذخایر با رفع تحریم ها فراهم شده باشد و انتظار می‌رفت میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی بیشتر شده باشد نه کمتر.

402/602

کد خبر: 687951

وب گردی

وب گردی