بزرگداشت «هانری کربن» برگزار می شود

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بزرگداشتی برای هانری کربن ایرانشناس و اسلام شناس فرانسوی برگزار می کند.

نادره جلالی، مدیر فرهنگی و امور بین‌الملل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گفت و گو با ایسکانیوز با اعلام این خبر درخصوص این همایش گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در راستای یکی از اهداف خود که پاسداشت مفاخر ملی و ایران‌شناسانی است که سهم بسزایی در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی و زبان و ادب فارسی داشته‌اند؛ هر ماه یک مراسم بزرگداشت برگزار می‌کند. این انجمن یکصدوپنجاه و هفتمین نشست خود را به بزرگداشت «پروفسور هانری کربن» اختصاص داده است.
او ادامه داد: مدیریت بین‌الملل انجمن آثارومفاخر فرهنگی در زمینه‌ی معرفی ایران‌شناسان تاکنون دوازده مراسم بزرگداشت برگزار کرده که از آن جمله می‌توان به بزرگداشت پروفسور نقیب العطاس، پروفسور امیرحسن عابدی، پروفسور نذیر احمد، پروفسور شریف حسین قاسمی، پروفسورعبدالباقی گورلپینارلی و... اشاره کرد. سیزدهمین مراسم خود را نیز در این حوزه به پروفسور هانری کربن اختصاص داده است.
جلالی در رابطه با شخصیت «هانری کربن» افزود: وی تحصیلات خود را در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه سوربن به پایان رساند و در سال 1925م لیسانس گرفت. بعد در مدرسه‌ «السنه شرقیه پاریس» به تحصیل پرداخت و علاوه بر تسلط بر فلسفه‌ی غرب و زبان‌های اروپایی، با زبان‌های فارسی و عربی نیز کاملاً آشنا شد و زبان پهلوی را هم فرا گرفت. «کربن» تحت تعلیم معلم خود، ژیلسن؛ بزرگترین صاحب‌نظر فلسفه‌ی قرون وسطی، به فراگیری فلسفه قرون وسطی پرداخت. همچنین تحت تأثیر فلسفه‌ی پدیدارشناسی « ادموند هوسرل» و فلسفه وجود مارتین هایدگر قرار گرفت و آثار مهمی در این حوزه مانند « پدیدارشناسی مرگ هایدگر» را از زبان آلمانی به فرانسه ترجمه کرد.
مدیر فرهنگی و امور بین‌الملل انجمن آثارومفاخر فرهنگی با اشاره به ارتباط «کربن» با «لویی ماسینیون» نیز اظهار کرد: کربن از شاگردان «ماسینیون» اسلام‌شناس بزرگ فرانسوی بود و با او ارتباط نزدیکی داشت و از طریق او با تصوف،تشیع و فلسفه‌ی اسلامی آشنا شد. همچنین به پیشنهاد او کتاب حکمه‌الاشراق سهروردی را خواند و همین امر سبب علاقه او به سهروردی و آثارش شد به طوری که کربن در آغاز جنگ جهانی دوم، به منظور بررسی نسخ آثار او و دیگر حکمای اسلامی به اسلامبول رفت، مدت شش سال در آنجا ماند و بر روی آثار چاپ نشده سهروردی و دیگر حکمای اسلامی به مطالعه و تحقیق پرداخت. سرانجام در سال 1945م اولین مجلد از مجموعه آثار سهروردی را با مقدمه‌ای محققانه به طبع رساند که سبب شهرت او به نام پژوهشگر و مفسر برجسته غربی حکمت معنوی ایران و فلسفه اسلامی این سرزمین شد به طوری که با اصرار ماسینیون جانشین او از برای کرسی اسلام‌شناسی در دانشگاه سوربن ‌گردید.
جلالی افزود: این فیلسوف، اسلام‌شناس و ایران‌شناس فرانسوی که شیفته فرهنگ فلسفی و معنوی ایران بود، با آمدن به این سرزمین با سید محمدکاظم عصار و مهدی الهی قمشه‌ای از نزدیک ارتباط برقرار کرد. همچنین با علامه سیدمحمدحسین طباطبایی همکاری مستمر علمی داشت. او به عنوان استاد مهمان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در رشته فلسفه نیز به تدریس پرداخت. کربن در احیای آثار مهم فرقه‌ی اسماعیله کوشید که از آن جمله می‌توان به تصحیح جامع‌الحکمتین و کشف المحجوب اشاره کرد.
مدیر فرهنگی و امور بین‌الملل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درباره تأثیر «کربن» بر فرهنگ ایران گفت: کربن از طریق نگارش کتب و رسایل متعدد خدمتی ارزنده به گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و ایرانی کرد. او در مورد ‌شخصیت‌های برجسته‌ی تفکر اسلامی همانند ابن‌سینا، سهروردی، ملاصدرا و ابن عربی آثار پژوهشی ارزشمندی رات به رشته تحریرذ درآورد. در واقع یکی از مهمترین خدمات او به فلسفه اسلامی، بهتر شناساندن ابن‌سینا به غرب به صورتی نوین و اصیل و سهروردی و ترجمه‌ی «حکمه‌الاشراق» او به زبان فرانسه بود. «کربن» نخستین کسی بود که آثار «هایدگر» را به زبان فرانسه ترجمه کرد و «سارتر» با ترجمه‌های او با هایدگر آشنا شد.
جلالی درباره سخنرانان این مراسم گفت: ابتدا به سنت همیشگی انجمن مهدی محقق،رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. انشاءالله رحمتی، کریم مجتهدی و غلامحسین دینانی از دیگر سخنرانان این مراسم هستند. همچنین فرانسوا، سنمو سفیر فرانسه در ایران؛ امل مورل، وابسته فرهنگی فرانسه در ایران؛ جمال اوبشو، رئیس انجمن ایران‌شناسی و رایزن فرهنگی فرانسه در ایران از مهمانان حاضر در مراسم هستند.
به گزارش ایسکانیوز، این مراسم قرار است روز بیست و چهارم آبان ماه از ساعت 6 تا 8 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولی عصر(عج)، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71، تالار اجتماعات شهید مطهری برگزار شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

500500

کد خبر: 693489

وب گردی

وب گردی