در عصر حاضر صله رحم به یک پیام کوتاه تبدیل شده است!

*علی انوار

کاری به نام صله رحم در دین مبین اسلام که بر آن بسیار تاکید شده و از پسندیده‌ترین امور به حساب می‌آمد با یک پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فیصله پیدا می‌کند.

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است، بطوری که در جهان امروز تمامی زندگی بشر را تحت تاثیر و حتی در بعضی مواقع تحت تسخیر خود قرار داده است.

زندگی بشر از دیرباز دچار تغییر و تحول بوده است و در دهه اخیر با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات این تغییر محسوس بوده و به کلی فصل جدیدی از پیشرفت و تکامل را در زندگی بشر ‌به ارمغان آورده است که این پدیده روز به روز به سرعت تکامل خود می‌افزاید و اثرات مثبت و منفی نیز به همراه دارد.

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در زندگی به نحوی با این پدیده دست و پنجه نرم نکرده باشد و خواه و یا ناخواه از آن بهره نگرفته باشد و در کشورهای پیشرفته اکثر امورات از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می گیرد.

فناوری اطلاعات محدودیت مکانی و زمانی را از میان برداشته و به سرعت انجام امور کمک بسزایی می کند، ولی علاوه بر نتایج مثبت آن معایبی نیز دارد که اگر نحوه استفاده درست از آن یاد گرفته نشود، منجر به خطاهای غیر قابل بازگشت خواهد شد.

یکی از این آفت‌هایی که جامعه ما نیز در حال حاضر با آن درگیر است، پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی است، این گونه شبکه‌ها که در فضایی به غیر از فضای فیزیکی تشکیل می‌شوند، ماهیتی مجازی دارند و افراد استفاده کننده از آن می‌توانند با هزاران چهره در آن حضور داشته باشند، چهره‌هایی که خود واقعی شخص نیست و می‌تواند در نقش‌های مختلف نقش آفرینی کند.

شاید امروزه یکی از این تغییرات در سبک زندگی که برای همه ما مشهود است و همه کم و بیش با آن آشنا هستند را می‌توان در کم رنگ شدن ارتباطات حضوری در بین خانواده‌ها نام برد، بطوری که با ظهور شبکه‌های اجتماعی دیگر افراد کمتر برای دید و بازدید از همدیگر ‌وقت می‌گذارند و تنها با فرستادن یک پیام کوتاه همه ‌آن کارها را انجام می‌دهند.

کاری به نام صله رحم در دین مبین اسلام که بر آن بسیار تاکید شده و از پسندیده‌ترین امور به حساب می‌آمد با یک پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فیصله پیدا می‌کند.

*روزنامه نگار

200

کد خبر: 705790

وب گردی

وب گردی