روحانی برای موفقیت در دور بعد باید تغییر استراتژی دهد

شمارش معکوس ماه‌های پایانی دولت شروع شده است. تقریبا اواسط آذرماه، ۶ماه پایانی دولت آغاز می‌شود. ماه‌هایی که بسیار از 3 و نیم سال گذشته، مهم‌تر و با ارزش‌تر هستند. چراکه حسن روحانی اگرچه اقدامات زیربنایی زیادی در عرصه سیاست خارجی با حل پرونده هسته‌ای ایران و در عرصه اقتصادی با تک رقمی کردن نرخ تورم انجام داده است، ما هنوز آثار این اقدامات بین عوام مردم دیده نشده است.

به گزارش ایسکانیوز شمارش معکوس ماه‌های پایانی دولت شروع شده است. تقریبا اواسط آذرماه، ۶ماه پایانی دولت آغاز می‌شود. ماه‌هایی که بسیار از 3 و نیم سال گذشته، مهم‌تر و با ارزش‌تر هستند. چراکه حسن روحانی اگرچه اقدامات زیربنایی زیادی در عرصه سیاست خارجی با حل پرونده هسته‌ای ایران و در عرصه اقتصادی با تک رقمی کردن نرخ تورم انجام داده است، ما هنوز آثار این اقدامات بین عوام مردم دیده نشده است. از این رو برخی مخالفان دولت حسن روحانی، با علم بر اقدامات زیر بنایی دولت، قصد طرح مسائلی از این دست که معیشت مردم تغییر نکرده است، سعی در فریب افکار عمومی و نا امید کردن آنها را از دولت فعلی دارند. از این رو شاید بد نباشد که حسن روحانی تغییر استراتژی دهد و در ماه‌های پایانی‌اش، به گونه دیگری عمل کند تا ثمره فعالیت‌هایش برای مردم ملموس‌تر باشد. یا اینکه دولت در ماه‌های پایانی‌اش، تغییری در پی گیری اولویت‌های و وعده‌هایی که پیش‌تر به مردم داده بود، ایجاد کند. این تحلیل البته مورد تأکید حامیان روحانی و یا اهالی سیاست نیز است. چراکه محمد هاشمی، رئیس دفتر آیت الله هاشمیرفسنجانی در گفت و گویش با «امید ایرانیان» می‌گوید: دولت آن تدبیری که به مردم قولش را داده بود، این روزها باید بیشتر از آن استفاده کند و تغییری در کارهایش انجام دهد.» او معتقد است که الان وقت تغییر نیست و تغییر به معنای اشتباه استراتژیک دولت یازدهم است و باید تمرکز بر روی حل برخی مشکلات ملموس مردم باشد.

آقای هاشمی در حالی به ماه‌های پایانی دولت روحانی نزدیک می‌شویم که برخی معتقدند ماه‌های پایانی هر دولتی از اهمیت زیادی برخوردار است آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟؟

هر روز، در هر دولت مهم است. اما برای دولت روحانی از این جهت این ماه‌ها حائز اهمیت است که دولت باید سرعت عمل به وعده‌هایش را کمی بیشتر کند و یا اینکه تغییری در استراتژی‌اش دهد.

تغییر در استراتژی یعنی چی؟ یعنی چه کارهایی باید انجام دهد؟

دولت یازدهم وقتی روی کار آمد، شرایط مناسبی نبود. بلاخره اتفاقاتی که در دولت نهم و دهم رخ داده بود، آثار فاجعه باری برای کشور داشت. در آن مقطع هم حسن روحانی، وعده‌هایی داد که الان مردم انتظار تحقق آن وعده‌ها را دارند. مردم هنوز مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند. درست است که نرخ تورم تک رقمی شده است اما این تک رقمی شدن کافی نیست. بنابراین روی برخی امور بیشتر معطوف شود که از جمله حل مشکل بیکاری و مشکلات معیشتی مردم. با این حال اما این را هم باید در نظر بگیریم که دولت در عرصه‌هایی نیز موفق عمل کرد و باید درباره آنها صحبت کرد مانند حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران که توسط تیم سیاست خارجی صورت گرفت.

