آثار ما تلنگری برای فجایع زیست محیطی است

یک هنرمند محیطی معتقد است همراهی ارگان‌های دولتی با دید مثبت و شناخت کافی و به دور از اهداف سیاسی در پروژه‌های هنر محیطی می‌تواند پیامدهای خوب و ارزشمندی به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز،مهدیه دهقانی که قرار است یکی از ۱۱ هنرمند ایرانی شرکت‌کننده در هفتمین پروژه «هنر کوچ‌رو» باشد که دی‌ماه امسال به میزبانی ایران برگزار می‌شود، درباره‌ی برگزاری این رویداد هنری گفت: پروژه «هنر کوچ‌رو» یکی از اتفاقات بسیار ارزشمند و کم‌نظیر در حیطه هنر محیطی ایران است. این برنامه با حضور هنرمندانی از فرانسه، کره جنوبی، آلمان، لیتوانی، رومانی در کنار برخی هنرمندان هنر محیطی ایران می‌تواند به تعامل خوب و مثبتی بین فرهنگ‌ها منجر شود.

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این برنامه، معرفی فرهنگ بومی کشور به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده است که یقینا هر کدام از آن‌ها فرهنگ‌های بومی متفاوت دارند که این خود باعث انتقال تجربه‌های هنری خاص می‌شود. اجرای آثار هنرمندان در این برنامه طوری است که هنرمند در رویارویی با طبیعت و محیط به خلق اثری متناسب با منطقه می‌پردازد.

این هنرمند با بیان این‌که نخستین‌بار است در پروژه «هنر کوچ‌رو» شرکت می‌کند، گفت : این اولین حضور من در برنامه «هنر کوچ‌رو» است، البته در چند نمایشگاه گروهی بین‌المللی داخل و خارج از ایران در کشورهای کره‌ جنوبی، رومانی، مجارستان، آمریکا و... حضور داشته‌ام.

این اولین حضور من در برنامه «هنر کوچ‌رو» است، البته در چند نمایشگاه گروهی بین‌المللی داخل و خارج از ایران در کشورهای کره‌ جنوبی، رومانی، مجارستان، آمریکا و... حضور داشته‌ام



دهقانی ادامه داد: این پروژه با نگاهی به زندگی کوچ‌نشینی ایل‌ها و قبایل که با حفظ محیط زیست همراه و در همه دنیا مرسوم بوده، شکل گرفته است. یکی از اهداف این جشنواره معرفی فرهنگ‌ها به ملیت‌های مختلف در جهان است. طبیعی است که هنرمندان در چنین حرکتی به جنبه‌های زیست محیطی در هر منطقه توجه دارند. آن‌ها بدون تخریب، به خلق آثاری می‌پردازند که می‌تواند تلنگری باشد برای فجایع زیست محیطی شکل‌گرفته یا جنبه‌های آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی حفظ محیط زیست.

این هنرمند محیطی به ورود دولت به‌عنوان ناظر و حامی پروژه «کوچ‌رو» در ایران اشاره کرد و گفت: گرچه سال‌هاست که گروه هنر محیطی ایران بدون حمایت نهادهای دولتی به‌صورت خودجوش فعالیت داشته و با برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌ها در داخل وخارج از ایران توانایی خود را نشان داده، اما این‌بار که با حمایت برخی ارگان‌های دولتی قرار است این برنامه اجرا شود، امیدواریم این همکاری نقطه عطفی در معرفی بهتر هنر محیطی باشد. بی‌شک حضور دفتر هنرهای تجسمی به‌عنوان بانی هنر می‌تواند مثبت ارزیابی شود، چون همراهی ارگان‌های دولتی اگر با دید مثبت و شناخت کافی از آن و به دور از اهداف سیاسی باشد می‌تواند پیامدهای خوب و ارزشمندی را به دنبال داشته باشد. با توجه به چالش‌های زیست محیطی که امروزه همه دنیا با این معضل روبه‌رو است، هنرمندان می‌توانند با مدد از زبان هنر پیام‌های زیست محیطی ارزشمندی را به جامعه بشری برسانند. لازمه این مهم همکاری و درایت مسوولان است.

هفتمین پروژه «هنر کوچ‌رو» با حضور ۹ هنرمند بین‌المللی و ۱۱ هنرمند ایرانی دی‌ماه امسال به میزبانی ایران برگزار می‌شود. هنرمندان در این پروژه به مناطقی از ایران از جمله قشم، هرمز، کاشان، اصفهان و تهران سفر می‌کنند و با حضور در محیطی طبیعی، به خلق اثر می‌پردازند. پروژه «هنر کوچ‌رو» با حمایت مالی و نظارت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری اصفهان، موزه هنرهای معاصر اصفهان، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و مرکز هنری پردیس قشم دی‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

700/703

کد خبر: 706018

وب گردی

وب گردی