ضرورت حضور دانشگاه‌ها در رتبه بندی‌های بین‌المللی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به ارتقای جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی‌های بین المللی در سه سال اخیر گفت: حضور دانشگاه‌ها در رتبه بندی‌های بین المللی یک ضرورت است و باید برای ارتقای جایگاه دانشگاههای ایران در رتبه بندی های بین المللی برنامه ریزی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، حسین سالار آملی در نشست اعضای کمیته اولیه نظارت و هماهنگی بر ارتقای 5 دانشگاه و 5پژوهشگاه برتر به ترازهای بین المللی گفت: هم اکنون یک درصد تولید علم دنیا توسط کشور ما صورت می گیرد که با افزایش همکاری های بین المللی با دانشگاههای معتبر دنیا می توانیم ضمن کاهش هزینه های پژوهش، سهم خود را در تولید علم دنیا افزایش دهیم.

وی افزود: کشورهای راهبردی و کشورهای اولویت دار در زمینه همکاری های علمی مشخص شده اند و بر این اساس کشورهای چین، روسیه،آلمان، فرانسه،اتریش، ژاپن و کره جنوبی کشورهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های علمی هستند.

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم افزود: کشورهای همسایه و همجوار و کشورهای مسلمان نیز کشورهای هستند که در اولویت همکاری های علمی ایران هستند و در همین راستا هم اکنون 2500 دانشجوی عراقی در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در ایران در حال تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر علوم در اموربین الملل اظهار داشت: افزایش همکاری های دانشگاهی بین المللی تاثیر مثبتی در ماندگاری نخبگان علمی در کشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز کمک می کند.

وی با اشاره به مراحل نهایی ایجاد دوره مشترک دکترا توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشگاههای ماستریخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با دانشگاه کایست کره جنوبی گفت: تا پایان دولت یازدهم ایجاد ده دوره مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی هدف گذاری شده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: در سفر اخیر هیئت ایرانی به ترکیه، در خصوص تاسیس دانشکده حافظ در زمینه علوم اجتماعی با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه استانبول توافق شد.

وی تاسیس دانشگاه مشترک در سلمانیه عراق با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و ایجاد آزمایشگاه بیوتکنولوی در دانشگاه دولتی لبنان توسط دانشگاه شهید بهشتی را از جمله اقدامات بین المللی صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه دیپلماسی علمی نام برد.

دکتر سالار آملی در ادامه با اشاره به اینکه هر کدام از نظام های رتبه بندی بین المللی معیارهای خاصی را در زمینه آموزش و پژوهش اولویت رتبه بندی خود قرار می دهند گفت: در زمینه انتخاب دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در طرح ارتقای 5 دانشگاه و 5پژوهشگاه برتر به ترازهای بین المللی باید به همه این رتبه بندی ها به صورت ترکیبی توجه کنیم.

وی در تشریح نظام های رتبه بندی بین المللی افزود: نظام رتبه بندی کیو اس محور شاخص خود را هدایت تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل در مراحل بالاتر ، نظام رتبه بندی شانگهای ، اعضای هیئت علمی و محققان دارای جایزه نوبل و مدال فیدیز، نظام رتبه بندی لایدن به کیفیت مقالات پژوهشی، نظام رتبه بندی تامسون رویترز به تعداد مقالات پژوهشی و فعالیت های بین المللی را محور رتبه بندی دانشگاههای دنیا قرار می دهند.

قائم مقام وزیر علوم در اموربین الملل گفت: در سال های اخیر جایگاه دانشگاههای ایرانی در نظام رتبه بندی لایدن ارتقا یافته است زیرا تعداد مقالات برتر دانشگاهها افزایش پیدا کرده است و در کنار رشد کمّی شاهد رشد کیفی نیز بوده ایم که باید این مسیر را تداوم ببخشیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی تاکید کرد : باید همکاری های بین المللی دانشگاهها و مراکزآموزش عالی از سطح رفت و آمد وامضای تفاهم نامه به مراحل بالاتری ارتقا یابد.

108/103

منبع: ایسنا

کد خبر: 689360

وب گردی

وب گردی