فکر نمی‌کنید بخشی از این تغییر استراتژی را می‌توانیم با تغییر برخی وزرا در کابینه مشاهده کنیم.

خیر. تغییر وزرای کابینه الان اصلاً به صلاح نبوده و نیست.

چرا؟

من از ابتدا هم گفتم که الان زمان مناسبی نبود. وقتی وزیری می‌خواهد برنامه ریزی کند، ساده نیست. وزارتخانه در سطح کشور را چه طور می‌توان در عرض ۶ ماه برایش برنامه ریزی کرد و برنامه‌ها را هم اجرا کرد.

به بیان برخی حامیان دولت، الان مجلس با دولت همسوتر و اعمال تغییرات راحت‌تر است. این مجلس همسو هم تازه ۶ ماه است که روی کار آمده و از این جهت دولت دستش بازتر است.

نه. بحث همراهی نیست. اگرچه همراهی مجلس هم مهم است اما نکته اینجاست که دولت باید به زمان باقی مانده‌اش فکر کند. برای پیاده کردن برنامه‌هایش، الان فرصت مناسبی برای تغییر نیست. می‌تواند از این همراهی برای ارائه لوایحش به مجلس استفاده کند نه اینکه از این همراهی برای ایجاد تغییرات در کابینه استفاده کند. تغییر در کابینه در این چند ماه باقی مانده یک بی تدبیری است.

اما قبول دارید که در این وزارتخانه‌ها بعضاً ضعف‌هایی وجود داشت که باید برطرف می‌شد؟

ممکن است، ضعف‌هایی بود و بحثی بر سر اینکه ضعف‌هایی بوده، نیست. اما همان طور که گفتم، راه حل برطرف کردن این ضعف‌ها تغییر کابینه نیست. ترمیم کابینه دور از تدبیر است و دلیلش هم این است که اگر هم رئیس جمهوری، قصدترمیم داشته باشد، وزرا زمان کافی برای برطرف کردن مشکلات و ترمیم وزارتخانه‌شان را ندارند. کارهای بسیار مهم‌تری وجود دارد که دولت باید به سراغ آنها برود.

مثلاً چه کارهایی؟

بلاخره رئیس جمهور می‌داند که چه وعده‌هایی داده و مردم هم می‌دانند که وضعیت کشور قبل از سال 92، چه طور بود. با توجه به تمام اینها دولت، طی زمان باقی مانده باید برنامه‌هایش را اهم و فی الاهم کند. با اهم و فی الاهم کردن، می‌تواند متوجه شود که تغییر وزرای کابینه تا چه اندازه اولویت است. حسن روحانی تا الان در بخش سیاست خارجی و بعضی بخش‌های اقتصادی، عملکرد خوبی داشته است، این توانایی را هم دارد که با تدبیر موارد را اهم و فی الاهم کند و در دستور کار قرار دهد.

به نظر شما حسن روحانی برای اینکه بتواند عهده دار مسئولیت دولت دوازدهم هم باشد، باید الان روی چه مسائلی متمرکز شود؟

به نظرم دولت باید الان باید زمانش را در نظر بگیرد. در واقع زمان مهم است. در مدیریت هم 2 اصل مهم وجود دارد یکی ثبات و بعدی زمان است. اگر بخواهید پروژه‌ای پیاده کنید، باید زمان داشته باشید. در عین حال نیز باید ثبات داشته باشید. اگر زمان کافی نباشد یا ثبات وجود نداشته باشد، قطعاً پیروزی میسر نخواهد شد. دولت باید در زمان باقی مانده به کارهای مهم کشور و حل برخی مسائل مورد توقع مردم، بپردازد و آنها را اطلاع دهد. یکی از مسائلی که وجود دارد، عدم اطلاع رسانی است. مثلاً در موضوع‌ترمیم کابینه، وزرا تغییر کردند اما دلیل استعفا، برکناری و یا جایگزینی به خوبی تشریح نشد و همین موضوع باعث ایجاد حواشی شد.

306/300

کد خبر: 705728

وب گردی

وب گردی