خطر نقل و انتقال پول به خارج از کشور از طریق مراجع غیر رسمی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت : هموطنان خطر نقل و انتقال پول به خارج از کشور از طریق مراجع غیر رسمی را جدی بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز، نقل و انتقال پول همیشه جز یکی از ارکان رایج و مهم هر کشوری به شمار رفته است .در کشور ما نیز این مهمه ،از دیرباز مورد توجه مسئولان بوده است .اما در سال های اخیر با توجه به تحریم های نا به جا و ظالمانه علیه کشورمان این عملکرد با چالش ها ودست اندازهای بسیاری مواجه شده است .

حواله بانکی (سوئیفت)
حواله بانکی یا حواله سوئیفت ( که همان حواله تلگرافی یا وایر ترنسفر ) همگی یک نام برای انتقال پول بین بانک های متصل به شبکه جهانی سوییفت هستند، که یکی از مطمئن ترین روش های انتقال پول در دنیا است . در این روش فرستنده مبلغ را به حساب بانکی فرد یا شرکت گیرنده در کشور های متصل به شبکه بین المللی سوئیفت به صورت الکترونیکی منتقل می نماید.

در روش انتقال پول از طریق شبکه سوییفت ، بانک مبدا ارز را جهت انتقال و بر طبق نرخ های لحظه ای برابری خریداری می کند و دستور انتقال آن را به بانک مقصد می دهد. مبلغ از طریق بانک ثالثی که "بانک واسطه" نامیده می شود به بانک مقصد منتقل و در نهایت به حساب گیرنده واریز می شود.

محدودیت های مبادلات بانکی
در سال های اخیر سخت تر شدن قوانین مالی اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی ، همزمان با تشدید تحریم های همه جانبه علیه ایران، موجب شد تا اغلب بانک ها در اروپا و آمریکا از هرگونه نقل و انتقال ارز خارجی به نیابت از بانک های ایرانی خودداری کنند.
همچنین متقابلا محدودیتهایی نیز از سوی ایران در مورد بانک های جهانی اعمال شد .که با توجه به آنها در شرایط فعلی، سیستم بانکی ما به لحاظ محدودیت، قابلیت انجام تقاضاها و انتظارات مشتریان، در زمینه مبادلات پولی و خدمات پرداخت بین المللی را ندارد.
هم چنین بسیاری از شرکت های بزرگ در صنعت نقل و انتقال پول مانند western union، paypal ، moneygram ، xoom و … در ایران نمایندگی ندارند و خدمات ارائه نمی دهند.که همین امر موجب شده تا بسیاری از افرادی که قصد ارسال پول به اقوام یا نزدیکان خود در خارج از کشور را دارند با مشکل مواجه شوند.
عباس آرگون عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در مصاحبه با خبرنگار ایسکانیوز در این باره می گوید :در حال حاضر تنها راه نقل و انتقال مطمئن پول صرافی ها هستند ،تا زمانی که گشایش های دیگری در راستای برداشته شدن کامل تحریم های بانکی ،حاصل شود.
او با ابراز امیدواری در برداشته شدن این تحریم ها در آینده نزدیک افزود : بهترین راه برای انتقال پول سیستم های بانکی است که در حال حاضر تنها جایگزین آن صرافی ها هستند و سایر نقل و انتقال ها به وسیله سایت ها یا منابع دیگر با ریسک بسیار بالایی مواجه هستند .
او در پایان تاکید کرد : هموطنان باید در این زمینه بسیار آگاهانه عمل کنند وبه هیچ سیستم غیر رسمی ای اعتماد نکنند.

402/602

کد خبر: 689428

وب گردی

وب گردی